Jump to content
Annons

Spela in sång och gitarr live i en mikrofon hur mixar jag det?


Lejonberger

Recommended Posts

Hej, tänkte börja spela in lite akustiska covers och lägga upp på youtube.

Jag har tillgång till en Rode m3 som jag tänkte spela in både sång och gitarr med, alltså spela in allt i ett och samma track. Sitta en bit ifrån och spela live. Frågan är bara hur hur mixar/ mastrar jag detta för att det skall bli en bra ljudnivå på det hela och för att det skall låta naturligt, bekvämt för öronen?

Ni som har erfarenhet....hur gör folk egentligen som gör sånt här? Mixar man överhuvudtaget liveinspelningar eller mastrar man dem bara?

Har ingen aning, skulle verkligen uppskatta hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vill spela in sång + akustisk gitarr samtidigt med 1 mick?

ställ micken på ett ställe och flytta dig så att mixen blir ok.

Kräver dock att du har ett rum som låter bra för du kommer få mycket rum-ljud ! Annars kan du spela in i två pass sång och gitarr var för sig, lite lättare att editera också.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

mixa handlar ju om att man har flera spår som man försöker få att låta bra (med Eq, kompressor mm) och höjer/sänker frekvenser så att de inte krockar med övriga spår.

har du allt på ett spår så blir det ju mer att mastra eftersom du inte kan höja eller sänka de olika instrumenten,sången när de är på samma spår.

Som det stod ovan så är ju det bästa att spela in gitarren först och sedan sången.

mica nära gitarren och kanske hänga upp nått dämpande runt när du sjunger (om du inte har ett sång bås) för att slippa påverkan av rummet och kunna lägga på effekter och sånt efteråt som du vill ha det.

Du kan ju prova att spela in allt på en gång och ha micen på olika ställen i rummet för att höra var det låter bäst men det blir svårare att få det helt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag förstår det som att du vill komma igång med att spela in dig själv. Om det är det viktiga så kan du absolut testa med en mick, flytta runt och testa. Om du å andra sidan vill ha bästa möjliga kvalitet på sång får man som sagt spela in separat, och då finns det en hel del att fundera på kring mickplacering, rummet mm.

Röde M3 borde vara en helt ok mick för det här.

Om du istället spelar in sång och gitarr separat kan du tänka på att inte sjunga för nära micken (kanske 10-25 cm). Du behöver nog ett puffskydd framför den micken.

Mickning av akustisk gitarr är ett kapitel för sig...det finns mycket info på youtube mm.

Lycka till!

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Man mixar precis som vanligt, tar bort frekvenser som sticker ut och är jobbiga, boostar frekvenser som man vill ha mer av, komprimerar, lägger på reverb och delay m.m. Man får vara försiktig dock då man behandlar hela låten på en gång, jag skulle nog automatisera en hel del, öronen får avgöra hur mycket och vad man använder!

Det viktigaste görs dock i inspelningen. Det är man sätter större delen av soundet. Prova dig fram skulle jag råda dig till. Finns inga rätta svar. Flytta runt micken och se vart det låter bäst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag håller på att spela in en Demo och när den släpps vill jag göra lite "akustiska sessions" med mina låtar. Spela dem LIVE. jag vill alltså inte editera det, jag vill att folk skall höra hur det verkligen låter.

Verkar som att många på youtube spelar in just sånna här sessions med endast en mic, jag vet att ljudet inte blir ens i närheten av vad de är på mina demoinspelningar men jag vill bara uppnå ett ljud som är helt OK. Därför tänkte jag att jag skulle placera en videokamera framför mig, sedan micken en bit bort för att fånga helheten och bara spela in. Frågan handlade mest om hur jag sedan behandlar ljudet. Vad skall jag göra med audiofilen? Vad kan man lägga på som passar ett spår där både sång och gitarr är inkluderat? osv.... tack för alla svar förresten. Mycket att lära 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eq, kompressor, reverb, dist, ja allt som du använder i vanliga fall. Det handlar om att lyssna och att höra vad som behövs göras. Är det en jobbig frekvens så sänk den i en eq, låter det för torrt, lägg på lite reverb osv. Ingen skillnad egentligen mot att mixa en låt med flera spår. Man får bara vara försiktigare då det man ändrar påverkar hela ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag kan inte tänka mig att dom gör så av nån speciell anledning utan det beror nog helt enkelt på att dom antingen inte har grejor eller vet hur man gör. Men som andra redan sagt man får lyssna och dra bort eller lägga till det som krävs det finns nog ingen magisk plugin till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

HItta rätt placering bara och sedan ratta ljudet som du vill ha det (lämna mycket headroom och komprimera inte så mycket). Kan knappt tänka mig något mer själlöst än pålagd sång på en akustisk gitarr men det är ju egen smak såklart. Om det är Dylan, Ochs, Townes osv feelingen du ska åt så är det bara och ösa på. fett med Mono också. Så skit i stereoreverb/delays.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...