Jump to content
Annons

lyssna på referensmaterial när man mixar


rockstone

Recommended Posts

Sitter med cubase 5 och mixar, brukar ha referenslåtar i windows media playern men det e lite omständigt, skullle vilja ha referenslåtarna i cubase projektet, men det funkar inte p.g.a att jag har lite compresorer och sånt på masterkanalen, (som då ochså kommer att påverka referenslåtarna)

Hur gör man?

Kan man ha två masterkanaler? Har ett edirol ua 25 kort, om det påverkar nåt?

eller ska jag skicka alla mina filer/spår till en gruppkanal och använda den som masterkanal, och låta mina referenslåtar få den vanliga mastern?

Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu jobbar jag inte i Cubase, men i Reaper brukar jag göra en gruppkanal som jag döper till MIXBUS - Sen låter jag alla tracks gå genom den, och lägger eventuella "mastereffekter" där. På detta sätt är masterkanalen helt ren och du kan då tex importera ett referensspår, som inte går genom MIXBUS-gruppen.

Kika gärna även på denna plug: https://www.samplemagic.com/details/184/magic-ab

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu jobbar jag inte i Cubase, men i Reaper brukar jag göra en gruppkanal som jag döper till MIXBUS - Sen låter jag alla tracks gå genom den, och lägger eventuella "mastereffekter" där. På detta sätt är masterkanalen helt ren och du kan då tex importera ett referensspår, som inte går genom MIXBUS-gruppen.

Kika gärna även på denna plug: https://www.samplema...ls/184/magic-ab

mvh Jon

Sådär går fint att göra i Cubase också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Assigna bara ljudkortets vanliga left/right-utgångar, precis som den andra bussen som bör finnas under samma flik.

men det funkar inte p.g.a att jag har lite compresorer och sånt på masterkanalen, (som då ochså kommer att påverka referenslåtarna)

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...