Jump to content
Annons

Funderingar angående "sessionmusiker".


slaptap

Recommended Posts

För inte så många år sedan kryssade "efterfrågande musiker" runt i storstäderna (London, New York, Los Angeles) med bil, för då var chansen stor att de var i närheten av den studio som ringde dem just då för ett snabbt "sessionjobb" (gitarrsolo, baspålägg etc etc). Är faktiskt dåligt påläst hur "The Pros" jobbar idag. Har de (som vi Studioläsare) sin lilla PC/Mac-studio där hemma, och sköter kontakter och filutbyte via internet med artister/producenter som söker deras tjänster?

Om i så fall, jobbar de mot timersättning eller fasta pris a´ låt, eller finns det något "standardavtal" inom branschen?

Som sagt...bara lite funderingar...vill höra vad ni andra känner till... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad jag vet så ta man sin mobil, ringer till den man behöver få tag på, kolla när dom kan komma.......men å andra sidan har jag inte varit inblandad i något projekt där det både varit jättebudget och extrem tidspress inblandat.

Hur som helst.....man ringer gitarrist, sångare, eller va fan man nu ska ha.....ser till att få dit dom så fort som möjligt....enligt mina erfarenheter i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

....man ringer gitarrist, sångare, eller va fan man nu ska ha.....ser till att få dit dom så fort som möjligt....enligt mina erfarenheter i alla fall...

Mm, precis...ett arbetssätt som har varit "standard" väldigt länge. Frågan är då hur pass vanligt det är att göra sin insats över nätet? Eller är det "standard" idag? Kanske ett enormt "mörkertal" utgör en outforskad arbetsmarknad där musik skapas, spelas in och produceras över internet av redan etablerade artister, eller...*funderar fortfarande*... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag inbillar mig att internetarbetet inte är så utbrett som man kanske skulla kunna tro.....möjligtvis på låtskrivarstadiet, men när det kommer till produktionsstadiet när en låt ska bli "färdig", så tror jag att man fortfarande tar in musiker och lägger de pålägg man behöver i sin egna, eller hyrd, studio....

men jag är definitivt ingen guru inom området.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En god vän till mig anlitas hyfsat ofta som hårdrocks/metaltrummis i olika projekt/band, och han åker till studion där inspelningen sker om det finns tid/budget för att transportera honom dit inspelningen pågår.

Men det börjar bli ganska vanligt att han får en låtskiss skickad på CD och sedan lägger trummorna mot medföljande klick och slaskgitarr i Miami där han bor.

Nu har han inte jobbat med några jätteakter, men just nu lirar han med yngwie och tar lite jobb vid sidan av när han kan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...