Jump to content
Annons

Logic Pro X 10.1.0 ute nu!


KillwithSkill

Recommended Posts

post-6091-0-98455500-1421892515_thumb.jpg

  • 10 nya trumslagare som spelar rytmer i elektroniska och hiphopstilar som techno, house, trap, dubstep med mera.
  • Drummer tillhandahåller specialreglage för arbete med ljud och framförande av elektroniska eller hiphoptrumgrooves.
  • Den nya insticksfilen Drum Machine Designer erbjuder nya ljud och funktioner för anpassning av elektroniska trumset i en mängd olika stilar.
  • Skapa en notsekvens med en enda musgest med det nya penselverktyget i pianorulleredigeraren.
  • Nya vyalternativ i pianorulleredigeraren gör att du kan se fler noter i ett lägre vertikalt utrymme och hjälper dig att identifiera trumljud efter namn.
  • Komprimera eller expandera timingen enkelt för markerade toner med nya tidshandtag i pianorulleredigeraren.
  • Lägen för tonupprepning och punktradering gör det möjligt att använda klassiska tekniker i trummaskinsstil för att skapa rytmer i realtid.
  • Smart Quantize korrigerar timing och tonlängder proportionerligt för att bevara musikaliteten i originalframföranden.
  • En omdesignad Compressor-insticksfil innehåller ett skalbart, Retina-klart gränssnitt och 7 modeller, bland annat den nya Classic VCA.
  • Retro Synth kan nu skapa vågtabeller från importerade ljud och kan kombinera upp till 8 röster.
  • Utökat ljudbibliotek innehåller över 200 nya synthtillägg och 10 klassiska Mellotron-instrument.
  • Automatisering kan nu ingå som en del av en region, och inte bara spåret, vilket gör det enklare att använda effekter kreativt.
  • Hantera storskaliga mixar enklare tack vare nya VCA-dragreglage i konsolstil.
  • Ett relativt och ett putsautomatiseringsläge utökar alternativen för finjustering av befintliga automatiseringar.
  • Mixern kan nu fjärrstyra mikrofoner och andra inmatningsinställningar för kompatibla ljudgränssnitt.
  • Renderingar av toningar i realtid gör att de fungerar med Flex Pitch och snabbar upp inläsningstider.
  • Nu kan du anpassa ordningen i menyn med hanteraren för insticksfiler.
  • Stöd för Mail Drop och Air Drop i OS X Yosemite gör det enklare att dela dina Logic-projekt.

Hela listan här: http://support.apple.../en-us/HT203718

Logic Remote för iPad har också uppdaterats:

  • Ny insticksfilvy ger tillgång till parametrar för Logic- eller Audio Unit-insticksfiler.
  • Använd Multi-Touch-gester till att forma tonen i spår med visuell EQ.
  • Lägg till eller ändra ordning på insticksfiler på avstånd.
  • Styr mikrofoner och andra inmatningsinställningar för kompatibla ljudgränssnitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Focus på ungt och "electro" musik sedan länge. Allaredan logic big box 5 kunde låta ballt i den typen av muik så man får hoppas att arbetsflödet förbättras drastiskt för dom grabbarana och tjejerna då.

Kunde jag vara säker på att man kan köra logic som mjukvarumixer med plugins och allt i live utan strul så skulle jag köpa. Det vill säga med mickar och guror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar nya kompressor-modellen. Har ganska nyligen bekantat mig med Native Instruments VC 160 och jämförde den lite snabbt mot Logics Classic VCA.

Inte helt lika. VC 160 har mer snap. Men båda låter bra och kommer säkert att komma till användning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många roliga nyheter. Som sagt....mycket skönt att kunna sortera pluggarna. 🙂

Edit: Kan någon förklara lite snabbt/enkelt vad man har för nytta av VCA-fader?

(Högerklicka på spåret i mixern----> "Create new VCA")

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Många roliga nyheter. Som sagt....mycket skönt att kunna sortera pluggarna. 🙂

Edit: Kan någon förklara lite snabbt/enkelt vad man har för nytta av VCA-fader?

(Högerklicka på spåret i mixern----> "Create new VCA")

VCA är en mastervolym för valda reglar/kanaler. Om du markerar ex ett trumset, markera alla kanalerna där trummorna ligger i mixern. Högerklicka och create vca så lägger sig en master-vca borta bredvid masterregeln. Där kan du muta eller sololyssna samt ställa volym för just alla dom spåren/kanalerna som du har valt.

OBS detta påverkar inte reglarna vid trummorna som vissa tror. Alla sendar oavsett pre/post påverkas inte. Fungerar ungefär som en buss/grupp/subgrupp fast utan nån påverkan på ljudet. Det går inte att inserta nån plugg. Bara styra volym och att man kan mute'a och solo'a...

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det fel att kalla det för mastervolym. Utan det funkar mer som en fjärrkontroll över dom reglarna man har valt.

Så, rätt ska vara rätt 😉

Vca är väldigt vanligt på live-mixerbord och är oumbärligt!

OK. Som du skrev verkar det funka ungefär som att bussa spår till till en subgrupp, men man kan inte lägga på effekter på VCA-spåret.

Kanske bara jag som inte fattar nyttan, men känns lite som ett onödigt steg när man redan kan göra subgrupper på ett enkelt sätt.

Övertyga mig gärna om att jag har "fel". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Som du skrev verkar det funka ungefär som att bussa spår till till en subgrupp, men man kan inte lägga på effekter på VCA-spåret.

Kanske bara jag som inte fattar nyttan, men känns lite som ett onödigt steg när man redan kan göra subgrupper på ett enkelt sätt.

Övertyga mig gärna om att jag har "fel". 🙂

Eller som en folder stack? Den gör ju också samma sak, dvs man får en gruppfader utan några bussar/auxar eller möjlighet att lägga plugins. Plus att man får en gruppering i arrangefönstret också.

Även funktionen att lägga automation på regioner fanns väl sedan innan, jag har iaf alltid haft inställt att automation ska följa regionerna. Detta kanske gäller de som jobbar med region-alias mm (vilket jag brukar undvika.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Som du skrev verkar det funka ungefär som att bussa spår till till en subgrupp, men man kan inte lägga på effekter på VCA-spåret.

Kanske bara jag som inte fattar nyttan, men känns lite som ett onödigt steg när man redan kan göra subgrupper på ett enkelt sätt.

Övertyga mig gärna om att jag har "fel". 🙂

Nej du har rätt i detta sammanhang. En funktion som inte tillför nåt då det går att, som du säger, bussa.

Vad jag funderar lite på är ju hur det blir med alla bitarna när man bussar hej vilt. Nånstans på vägen så faller alla ljudfiler samman, dvs på själva huvudmastern. Kanske VCA är då att föredra eftersom den bussar inte ihop filerna. Man undrar ju hur mkt det går att bussa hit & dit innan det börjar låta dåligt? Om nu det ens gör det?

Nån som har koll på hur ljudet i ettor och nollor påverkas av detta får gärna förklara.

Jag kan tänka mig att om man måste styra över många spår samtidigt så är nog VCA att föredra. Om man nu inte vill bussa ihop och lägga effekter på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du har rätt i detta sammanhang. En funktion som inte tillför nåt då det går att, som du säger, bussa.

Vad jag funderar lite på är ju hur det blir med alla bitarna när man bussar hej vilt. Nånstans på vägen så faller alla ljudfiler samman, dvs på själva huvudmastern. Kanske VCA är då att föredra eftersom den bussar inte ihop filerna. Man undrar ju hur mkt det går att bussa hit & dit innan det börjar låta dåligt? Om nu det ens gör det?

Nån som har koll på hur ljudet i ettor och nollor påverkas av detta får gärna förklara.

Jag kan tänka mig att om man måste styra över många spår samtidigt så är nog VCA att föredra. Om man nu inte vill bussa ihop och lägga effekter på det.

Hehe ok, tack.

Hmm....det borde väl rimligtvis gå att bussa hur mycket som helst, var som helst utan att ljudet blir "dåligt"?

Det är ju inte som förr när man fick bounca ihop spår för att få kanaler lediga till nya instrument, hehe.

Du skrev att VCA-faders var oumbärliga på livebord? Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Som du skrev verkar det funka ungefär som att bussa spår till till en subgrupp, men man kan inte lägga på effekter på VCA-spåret.

Kanske bara jag som inte fattar nyttan, men känns lite som ett onödigt steg när man redan kan göra subgrupper på ett enkelt sätt.

Övertyga mig gärna om att jag har "fel". 🙂

När man drar ner regeln på en VCA fader så sjunker volymen ner på de spår som går till VCA fadern. Det gör det inte om man drar ner regeln på en buss.

Säg att man har massa olika spår för ett trumkomp och väljer att alla outputs ska gå till en buss. Sen skickar jag virvelmikrofonerna till ett rumsreverb. Om jag nu vill fada hela trumkompet och börjar dra ner volymen på bussen så kommer rumsreverbet höras, även om bussen är mutad. Om jag istället skapar en VCA kanal till alla spåren och gör faden där så kommer reverbet sänkas med alla spår.

Man kan ha både en buss och en VCA för samma spår men om man lägger en kompressor på bussen så kommer den få mindre signal (komprimera mindre) när man drar ner VCA regeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det kanske är nån ny snajdig snabbväg för allt har väl gått att automatisera sedan länge, men jag kanske missförstår? Nån som vet hur det lirar med video om det har blivit någon förbättring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack för länken. Svårt att sova så jag kollade lite.

En första reflektion Fan vad fult Logic har blivit och mycket fokus på midi verkar det vara. Framerate undrar varför man pratar om det det hör ju till filmvärlden, kanske har nån koppling till video integreringen men det är långsökt. Nåja jag stannar nog på 8 och 9 kör ju mest med ezd och ad i midiköret. Båda duger gott till att ljudlägga film om man klarar sig med 32 bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man drar ner regeln på en VCA fader så sjunker volymen ner på de spår som går till VCA fadern. Det gör det inte om man drar ner regeln på en buss.

Säg att man har massa olika spår för ett trumkomp och väljer att alla outputs ska gå till en buss. Sen skickar jag virvelmikrofonerna till ett rumsreverb. Om jag nu vill fada hela trumkompet och börjar dra ner volymen på bussen så kommer rumsreverbet höras, även om bussen är mutad. Om jag istället skapar en VCA kanal till alla spåren och gör faden där så kommer reverbet sänkas med alla spår.

Man kan ha både en buss och en VCA för samma spår men om man lägger en kompressor på bussen så kommer den få mindre signal (komprimera mindre) när man drar ner VCA regeln.

Jättebra förklaring ! 🙂

En annan skillnad mot att "bussa" värd att nämna är ju att man kan sätta vilken output man vill på spåren i VCA-gruppen.

EDIT tryckfel

EDIT2 Menar alltså att spåren inte behöver ha samma output 🙂

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

När man drar ner regeln på en VCA fader så sjunker volymen ner på de spår som går till VCA fadern. Det gör det inte om man drar ner regeln på en buss.

Säg att man har massa olika spår för ett trumkomp och väljer att alla outputs ska gå till en buss. Sen skickar jag virvelmikrofonerna till ett rumsreverb. Om jag nu vill fada hela trumkompet och börjar dra ner volymen på bussen så kommer rumsreverbet höras, även om bussen är mutad. Om jag istället skapar en VCA kanal till alla spåren och gör faden där så kommer reverbet sänkas med alla spår.

Man kan ha både en buss och en VCA för samma spår men om man lägger en kompressor på bussen så kommer den få mindre signal (komprimera mindre) när man drar ner VCA regeln.

OK, tack för ytterligare info. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När man drar ner regeln på en VCA fader så sjunker volymen ner på de spår som går till VCA fadern. Det gör det inte om man drar ner regeln på en buss.

Säg att man har massa olika spår för ett trumkomp och väljer att alla outputs ska gå till en buss. Sen skickar jag virvelmikrofonerna till ett rumsreverb. Om jag nu vill fada hela trumkompet och börjar dra ner volymen på bussen så kommer rumsreverbet höras, även om bussen är mutad. Om jag istället skapar en VCA kanal till alla spåren och gör faden där så kommer reverbet sänkas med alla spår.

När jag bussar ex trummor så skickar jag även reverbreturens buss till trumbussen. På så sätt så slipper man reverbsvansans slask om man sänker trumbussen. Faktum är att jag gör så med rubbet. Alla guror som ex har reverb. Samt all sång.

Men nu med VCA så finns det ju mer möjligheter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...