Jump to content
Annons

Konstiga "inbillningsgrejer" i studion?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Ni kanske känner igen att man ena veckan tycker att en mikrofon är rena drömmen, rätt som det är gillar man den inte alls. Samma med tex monitorer eller en elgitarr. När man senare ändå i brist på annat testar en pryl tredje gången återkommer insikten att, oj, det här är det bästa ändå!

Måste väl vara inbillning för det mesta. Eller trötta öron plus inbillning. Eller?

Mitt bidrag till en ev fortsatt "inbillningstråd" är det här:

Jag spelar nästan bara in mna egna grejer, enmansbandet o bandet GUITAR 66 där det är jag själv som sjunger det mesta. Jag tycker jag har en ganska murrig o diskantfri röst, så jag brukar boosta higmidden ca 2, eller 3 db vid ungf 4 khz i mixen. Sen när jag lyssnar på helheten får jag oftast "kurer" då jag tycker sången är för mycket sur på lite för många ställen. (jag har inga datapluggar som tex melodyn så jag kan rätta till eländet) när jag sjunger blues går det bra, sämre med poplåtar. Urk. "Det hörs tydligt att jag är både född helt döv och gravt utvecklingsstörd" brukar jag säga för mig själv. Men oftast så står jag ut med det, vår lilla skara av fans gillar både helhet o sång påstår de….

Men nu till inbillningen: På sista mixen testade jag att skita i att spetsa röstens high midd med eq, jag hade tidigare gjort en annan mix på samma Elvis-cover med 4 khz boost på sången, men blev lite missnöjd med nivåerna på trummor o lite sånt så jag ville göra en ny mix. När jag mixade om den körde jag sången flat och tycket sen att sången var mindre sur? Trots att det var precis samma tagningar.

Nu nån dag senare när jag skriver det här lyssnar jag på samma två mixar med utvilade öron och upplever samma sak. Rösten utan eq-ändring låter mindre sur, och ändå är den lite starkare i mixen än den med 4 khz boost. Kan det ligga nåt i att man kan uppleva en eq-ad röst som lite skev på nåt vis? Eller är det bara inbillning som vanligt?

Är det nån annan som har liknande grejer att bju på så fyll på!

MVH Ljusne-Håkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Imtressant.

Det kan vara så att det du inbillar dig stämmer till viss del.

I högre register så blir pitchen mkt mer känslig

för variationer - en cello är mkt mindre känslig för pitch jämfört mot en violin t ex.

Med en EQ på diskanten så lyfter du ett gäng övertoner och då kanske det blir

tydligare om sången är lite sur medan det inte är lika uppenbart i dina basiga grundtoner.

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

I högre register så blir pitchen mkt mer känslig

för variationer - en cello är mkt mindre känslig för pitch jämfört mot en violin t ex.

Är det inte tvärtom? I min värld så blir t ex bastonerna lätt falska då tonerna ligger tätt i frekvens i de lägre registerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...