Jump to content
Annons

Stereobreddning/Mastring


Danne 1

Recommended Posts

Hej!

Jag har en fundering när det gäller stereobreddning vid mastring, hur brukar ni göra?

Jag är som säkert så många andra här självlärd och provar mig fram helt enkelt. Jag använder Logic Express 9.0, packar ihop projektet i en stereofil och öppnar upp det i ett nytt projekt. Brukar ni lägga upp filerna "dubbelt" så att säga? Jag menar för att bredda ut till hö/vä. Ljudbilden från panoreringarna i projektet breddas ju lätt förstås då om man breddar för mycket, men ljudet blir "maffigare" och behagligare att lyssna på tycker jag. Jag pratar alltså inte om att lägga till en plugg som stereobreddar. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror problemet är att ljudbilden förändras när jag packar filen till en stereofil. Gör jag kanske fel när jag packar den, eftersom ljudbilden förändras efter jag packat den och ska öppna den i ett nytt projekt. Det känns lite "tunt". Det är därför jag känner behov av att bredda det. Skall"normalizeknappen" vara inne? Packar i wave 24 bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig använt Logic Express, men i Nuendo/Cubase så är "normalize"-knappen en ond ond knapp skapad av någon som hatar sina medmänniskor. Jag skämtar inte, det enda knapp-jäveln någonsin gjort för mig är förstöra mixar och tvinga mig stänga av dem manuellt...på varje enskild använd plugg/process som har dem...

Gissar att du med "packar" menar gör mixdown?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att normalisera innebär ju bara att mixens högsta peak hamnar på en vald nivå. Ljudet förändras inte. Jag förstår inte vad du menar med att lägga dina filer dubbelt. Om du menar att du lägger in samma fil på två spår så är resultatet av det bara dubbelt så hög ljudnivå och ingen stereobreddning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förändring av stereobredden av en färdig mix görs främst för att förebygga små problem, och görs ganska diskret. Vill du skapa en bred och djup rymdupplevelse, så gör du det i mixningen. Det är svårt att lägga ut i detalj på ett kortfattat sätt, men har mest att göra med att hantera bredden och placeringen av enskilda spår i förhållande till varandra samt att förstärka det med precis rätt mängd reverb och effekter överlag, och avlägsna fasfel mellan kanalerna samt DC offset m.m.

Stereobredd är en illuson, och man måste därför jobba på att framkalla den illusionen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Att normalisera innebär ju bara att mixens högsta peak hamnar på en vald nivå. Ljudet förändras inte. Jag förstår inte vad du menar med att lägga dina filer dubbelt. Om du menar att du lägger in samma fil på två spår så är resultatet av det bara dubbelt så hög ljudnivå och ingen stereobreddning.

Man kan tycka det. Man borde kunna lita på detta. Men realtidsfunktionen i exempelvis Nuendo och Cubase, och tydligen även minst Logic, gör något helt annat och oförklarligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Die Hard (oregistrerad)

Jodå så klart det finns men man ska använda de försiktigt. Annars går det bra med bredbandskompressor såsom Pro-C. Men ofast tror nybörjare att det är ett måste och inte lärt sig att det är sällan ett ljud behöver breddas med någon stereobreddare. Istället är det andra ljud som behöver smalas av för att andra ljud ska låta bredare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå så klart det finns men man ska använda de försiktigt. Annars går det bra med bredbandskompressor såsom Pro-C. Men ofast tror nybörjare att det är ett måste och inte lärt sig att det är sällan ett ljud behöver breddas med någon stereobreddare. Istället är det andra ljud som behöver smalas av för att andra ljud ska låta bredare.

Jag har stereobreddare i min SPL Vitalizer mk2. Med väldigt lite av den lyfter det. Men så fort man tar mer blir cymbalerna vassa. Att panna gitarrer mm hårt gillar jag inte, bara om det är två dubbade som spelar likadant kan det gå an. Men ändå, att panna en gitarr eller golvpuka nästan eller helt ut låter enbart konstigt, i lurar låter det ännu knäppare. Har man datahögtalare som står mindre än en meter från varann går det skapligt att lyssna tom på Beatles, men i lurar med sången enbart till höger? Hu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...