Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar pÄ att komplettera mina Yamaha HS5 studiomonitorer med tillhörande subbas, Yamaha HS8S.

FrÄgan Àr ju dÄ om det Àr mer vÀrt att lÀgga pengar pÄ akustikbehandling. Forskat lite smÄtt och det ska tydligen vara svÄrt att fÄ en studiobas att lÄta bra i ett obehandlat rum.

Jag producerar inte musik, sÄ det Àr inte vÀldigt noga med frekvensomfÄnget eller liknande. Lyssnar pÄ diverse genrer och kollar en del film.

Bifogar bild pÄ rummet och hoppas pÄ att nÄgon mer erfaren kan slÀnga in en kommentar om min frÄga. :-)

http://imgur.com/a/fL1FB

Bilderna duplicerades ett par gÄnger..

Tack!

VĂ€nligen,

CROE

Annons
Postat

...Jag producerar inte musik, sÄ det Àr inte vÀldigt noga med frekvensomfÄnget eller liknande. Lyssnar pÄ diverse genrer och kollar en del film.

...

Köp du en subbas, men lĂ„ter som overkill med Yamaha subben, köp nĂ„t billigt i stĂ€llet 🙂

Postat

Köp du en subbas, men lĂ„ter som overkill med Yamaha subben, köp nĂ„t billigt i stĂ€llet 🙂

Har du nÄgra tips pÄ subbas? Vill gÀrna hÄlla kvar ljudet relativt ofÀrgat och kvalitativt.

Utan akustikbehandling Àr en subbas helt vÀrdelöst.

Mitt rum behöver alltsÄ akustikbehandlas menar du? IsÄfall hur dÄ? Jag har ingen kunskap om akustik.

Postat

"Jag funderar pÄ att komplettera mina Yamaha HS5 studiomonitorer med tillhörande subbas, Yamaha HS8S.

FrÄgan Àr ju dÄ om det Àr mer vÀrt att lÀgga pengar pÄ akustikbehandling. Forskat lite smÄtt och det ska tydligen vara svÄrt att fÄ en studiobas att lÄta bra i ett obehandlat rum.

Jag producerar inte musik, sÄ det Àr inte vÀldigt noga med frekvensomfÄnget eller liknande. Lyssnar pÄ diverse genrer och kollar en del film."

MÄnga gÄnger glömmer man bort att analysera sjÀlva behovet nÀr och om man vidtar en akustisk ÄtgÀrd.

Visst kan du komplettera med en sub utifrÄn de önskemÄl och kriterier du beskriver. RÀtt instÀlld och rÀtt placerad kommer suben antagligen ta ditt musiklyssnande till en ny nivÄ av upplevelse. Det Àr ju inte pÄ nÄgot sÀtt förbjudet att lyssna pÄ musik i ett rum med ojÀmnt frekvenssvar och decay.

Hade dina kriterier dÀremot varit att skapa en arbetsplats för mixning, eller ett HiFi-rum för kritisk lyssning, Àr det en annan femma.

Postat

MÄnga gÄnger glömmer man bort att analysera sjÀlva behovet nÀr och om man vidtar en akustisk ÄtgÀrd.

Visst kan du komplettera med en sub utifrÄn de önskemÄl och kriterier du beskriver. RÀtt instÀlld och rÀtt placerad kommer suben antagligen ta ditt musiklyssnande till en ny nivÄ av upplevelse. Det Àr ju inte pÄ nÄgot sÀtt förbjudet att lyssna pÄ musik i ett rum med ojÀmnt frekvenssvar och decay.

Hade dina kriterier dÀremot varit att skapa en arbetsplats för mixning, eller ett HiFi-rum för kritisk lyssning, Àr det en annan femma.

HÄller inte med. StÀlla in en sub bara för att kommer inte att funka, det kommer att bli ett baskaos.

Postat

Jag röstar ocskÄ pÄ att köpa en Hi-Fi sub, och stÀlla in nivÄn med hörseln.

Det blir bra, och behöver inte vara mer komplicerat Àn sÄ.

Det du kan experimentera med Àr att hitta lÀmplig placering.

Postat

HÄller inte med. StÀlla in en sub bara för att kommer inte att funka, det kommer att bli ett baskaos.

Det som inte funkar för dig kanske funkar för andra som vanlig vardagslyssning?

Postat

+1 🙂

Postat

Ser du pÄ bilderna hur rummet lÄter ?

Postat (redigerat)

Enligt mig sÄ funkar det inte. Men jag Àr ju inte gud mannen, inte du heller :--}

Är det bĂ€ttre att inte höra nĂ„nting alls under 50 hz? SĂ„ blir det med de flesta smĂ„ monitorer.

Skaffar man en sub har man möjligheten att lyssna bÄde med subben pÄ och med subben av. En enorm fördel Àven för den som inte har akustikbehandling för en miljon.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Jo nilssonmannen vissa toner kommer att höras jÀttebra och andra toner inte alls.....du fÄr nog kolla upp stÄende vÄgor lite. Och nulls.

Postat

StÄende vÄgor fÄr man i alla rum om man inte sÀtter in avstÀmda basfÀllor eller nÄgon typ av bredbandiga absorbenter. Superchunks o dyl, som det lÀnkades till tidigare hjÀlper inte heller sÄ enormt mycket mot stÄende vÄgor - men de dÀmpar Ätminstone efterklangen rummet. Finns det inte plats för det (eller lust att bygga sÄdant), sÄ fÄr man stÄ ut med vissa resonanser i rummet, men om det inte handlar om en kritisk lyssningsmiljö som en mixplats, sÄ kan det mycket vÀl bli tillrÀckligt bra för syftet ÀndÄ.

I det aktuella rummet hade jag försökt Àndra placeringen en del. Som det Àr nu, sÄ hamnar en högtalare inne i ett hörn - och det innebÀr att det blir en slagsida i stereobilden, eftersom basen blir extra förstÀrkt av nÀrheten till tvÄ vÀggar dÀr, medan den andra hötalaren bara har nÀrhet till en vÀgg. Jag hade försökt placera högtalarna mer symmetriskt i rummet. Sedan kan absorbenter mellan stativ och högtalare göra att stomljudet minskas och att det dÀrför blir en lite bÀttre situation.

Postat

Tack sÄ mycket för alla svar, kÀnner dock mig inte sÄ mycket klokare angÄende detta faktiskt. Och gÀllande vilket bas jag eventuellt skulle köpa kÀnner jag mig osÀker pÄ, rent spontant kÀnns det ju som en billigare HiFi-bas skulle förstöra ljudet lite. Jag köpte studiomonitorer, och frÀmst Yamaha, pga deras Àrliga och ofÀrgade ljud.

Men Ä andra sidan kÀnns en bas för 4k lite overkill, speciellt dÄ jag inte producerar eller mastrar.

StÄende vÄgor fÄr man i alla rum om man inte sÀtter in avstÀmda basfÀllor eller nÄgon typ av bredbandiga absorbenter. Superchunks o dyl, som det lÀnkades till tidigare hjÀlper inte heller sÄ enormt mycket mot stÄende vÄgor - men de dÀmpar Ätminstone efterklangen rummet. Finns det inte plats för det (eller lust att bygga sÄdant), sÄ fÄr man stÄ ut med vissa resonanser i rummet, men om det inte handlar om en kritisk lyssningsmiljö som en mixplats, sÄ kan det mycket vÀl bli tillrÀckligt bra för syftet ÀndÄ.

I det aktuella rummet hade jag försökt Àndra placeringen en del. Som det Àr nu, sÄ hamnar en högtalare inne i ett hörn - och det innebÀr att det blir en slagsida i stereobilden, eftersom basen blir extra förstÀrkt av nÀrheten till tvÄ vÀggar dÀr, medan den andra hötalaren bara har nÀrhet till en vÀgg. Jag hade försökt placera högtalarna mer symmetriskt i rummet. Sedan kan absorbenter mellan stativ och högtalare göra att stomljudet minskas och att det dÀrför blir en lite bÀttre situation.

Tack för ett grymt svar!

Jag har tvĂ„ basstraps i Rockwool-isolering liggandes, ska klĂ€ om dem och sĂ€tta upp i rummet. Å andra sidan har jag inte sĂ„ mycket efterklang, en musikalisk vĂ€n klappade med hĂ€nderna och sa att akustiken var helt ok, vet ej hur korrekt detta pĂ„stĂ„ende var dock. AngĂ„ende placeringen vet jag inte hur jag ska lösa det, dĂ„ detta Ă€r i princip det enda sĂ€ttet för mig att möblera rummet. FĂ„r inte plats med alla möbler annars nĂ€mnligen.. Om jag placerar en basstrap bakom högtalarna, och ev. en skĂ€rmvĂ€gg jĂ€mte ena högtalaren, kan jag dĂ„ förvĂ€nta mig bĂ€ttre akustik?

Har ni tips pÄ billig akustikutrusning, eller Àr det DIY som gÀller vid hemanvÀndning?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.