Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

SnigelDynamit aka SeriouslyJoking in da House!

...öh , ja.

Ännu en lĂ„tgörar-nybörjare med FL Studios 10 och en sketen lap top hĂ€r, hej.

Mammatejkvinna med förkÀrlek för melodier och viss aversion mot teknik, vilket försvÄrar det hela aningens. Har hÄllit pÄ i drygt ett Är nu och lÀrt mig grunderna behjÀlpligt men mycket ÄterstÄr, inte minst nÀr det gÀller att fÄ till acceptabel ljudkvalité, EQ och annat jox. Mastring Àr en utopisk företeelse i sammanhanget. Men jag lÀr mig saker för varje nytt lÄtprojekt sÄ det finns nog hopp om förbÀttring.

Musikgenres: Allt frÄn Chill out till houseliknande. Piano Àr mitt favvoinstrument sÄ det blir mycket fuskpiano i FL pianoroll.

Har gÄtt frÄn att anvÀnda mycket loopar till att göra egna ljud frÄn scratch till nÄgon sorts blandning av dem tvÄ och anvÀnder mig mycket av acapellor vilka folk generöst delar med sig av. Ambitionen Àr vÀl att bli duktig pÄ att producera sÄngbaserad dansvÀnlig elektronisk musik, till att börja med. Men egentligen Àr det sjÀlva skapandeprocessen jag fastnat för, det Àr helt sjukt givande. Dock vÀldigt tidsuppslukande...

TvÄ smakprov kommer hÀr för den som orkar lyssna och kanske tom. lÀmna lite feedback.Den första Àr en rÀtt galen lÄt.Ideén till den mullrande basen kommer frÄn en jungle/drum n bass lÄt frÄn tidiga 90-talet (som jag glömt namnet pÄ!!!!) och lÄten Àr vÀl egentligen inte fÀrdig men det kanske den aldrig blir...det Àr ju tusen gÄnger roligare att pÄbörja en lÄt Àn att avsluta densamma tyvÀrr.

Welcome To The New Age

(Vad bra det gÄr, fattar inte hur man "bÀddar in" spelaren frÄn Soundcloud)(Edit: JasÄ va?! Den bÀddades in av sig sjÀlv.)

OfÀrdig lÄt Nr 2:

Thinking Of You

http://www.looperman...s/detail/159283

Brutal kritik emottages tacksamt. đŸ˜±

Jag fortsÀtter att surfa runt hÀr sÄ lÀnge, har redan upptÀckt en hel del mycket anvÀndbara tips i massor av trÄdar. Kul att upptÀcka ett svenskt musikskaparforum fullt med tekniknördar!

Nu postar jag detta innan jag Ängrar mig.

Redigerat av SnigelDynamit
Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Hej och vÀlkommen!

Jag gillade faktiskt Welcome To the New Age ganska mycket. Men kanske lite vÀl mycket effekter pÄ sÄngen, kan jag tycka. Men det kanske Àr stiltypiskt iofs?

Musik bör ju handla om hur musikalisk man Àr i första hand. Att man sedan lÀtt gÄr vilse i teknik och teknologi Àr ofta ett resultat av att man inte hittat rÀtt med sin musik till att börja med. Ofta sÄ Àr det roligare att lyssna pÄ folk som skapar nÄgot nytt Àn det Àr att lyssna pÄ de producenter och artister som stÀndigt tÀvlar om att lÄta bÀsta av dem som lÄter som det ska lÄta för att spelas mycket just nu.

Tycker att det lÄter som att du kommer kunna skapa mycket som iallafall jag kommer uppskatta en hel del. Fördelen med FL och en laptop Àr ju att det Àr lÀtt att ta med sig sin studio nÀr man inte kan sitta hemma och pilla med musiken. Ett bra ljudkort och bra lurar/högtalare Àr ju all extrautrustning som behövs för att kunna jobba pÄ ett bra sÀtt dÄ.

Postat

Oj, tack för vĂ€lkomnandet alla tre!! 🙂

k9: noterat om lÄten - tack för genomlyssningen! Just sÄngen lÄter mÀrklig för att jag pitchat och timestrechad en mansröst till kvinnoröst...det Àr inget jag brukar göra men nu föll det sig sÄ för det passade in bÀttre i kontexten.

Vad roligt att du gillade lĂ„ten lite! đŸ„°

Postat

Hej blue2 - vad söt du Àr som lyssnade!

Acapellor hittar man nog lÀttast pÄ Looperman.com fast man fÄr leta och lyssna igenom en del mindre anvÀndbara för att hitta guldkornen. De Àr gratis men fÄr sÄ klart inte anvÀndas i kommersiellt syfte utan upphovsmannens/-kvinnans tillÄtelse.

http://www.looperman.com/acapellas?page=1

🙂

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det lÄter kul det dÀr fÄr nog pÄt sjÀlv ocksÄ nÄn gÄng.

VĂ€lkommen

k9 (oregistrerad)
Postat

Aha! SÄ dÄ var ju lÄten snarare byggd med just transformationen av rösten som utgÄngspunkten, eller?

Intressant sĂ€tt att jobba pĂ„ isĂ„fall. Önskar at jag sjĂ€lv kunde sĂ€tta mig och göra nĂ„got liknande, men jag har inte talangen för det. För mig Ă€r det lĂ€ttare att ta tag i en gitarr och se vad som hĂ€nder. Gillar att sĂ„ mĂ„nga Ă€r sĂ„ kreativa med sin musik och producerar sĂ„ mycket intressant att lyssna pĂ„. SjĂ€lv sĂ„ Ă€r ju mina husgudar de gamla hĂ„rdrocksbanden men man har hört för mycket som lĂ„tar som de stora banden fast mycket sĂ€mre eller för likt föra att det ska vara intressant.

Postat

Mja, jag kommer inte ihÄg exakt om det gick till sÄ eller tvÀrtom det instrumentala som krÀvde en viss tonart pÄ sÄngen. Det var nog en parallellprocess. Den ursprungliga acapellan var i helt fel tonart och takt till att börja med. Och sÄ anvÀnde jag ju bara nÄgra fÄ delar av den.

Jag Ă€r rĂ€tt förtjust i högfrekventa, starka kvinnoröster och det Ă€r inte det lĂ€ttaste att hitta sĂ„ dĂ„ skapade jag en helt enkelt. 😛

Postat (redigerat)

VĂ€lkommen. SjĂ€lv Ă€r jag en arbetsrumsproducent .. 😛 .. fast mest Ă€r det via mobil och surfplatta musik skapas hĂ€r nuförtiden. Har inte hunnit fĂ„ upp allt i hemstudion Ă€n sen vi flyttade till ett nytt hus.

Tror jag sĂ„g att du hittat till hjĂ€rtat av forumet redan. 🙂

Redigerat av D Vibe
  • 2 veckor senare...
Postat

Hej och tack D Vibe!

Coolt nick förresten, jag har redan lite Ă„ngest över min... 😛

HÄller tummarna för att du fÄr upp hemmastudion snart dÄ. SjÀlv Àr jag soffproducent just nu och det kÀnns inte ergonomiskt nÄgonstans.

Postat (redigerat)

Off Topic: Snigeldynamit var ett jÀkla bra namn:-) Kreativt - sÄnt man sjÀlv skulle vilja komma pÄ.

Redigerat av Sleap
Postat

D Vibe Ă€r egentligen smĂ„ironiskt, men det har hĂ€ngt med ett tag nu 🙂

Gillar SnigelDynamit!

Postat

För mig en bra och intressant lĂ„t du gjort SnigelDynamit! I mina lurar lĂ„ter det som att du har komprimerat ihop hela lĂ„ten vĂ€ldigt mycket och för min smak hade jag gillat mindre kompression för att inte fĂ„ en sĂ„ "kvĂ€vd" och "instĂ€ngd" kĂ€nsla i ljudbilden. Det Ă€r ett öppet ljudlandskap som du försöker pressa in i sprĂ€ngdeg som inte fĂ„r plats sĂ„ att sĂ€ga 🙂

Kan inte lÄta blir att tipsa dig om en av mina husgudar dÄ jag tror att du kanske fattar tycke för Krister Linder:

Postat

@Implasticyde

Tack för tipset!

Lyssnar precis nu pÄ KL och det lÄter ju helt magiskt.

Tror att jag förstĂ„r vad du menar med överkomprimerad. Jag hör ju sjĂ€lv ocksĂ„ att det mesta jag skapar Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r under all kritik och oftast Ă€r det riktigt pinsamt att lyssna pĂ„ lĂ„tarna eftersom jag hela tiden upptĂ€cker nya fel och produktionsmissar men jag antar att det Ă€r bra att höra nĂ€r det blir fel...annars har man ju slutat utvecklas. SĂ„ jag tröstar mig med det. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.