SnigelDynamit Postat 19 november 2014 Postat 19 november 2014 (redigerat) SnigelDynamit aka SeriouslyJoking in da House! ...öh , ja. Ănnu en lĂ„tgörar-nybörjare med FL Studios 10 och en sketen lap top hĂ€r, hej. Mammatejkvinna med förkĂ€rlek för melodier och viss aversion mot teknik, vilket försvĂ„rar det hela aningens. Har hĂ„llit pĂ„ i drygt ett Ă„r nu och lĂ€rt mig grunderna behjĂ€lpligt men mycket Ă„terstĂ„r, inte minst nĂ€r det gĂ€ller att fĂ„ till acceptabel ljudkvalitĂ©, EQ och annat jox. Mastring Ă€r en utopisk företeelse i sammanhanget. Men jag lĂ€r mig saker för varje nytt lĂ„tprojekt sĂ„ det finns nog hopp om förbĂ€ttring. Musikgenres: Allt frĂ„n Chill out till houseliknande. Piano Ă€r mitt favvoinstrument sĂ„ det blir mycket fuskpiano i FL pianoroll. Har gĂ„tt frĂ„n att anvĂ€nda mycket loopar till att göra egna ljud frĂ„n scratch till nĂ„gon sorts blandning av dem tvĂ„ och anvĂ€nder mig mycket av acapellor vilka folk generöst delar med sig av. Ambitionen Ă€r vĂ€l att bli duktig pĂ„ att producera sĂ„ngbaserad dansvĂ€nlig elektronisk musik, till att börja med. Men egentligen Ă€r det sjĂ€lva skapandeprocessen jag fastnat för, det Ă€r helt sjukt givande. Dock vĂ€ldigt tidsuppslukande... TvĂ„ smakprov kommer hĂ€r för den som orkar lyssna och kanske tom. lĂ€mna lite feedback.Den första Ă€r en rĂ€tt galen lĂ„t.IdeĂ©n till den mullrande basen kommer frĂ„n en jungle/drum n bass lĂ„t frĂ„n tidiga 90-talet (som jag glömt namnet pĂ„!!!!) och lĂ„ten Ă€r vĂ€l egentligen inte fĂ€rdig men det kanske den aldrig blir...det Ă€r ju tusen gĂ„nger roligare att pĂ„börja en lĂ„t Ă€n att avsluta densamma tyvĂ€rr. Welcome To The New Age (Vad bra det gĂ„r, fattar inte hur man "bĂ€ddar in" spelaren frĂ„n Soundcloud)(Edit: JasĂ„ va?! Den bĂ€ddades in av sig sjĂ€lv.) OfĂ€rdig lĂ„t Nr 2: Thinking Of You http://www.looperman...s/detail/159283 Brutal kritik emottages tacksamt. đ± Jag fortsĂ€tter att surfa runt hĂ€r sĂ„ lĂ€nge, har redan upptĂ€ckt en hel del mycket anvĂ€ndbara tips i massor av trĂ„dar. Kul att upptĂ€cka ett svenskt musikskaparforum fullt med tekniknördar! Nu postar jag detta innan jag Ă„ngrar mig. Redigerat 19 november 2014 av SnigelDynamit
SnigelDynamit Postat 19 november 2014 TrÄdstartare Postat 19 november 2014 NÀmnde jag att teknik inte Àr min starka sida?? LÀnk till första lÄten igen dÄ eftersom den inte vill ligga still i bÀdden: https://soundcloud.com/sj-remixes/welcome-to-the-new-age Funkar det nu dÄ?
slejnard Postat 19 november 2014 Postat 19 november 2014 Hej och VĂ€lkommen hit! Musikskapande Ă€r kul! đ Kaffebryggaren Ă€r igĂ„ng dygnet runt i de inre regionerna av forumet... âșïž
SnigelDynamit Postat 19 november 2014 TrĂ„dstartare Postat 19 november 2014 Tack! Jag ska leta mig dit sĂ„ smĂ„ningom. đ
k9 (oregistrerad) Postat 26 november 2014 Postat 26 november 2014 Hej och vÀlkommen! Jag gillade faktiskt Welcome To the New Age ganska mycket. Men kanske lite vÀl mycket effekter pÄ sÄngen, kan jag tycka. Men det kanske Àr stiltypiskt iofs? Musik bör ju handla om hur musikalisk man Àr i första hand. Att man sedan lÀtt gÄr vilse i teknik och teknologi Àr ofta ett resultat av att man inte hittat rÀtt med sin musik till att börja med. Ofta sÄ Àr det roligare att lyssna pÄ folk som skapar nÄgot nytt Àn det Àr att lyssna pÄ de producenter och artister som stÀndigt tÀvlar om att lÄta bÀsta av dem som lÄter som det ska lÄta för att spelas mycket just nu. Tycker att det lÄter som att du kommer kunna skapa mycket som iallafall jag kommer uppskatta en hel del. Fördelen med FL och en laptop Àr ju att det Àr lÀtt att ta med sig sin studio nÀr man inte kan sitta hemma och pilla med musiken. Ett bra ljudkort och bra lurar/högtalare Àr ju all extrautrustning som behövs för att kunna jobba pÄ ett bra sÀtt dÄ.
Erik dP Postat 26 november 2014 Postat 26 november 2014 Hej, hej! ...SjÀlv gör jag allt "studioarbete" pÄ min gamla Ipad.
SnigelDynamit Postat 26 november 2014 TrĂ„dstartare Postat 26 november 2014 Oj, tack för vĂ€lkomnandet alla tre!! đ k9: noterat om lĂ„ten - tack för genomlyssningen! Just sĂ„ngen lĂ„ter mĂ€rklig för att jag pitchat och timestrechad en mansröst till kvinnoröst...det Ă€r inget jag brukar göra men nu föll det sig sĂ„ för det passade in bĂ€ttre i kontexten. Vad roligt att du gillade lĂ„ten lite! đ„°
blue2 Postat 26 november 2014 Postat 26 november 2014 Hej! Bra lĂ„tar du hade! đ VarifrĂ„n/ hur gĂ„r du tillvĂ€ga för att fĂ„ tag i dina acapellor?
SnigelDynamit Postat 26 november 2014 TrĂ„dstartare Postat 26 november 2014 Hej blue2 - vad söt du Ă€r som lyssnade! Acapellor hittar man nog lĂ€ttast pĂ„ Looperman.com fast man fĂ„r leta och lyssna igenom en del mindre anvĂ€ndbara för att hitta guldkornen. De Ă€r gratis men fĂ„r sĂ„ klart inte anvĂ€ndas i kommersiellt syfte utan upphovsmannens/-kvinnans tillĂ„telse. http://www.looperman.com/acapellas?page=1 đ
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 26 november 2014 Postat 26 november 2014 Det lÄter kul det dÀr fÄr nog pÄt sjÀlv ocksÄ nÄn gÄng. VÀlkommen
SnigelDynamit Postat 26 november 2014 TrĂ„dstartare Postat 26 november 2014 Tackar, Burnin Sven! đ
k9 (oregistrerad) Postat 27 november 2014 Postat 27 november 2014 Aha! SĂ„ dĂ„ var ju lĂ„ten snarare byggd med just transformationen av rösten som utgĂ„ngspunkten, eller? Intressant sĂ€tt att jobba pĂ„ isĂ„fall. Ănskar at jag sjĂ€lv kunde sĂ€tta mig och göra nĂ„got liknande, men jag har inte talangen för det. För mig Ă€r det lĂ€ttare att ta tag i en gitarr och se vad som hĂ€nder. Gillar att sĂ„ mĂ„nga Ă€r sĂ„ kreativa med sin musik och producerar sĂ„ mycket intressant att lyssna pĂ„. SjĂ€lv sĂ„ Ă€r ju mina husgudar de gamla hĂ„rdrocksbanden men man har hört för mycket som lĂ„tar som de stora banden fast mycket sĂ€mre eller för likt föra att det ska vara intressant.
SnigelDynamit Postat 27 november 2014 TrĂ„dstartare Postat 27 november 2014 Mja, jag kommer inte ihĂ„g exakt om det gick till sĂ„ eller tvĂ€rtom det instrumentala som krĂ€vde en viss tonart pĂ„ sĂ„ngen. Det var nog en parallellprocess. Den ursprungliga acapellan var i helt fel tonart och takt till att börja med. Och sĂ„ anvĂ€nde jag ju bara nĂ„gra fĂ„ delar av den. Jag Ă€r rĂ€tt förtjust i högfrekventa, starka kvinnoröster och det Ă€r inte det lĂ€ttaste att hitta sĂ„ dĂ„ skapade jag en helt enkelt. đ
D Vibe Postat 28 november 2014 Postat 28 november 2014 (redigerat) VĂ€lkommen. SjĂ€lv Ă€r jag en arbetsrumsproducent .. đ .. fast mest Ă€r det via mobil och surfplatta musik skapas hĂ€r nuförtiden. Har inte hunnit fĂ„ upp allt i hemstudion Ă€n sen vi flyttade till ett nytt hus. Tror jag sĂ„g att du hittat till hjĂ€rtat av forumet redan. đ Redigerat 28 november 2014 av D Vibe
SnigelDynamit Postat 8 december 2014 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2014 Hej och tack D Vibe! Coolt nick förresten, jag har redan lite Ă„ngest över min... đ HĂ„ller tummarna för att du fĂ„r upp hemmastudion snart dĂ„. SjĂ€lv Ă€r jag soffproducent just nu och det kĂ€nns inte ergonomiskt nĂ„gonstans.
Peter Roos Postat 8 december 2014 Postat 8 december 2014 (redigerat) Off Topic: Snigeldynamit var ett jÀkla bra namn:-) Kreativt - sÄnt man sjÀlv skulle vilja komma pÄ. Redigerat 8 december 2014 av Sleap
D Vibe Postat 12 december 2014 Postat 12 december 2014 D Vibe Ă€r egentligen smĂ„ironiskt, men det har hĂ€ngt med ett tag nu đ Gillar SnigelDynamit!
Implasticyde Postat 12 december 2014 Postat 12 december 2014 För mig en bra och intressant lĂ„t du gjort SnigelDynamit! I mina lurar lĂ„ter det som att du har komprimerat ihop hela lĂ„ten vĂ€ldigt mycket och för min smak hade jag gillat mindre kompression för att inte fĂ„ en sĂ„ "kvĂ€vd" och "instĂ€ngd" kĂ€nsla i ljudbilden. Det Ă€r ett öppet ljudlandskap som du försöker pressa in i sprĂ€ngdeg som inte fĂ„r plats sĂ„ att sĂ€ga đ Kan inte lĂ„ta blir att tipsa dig om en av mina husgudar dĂ„ jag tror att du kanske fattar tycke för Krister Linder:
SnigelDynamit Postat 14 december 2014 TrĂ„dstartare Postat 14 december 2014 @Implasticyde Tack för tipset! Lyssnar precis nu pĂ„ KL och det lĂ„ter ju helt magiskt. Tror att jag förstĂ„r vad du menar med överkomprimerad. Jag hör ju sjĂ€lv ocksĂ„ att det mesta jag skapar Ă€n sĂ„ lĂ€nge Ă€r under all kritik och oftast Ă€r det riktigt pinsamt att lyssna pĂ„ lĂ„tarna eftersom jag hela tiden upptĂ€cker nya fel och produktionsmissar men jag antar att det Ă€r bra att höra nĂ€r det blir fel...annars har man ju slutat utvecklas. SĂ„ jag tröstar mig med det. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.