Jump to content
Annons

Recommended Posts

SnigelDynamit aka SeriouslyJoking in da House!

...öh , ja.

Ännu en låtgörar-nybörjare med FL Studios 10 och en sketen lap top här, hej.

Mammatejkvinna med förkärlek för melodier och viss aversion mot teknik, vilket försvårar det hela aningens. Har hållit på i drygt ett år nu och lärt mig grunderna behjälpligt men mycket återstår, inte minst när det gäller att få till acceptabel ljudkvalité, EQ och annat jox. Mastring är en utopisk företeelse i sammanhanget. Men jag lär mig saker för varje nytt låtprojekt så det finns nog hopp om förbättring.

Musikgenres: Allt från Chill out till houseliknande. Piano är mitt favvoinstrument så det blir mycket fuskpiano i FL pianoroll.

Har gått från att använda mycket loopar till att göra egna ljud från scratch till någon sorts blandning av dem två och använder mig mycket av acapellor vilka folk generöst delar med sig av. Ambitionen är väl att bli duktig på att producera sångbaserad dansvänlig elektronisk musik, till att börja med. Men egentligen är det själva skapandeprocessen jag fastnat för, det är helt sjukt givande. Dock väldigt tidsuppslukande...

Två smakprov kommer här för den som orkar lyssna och kanske tom. lämna lite feedback.Den första är en rätt galen låt.Ideén till den mullrande basen kommer från en jungle/drum n bass låt från tidiga 90-talet (som jag glömt namnet på!!!!) och låten är väl egentligen inte färdig men det kanske den aldrig blir...det är ju tusen gånger roligare att påbörja en låt än att avsluta densamma tyvärr.

Welcome To The New Age

(Vad bra det går, fattar inte hur man "bäddar in" spelaren från Soundcloud)(Edit: Jaså va?! Den bäddades in av sig själv.)

Ofärdig låt Nr 2:

Thinking Of You

http://www.looperman...s/detail/159283

Brutal kritik emottages tacksamt. 😱

Jag fortsätter att surfa runt här så länge, har redan upptäckt en hel del mycket användbara tips i massor av trådar. Kul att upptäcka ett svenskt musikskaparforum fullt med tekniknördar!

Nu postar jag detta innan jag ångrar mig.

Redigerat av SnigelDynamit
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Hej och välkommen!

Jag gillade faktiskt Welcome To the New Age ganska mycket. Men kanske lite väl mycket effekter på sången, kan jag tycka. Men det kanske är stiltypiskt iofs?

Musik bör ju handla om hur musikalisk man är i första hand. Att man sedan lätt går vilse i teknik och teknologi är ofta ett resultat av att man inte hittat rätt med sin musik till att börja med. Ofta så är det roligare att lyssna på folk som skapar något nytt än det är att lyssna på de producenter och artister som ständigt tävlar om att låta bästa av dem som låter som det ska låta för att spelas mycket just nu.

Tycker att det låter som att du kommer kunna skapa mycket som iallafall jag kommer uppskatta en hel del. Fördelen med FL och en laptop är ju att det är lätt att ta med sig sin studio när man inte kan sitta hemma och pilla med musiken. Ett bra ljudkort och bra lurar/högtalare är ju all extrautrustning som behövs för att kunna jobba på ett bra sätt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack för välkomnandet alla tre!! 🙂

k9: noterat om låten - tack för genomlyssningen! Just sången låter märklig för att jag pitchat och timestrechad en mansröst till kvinnoröst...det är inget jag brukar göra men nu föll det sig så för det passade in bättre i kontexten.

Vad roligt att du gillade låten lite! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej blue2 - vad söt du är som lyssnade!

Acapellor hittar man nog lättast på Looperman.com fast man får leta och lyssna igenom en del mindre användbara för att hitta guldkornen. De är gratis men får så klart inte användas i kommersiellt syfte utan upphovsmannens/-kvinnans tillåtelse.

http://www.looperman.com/acapellas?page=1

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Aha! Så då var ju låten snarare byggd med just transformationen av rösten som utgångspunkten, eller?

Intressant sätt att jobba på isåfall. Önskar at jag själv kunde sätta mig och göra något liknande, men jag har inte talangen för det. För mig är det lättare att ta tag i en gitarr och se vad som händer. Gillar att så många är så kreativa med sin musik och producerar så mycket intressant att lyssna på. Själv så är ju mina husgudar de gamla hårdrocksbanden men man har hört för mycket som låtar som de stora banden fast mycket sämre eller för likt föra att det ska vara intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, jag kommer inte ihåg exakt om det gick till så eller tvärtom det instrumentala som krävde en viss tonart på sången. Det var nog en parallellprocess. Den ursprungliga acapellan var i helt fel tonart och takt till att börja med. Och så använde jag ju bara några få delar av den.

Jag är rätt förtjust i högfrekventa, starka kvinnoröster och det är inte det lättaste att hitta så då skapade jag en helt enkelt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen. Själv är jag en arbetsrumsproducent .. 😛 .. fast mest är det via mobil och surfplatta musik skapas här nuförtiden. Har inte hunnit få upp allt i hemstudion än sen vi flyttade till ett nytt hus.

Tror jag såg att du hittat till hjärtat av forumet redan. 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej och tack D Vibe!

Coolt nick förresten, jag har redan lite ångest över min... 😛

Håller tummarna för att du får upp hemmastudion snart då. Själv är jag soffproducent just nu och det känns inte ergonomiskt någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig en bra och intressant låt du gjort SnigelDynamit! I mina lurar låter det som att du har komprimerat ihop hela låten väldigt mycket och för min smak hade jag gillat mindre kompression för att inte få en så "kvävd" och "instängd" känsla i ljudbilden. Det är ett öppet ljudlandskap som du försöker pressa in i sprängdeg som inte får plats så att säga 🙂

Kan inte låta blir att tipsa dig om en av mina husgudar då jag tror att du kanske fattar tycke för Krister Linder:

Link to comment
Dela på andra sajter

@Implasticyde

Tack för tipset!

Lyssnar precis nu på KL och det låter ju helt magiskt.

Tror att jag förstår vad du menar med överkomprimerad. Jag hör ju själv också att det mesta jag skapar än så länge är under all kritik och oftast är det riktigt pinsamt att lyssna på låtarna eftersom jag hela tiden upptäcker nya fel och produktionsmissar men jag antar att det är bra att höra när det blir fel...annars har man ju slutat utvecklas. Så jag tröstar mig med det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...