Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest G.Audemard
Posted

Go da!

Jo, jag har sedan 5-10 år en klaviatur som jag nu tänkt börja använda. Det är en MK-??. Problemet med den är att det varken finns midi-ut eller ingång för strömförsörjning. Detta är löst med en 15-pols D-sub som kopplas till gameporten på ljudkortet. Inget problem i nuläget då jag inte har annat till förfogande än ett sb-Live (förutom att kabeln är väck).

Men hur kan man tänkas lösa detta när jag byter upp mig till ett bättre ljudkort som saknar gameport? Bygga en adapter kanske? En modern klaviatur går ju på >1000:- och det lägger jag hellre på annan utrustning.

Tips mottages gärna.

Vh. Gabriel

Annons
Guest G.Audemard
Posted (edited)

Såg att det finns en adapter, USB->gameport på en nätshop. Kan det vara något tro, någon som vet?

Edited by G.Audemard
Posted

Hmm,

jag förstår inte riktigt...

Din midi-out sladd från klaviaturet är alltså en fast d-sub sladd?!?! Eller hade du ingen midi-out? Bara midi-in? Ingen 5 polig din-kontakt?

Och du har ingen ingång för strömförsörjning på klaviaturet? Kör du med batterier nu då eller?!?!?

Förstår faktiskt inte alls.

Men vad det gäller ljudkort utan gameport. Kan du inte flytta över SB-kortet till din nya maskin och bara köra midit över det då?

Eller skippa gameportsladden överhuvudtaget och köp ett usb-interface.

Men som sagt. Förstår inte riktigt vad du menar.

/H

Guest G.Audemard
Posted

Bra på att förklara saker har jag aldrig varit 😮

D-suben är ej fast, man använder en lös kabel.

Midi ut finns, vilket jag inte trodde i går.

Inga batteri, ingen separat ingång för strömförsörjning. Matas via gameporten och 15-pinskabeln.

Eftersom jag (rättare sagt min brorsa) inte kan hitta d-sudkabeln har jag inte kunnat testa om klaviaturen funkar till min nuvarande setup som den gjort på tidigare datorer.

Har därimot en vanlig gameport till midikabel som jag provade med i går kväll.

Klaviaturen verkar få ström även genom den då detta indikeras av en LED.

Fick inte gräjerna att lira ihop ändå. Ja ja, klaviaturen är ganska plastig och inte speciellt skön att spela på så den kanske åker ändå. Men det vore gött att ha den när man är i startgropen och vill investera i annat.

/Gabriel

Posted (edited)

MIDI-ut räcker eftersom den klaviaturen inte innehåller egna ljud som kan behöva styras av inkommande MIDI... den används alltså bara för att spela in MIDI-noter i ett eventuellt sequencerprogram

Och D-suben kan du köpa bl.a på Mycom

Snart musik på din kammare nu då? 😮

Edited by demoniqus
Guest G.Audemard
Posted
MIDI-ut räcker eftersom den klaviaturen inte innehåller egna ljud som kan behöva styras av inkommande MIDI... den används alltså bara för att spela in MIDI-noter i ett eventuellt sequencerprogram

Och D-suben kan du köpa bl.a på Mycom

Snart musik på din kammare nu då? 😳

Jo att midi ut räcker är jag medveten om. Men så var det ju det om den kunde få matningen genom midikabel enbart.

Jag har ju min fina strata+, Marshall JTM60 (rörcombo) och lite mjukvaror så musik har det alt blivit sedan tidigare i min kammare. Men lite keyboards är aldrig fel.

Tack å hej.

Posted
Jo att midi ut räcker är jag medveten om. Men så var det ju det om den kunde få matningen genom midikabel enbart.

Jag har ju min fina strata+, Marshall JTM60 (rörcombo) och lite mjukvaror så musik har det alt blivit sedan tidigare i min kammare. Men lite keyboards är aldrig fel.

Tack å hej.

..då fick du åtminstone tips om vart du kunde få tag i en 15Pin D-sub MIDI-kabel.. så du har något att kompa Guran med 😱