Jump to content
Annons

Mixning mono eller stereo vilket är bäst? Några tips!


TripMan

Recommended Posts

Mixning mono eller stereo vilket är bäst?

Ni som är duktig på mixnin brukar ni lyssna på mixen i mono med?

Jag har märkt att när man lyssnar i mono blir vissa ljud högre i volym mot för i stereo.

Någon som vet om det spelas i mono eller stereo ut på klubbarna Dj?

Alla tips är välkomman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns inget som är "bäst" det finns bara olika sätt att mixa. Jag vet vissa som alltid börjar sin session med att ställa volym och eq i mono helt utan panoreringar, för att först mot slutet bredda. Personligen mixar jag aldrig i mono, utan checkar bara mixen då och då genom att 1. Lyssna på min mixcube eller 2. Trycks på mono-knappen i mitt inspelningsprogram.

Vad man ska lyssna efter i mono är att låten inte tappar energi och att de viktiga elementen fortfarande hörs.

mvh Jon / Sound of wool

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående^. Vad som blir bäst beror nog på person och vana. Skulle hellre föreslå man ser det som komplement.

Stereo är ju en psykoakustisk effekt av två mono-kanaler som används parallellt, tillsammans. Och helt sant är att ju mer i fas dom båda kanalerna ligger, desto tydligare, kraftfullare och renare ljud får man såväl i mono som i stereo. Det märks ju lite om man switchar mellan mono och stereo.

Men Mono och stereo kan aldrig låta lika nivåmässigt. 1 ljud (mono) klingar 3dB starkare om det ligger i mitten jämfört med om det är panorerat strikt höger/vänster. Det beror på att om det ligger i mitten så klingar ljudet ur 2 högtalare, men om det är strikt höger/vänster så klingar det ur bara 1 högtalare. Ljudet blir lägre i volym då, går inte att komma ifrån.

Viktigt att tänka på att mono-summering är inte samma saks om att sätta alla pan-pottarna på "center", utan mono-summering är när båda kanalerna skickas ut genom båda högtalarna.

Kompensationen för det är att använda Pan Law på -3. Då kommer man så nära en kompromiss mellan mono och stereo som man kan - på bekostnad att man då måste tänka lite mer på nivåer i relation till hur man panorerar. (Pan law 0 är ju idealiskt för stereo och -6 är idealiskt för mono).

Jag lyssnar gärna i mono, pga att jag lätt distraheras av sånt som låter "härligt" i bred stereo. Då är det lättare att jag väljer den vägen, snarare än nåt som funkar bra oavsett stereobredd, nåt som funkar bra 'i låten', genren, stuket, känslan. Så för mig funkar mono bra som en slags avskalare. Låter det bra i mono så funkar det lika bra i stereo med, men det motsatta förfarandet är inte sant. Många andra känner inte att dom drabbas av nån sånhär distraktion, så det är nog olika på person.

Tror säkert det finns mängder med tekniker som har håller stenkoll på mono/stereo, och de som inte bryr sig så mycket om det, och båda grupperna alstrar jättebra resultat. Experimentera, och hitta din väg med tiden 🙂 På klubbarna spelas det sällan i stereo, oftast i mono.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar alltid i stereo men kontrollerar i mono. Min erfarenhet är att en mix som inte funkar i mono brukar inte heller funka så himla bra i mobiltelefoner. Många lyssnar idag genom telefonens inbyggda högtalare eller genom lurar till telefonen så det är därför det är viktigt för mig att kontrollera monokompatibiliteten.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

SvD-reporter jämför Beatles-skivor i mono o stereo:

http://www.svd.se/ku...jan_4000585.svd

fast beatles stereo är att ljudet från de olika kanalerna i mixen antingen ligger i höger eller vänster. centrerat finns inte

det går inte att jämföra med hur man vanligen mixar stereo idag

och gör man mono av det så blir det större skillnad

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Det är lättare att hitta en bra balans frekvensmässigt och volym mässigt i mono om man har en relativt upptagen ljudbild. Hittar du en bra plats för allting i mono så har du en väldigt bra grund att jobba vidare på i stereo 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...