Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hur gör man? Jag lyckas spela in audio men ej MIDI-signaler. Om jag exempelvis väljer FM7 så går det inte ens att använda min externa midi-synt utan man får då spela med musen, och när man väl gör det så spelas det ändå inte in något i midi-spåret. Det lustiga är att om jag däremot startar upp FM7 utanför Cubase så fungerar det galant med min midi-synth.

Annons
Guest maxmaxmax
Posted (edited)

tryck F11 - välj FM7 på översta platsen.

Välj sedan din midiplanka på IN på kanalen du vill spela in på.

Välj FM7 på out på samma kanal.

funkar det?

Edited by maxmaxmax
Posted (edited)

Tack för hjälpen maxmaxmax, nu får jag i alla fall in midisignalen då jag spelar på synten - dock hörs den inte, vad kan detta bero på? Den hörs alltså i playback-läge, men inte då man trycker ned synttangenterna. För att få FM7 att ljuda nu så måste man spela på tangenterna med musen, fast då spelar den inte in Cubase!

Edited by Bumpy Rhodes
Posted (edited)
Jupp. I den lilla rutan "out" måste du välja vsti:t, i detta fall FM7. Annars kopplas inte midikanalen till instrumentet.

För att klargöra Signerts svar: som MIDI input har du på bilden ställt till USB audiodevice [Emulated] ( inte bra när det står Emulated..men det kan vi ta en annan gång 🙂 )

Och som MIDI output har du Microsoft midimapper

Om du klickar i den rutan där det står Microsoft midimapper, ska FM 7 finnas som valbar output, detta innebär att USB audiodevice är den ingång där Cubase lyssnar på inkommande MIDIdata och den andra, outgången ( 😎 ) dit MIDI-datat skickas till.. egentligen inte så ologiskt, men förvirrande om man är ovan vid alla termer.

Lycka till

Edited by demoniqus