Jump to content
Annons

Spela in digitala trummor


deathinfire

Recommended Posts

Hej

Jag har lite funderingar kring att spela in digitala trummor, jag menar då som audio och inte MIDI. Vad jag undrar är hur man optimerar själva inspelningen. Går det att spela in alla delar för sig eller tar man hela trumkitet samtidigt, vilket är bäst? Blir ljudet lägre i programet, hur reducerar man latency.

Behöver mer eller mindre en crash course i detta. Startade för övrigt en egen tråd för jag har inte hittat några svar på dessa specifika frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du ska spela in de faktiska ljuden från modulen är det ju ingen latency att prata om då du matas direkt från modulen. Hade du, som jag, i stället låta dina digitala styra samplingsbanker med olika trummor från datorn krävs låg latency då det körs via datorn.

Jag antar att du inte är trummis då du pratar om att "spela in alla delar för sig"? Lirar jag ett funk groove med bara 16-delar skulle det låta väldigt avigt om jag bara trackade hihat, sedan virvel, sedan kick osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

har din modul separata utgångar för varje trumma, så är det ju bara dra en kabel per trumma in i olika ingångar på ditt ljudkort. Men efter att ha läst ditt inlägg, så tror jag inte att du har ett ljudkort med fler än 1-2 ingångar på, så jag skulle säga att du får A) köra stereo out från modulen in i kortet (spela in hela trumsetet på ett spår) eller 😎 Köra midi och använda dig av samples, och nej, det behöver inte lagga. Spela in trummor först, eller i ett separat projekt så bör du kunna hålla ner latencyn (buffer size) rejält, om din dator inte är från typ 2002.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller 😎 Köra midi och använda dig av samples, och nej, det behöver inte lagga. Spela in trummor först, eller i ett separat projekt så bör du kunna hålla ner latencyn (buffer size) rejält, om din dator inte är från typ 2002.

Och om datorn inte orkar med så låg latency så kan ju TS köra direct monitoring på ljudkortet från trummodulen medan han spelar in MIDI:n. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...