Jump to content
Annons

Extremt irriterande störningsljud i monitorerna! Vad är problemet?


JamZam

Recommended Posts

Tjena!

Jag har haft problem med att det alltid har vart lite småljud i monitorerna varje gång datorn börjar jobba lite, konstigast för mig har varit att monitorerna alltid verkar reagera så fort jag rör på musen. Men jag byggde en ny dator nu förra veckan, och sen dess har problemet varit värre än någonsin.. så nu kan jag inte ignorera problemet längre, det måste lösas. Nedan länkar jag en video där jag gjort ett tappert försök att försöka fånga ett exempel av ljuden jag upplever med min iPhone's inbyggda mick:

(främst märks problemet just efter 1:30 in i videoklippet)

Om någon har någon idé överhuvudtaget om vad mitt problem kan vara så uppskattas alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du datorn ansluten till ett jordat eluttag då?

Har du bra skärmade kablar mellan ljudkort och monitorer? Gärna balanserade om möjligt!

Har du internt ljudkort som sitter för nära grafikkortet?

Har du separat strömmatning till ditt ljudkort om det är ett sk gamerkort?

Några grejer jag kan komma på att du kan felsöka i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du datorn ansluten till ett jordat eluttag då?

Har du bra skärmade kablar mellan ljudkort och monitorer? Gärna balanserade om möjligt!

Har du internt ljudkort som sitter för nära grafikkortet?

Har du separat strömmatning till ditt ljudkort om det är ett sk gamerkort?

Några grejer jag kan komma på att du kan felsöka i alla fall.

Tack så mycket för förslagen!

Jordat eluttag tror jag inte är problemet, har testat flera olika uttag. Skärmade kablar måste jag kolla upp, jag vet faktiskt inte. Om jag skulle gissa så troligtvis nej, kanske där det sitter!

Internt ljudkort, nej 😛 använder ett PreSonus AudioBox 44VSL. Visade bara gaming som ett exempel i videon för att det är ett lätt sätt att lägga mycket tryck på datorn, och därvid demonstrera ljudstörningarna. Men i övrigt har jag ju all utrustning främst för musikproduktion 🙂

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär låter alla datorer. Ljudet du hör är noise som uppstår i switchage-nätagg (alla datorer använder sig av detta) Av nån anledning får du in dessa i ditt ljudkort. Ljudet går alltså från nätagg, via kablar, in i moderkort, in och ut ur moderkort, in i usb-kretsen, vidare in i ljudkortet, och ut i högtalarna.

Det du ska testa är att:

- Byta USB-port.

- Byta USB-kabel.

- Om du kan köra ditt ljudkort på egen strömförsörjning (om det drivs av USB, testa också detta)

- Uppstår INTE ljudet i hörlurar så har du fel på ljudkortet (störningar följer med internt), då ska du byta det på garanti. Men testa först med det ovan.

SKriv gärna vad du har för komponenter i din dator då det är intressant för mig då jag är nöööörd angående detta.

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär låter alla datorer. Ljudet du hör är noise som uppstår i switchage-nätagg (alla datorer använder sig av detta) Av nån anledning får du in dessa i ditt ljudkort. Ljudet går alltså från nätagg, via kablar, in i moderkort, in och ut ur moderkort, in i usb-kretsen, vidare in i ljudkortet, och ut i högtalarna.

Det du ska testa är att:

- Byta USB-port.

- Byta USB-kabel.

- Om du kan köra ditt ljudkort på egen strömförsörjning (om det drivs av USB, testa också detta)

- Uppstår INTE ljudet i hörlurar så har du fel på ljudkortet (störningar följer med internt), då ska du byta det på garanti. Men testa först med det ovan.

SKriv gärna vad du har för komponenter i din dator då det är intressant för mig då jag är nöööörd angående detta.

Komponenter i datorn:

Moderbord - MSI Z97 Gaming 3

Processor - Intel Core i7 4790k överklockad till 4,4GHz med en Corsair h100i-kylare

RAM - 24gb @ 1866Hz

Grafikkort - Radeon HD 7850 XFX Black Edition (överklockat så långt det går)

Nätaggregat minns jag inte, men 800w 80+ Bronze certified är det 🙂

Och som jag sagt, har testat ljudkortet på två (faktiskt tre) olika datorer nu och får samma problem på båda, dock mer nu på det nya systemet. Men på grund av det så tvekar jag på att det är datorn det är fel på.. får testa byta USB-kabel också och se om det är problemet. Vad det gäller strömförsörjning så går det inte att driva ett AudioBox 44VSL utan egen strömförsörjning, så det har jag redan 🙂

Men ljudet uppstår aldrig i hörlurar, endast i monitorerna, så jag får väl maila PreSonus och se om det går att lösa på garantin. Men som sagt, ska testa USB-kabel först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Komponenter i datorn:

Moderbord - MSI Z97 Gaming 3

Processor - Intel Core i7 4790k överklockad till 4,4GHz med en Corsair h100i-kylare

RAM - 24gb @ 1866Hz

Grafikkort - Radeon HD 7850 XFX Black Edition (överklockat så långt det går)

Nätaggregat minns jag inte, men 800w 80+ Bronze certified är det 🙂

Och som jag sagt, har testat ljudkortet på två (faktiskt tre) olika datorer nu och får samma problem på båda, dock mer nu på det nya systemet. Men på grund av det så tvekar jag på att det är datorn det är fel på.. får testa byta USB-kabel också och se om det är problemet. Vad det gäller strömförsörjning så går det inte att driva ett AudioBox 44VSL utan egen strömförsörjning, så det har jag redan 🙂

Men ljudet uppstår aldrig i hörlurar, endast i monitorerna, så jag får väl maila PreSonus och se om det går att lösa på garantin. Men som sagt, ska testa USB-kabel först.

Testa annan USB-kabel Du kan också testa att köpa ett PCI-E USB3 instickskort (200 kr) om du inte får ut nått på garantin....

Ta reda på nätagget är du snäll 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa annan USB-kabel Du kan också testa att köpa ett PCI-E USB3 instickskort (200 kr) om du inte får ut nått på garantin....

Ta reda på nätagget är du snäll 🙂

Tror du ett USB3-kort skulle göra nån skillnad? Har USB 3 på moderkortet vilket jag kör ljudkortet via just nu, ifall det var usb 3 du är ute efter där (jag har testat usb 2 också).

ett sånt här nätagg har jag i datorn http://www.izarmicro.net/componentes-pc/fuentes-alimentacion/700-900w/art-8709-lepa-b800m-maxbron

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du ett USB3-kort skulle göra nån skillnad? Har USB 3 på moderkortet vilket jag kör ljudkortet via just nu, ifall det var usb 3 du är ute efter där (jag har testat usb 2 också).

ett sånt här nätagg har jag i datorn http://www.izarmicro...a-b800m-maxbron

1. Prova annan kabel och alla USB-portar.

2. Får du inget nytt ljudkort på garantin (vilket kanske inte ens förändrar något) testa med USB3 standalone PCI-E. Bara o lämna tillbaka på öppet köp om det inte blio bättre med det. Det är att det sitter på ett annorludna ställe på mobot som gör att det kan bli bättre.

Det låter som ditt nätagg är boven i dramat, dålig avskiljning mellan olika komponeneter i agget som leder oljudet vidare på de viktiga mainsen som matar USB. Alternativt att ljudkortet har dålig avskiljning mellan datan och strömmen, detta kan förvärras av ett dåligt agg vad jag tror.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog säga på en gång att det är inte ett jordfel (alltså brumspänning från fas eller jord), utan detta är störningar från datorn.

Sånt här uppstår alltid när man t.ex. kör från ett internt ljudkortet i datorn (vilket du inte gör), som sitter för nära komponenterna - till högtalare/monitorer som förstärker utsignalen väldigt mycket.

När jag t.ex. kör min DJ-pc, (med ett inbyggt realtek), direkt till mixerbord, uppstår exakt samma missljud när man rör musen.

När jag kör från min studiodator, som har ett ESI 1010e (pci-kort med rack-breakout-box), är alla missljud borta. (Dator, mixerbord, monitorer, baslåda kör alla på samma fas.)

Missljudet är alltid lika högt, då det genereras av komponenter i datorn, oavsett volym i mjukvaran. Så du behöver förmodligen filtrera missljudet genom en förstärkare. Du har volymkontroll på baksidan av dina Yamaha-högtalare, så testa att:

1. Dra upp volymen i Windows så mycket som det går (i mjukvarumixern på alla reglar/utgångar)

2. Sänk volymen på dina monitorer med volymratten på baksidan

På så sätt har du maximerat skillnaden mellan s.k. Signal-to-Noise ratio. (Jag har t.ex. ingen volymratt på mina monitorer utan de är alltid på max-volym, vilket gör att jag måste köra dem genom mixerbord eller kontrollrumslyssningshenhet för att få samma effekt.)

ps. Kör USB2 om kortet endast kräver USB2. På så sätt är du säker att drivisar, kabel och allt passar. Även om USB3 ska vara 100% bakåtkompatibelt, vinner du inget på att köra USB2-enhet genom USB3.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

ps. Kör USB2 om kortet endast kräver USB2. På så sätt är du säker att drivisar, kabel och allt passar. Även om USB3 ska vara 100% bakåtkompatibelt, vinner du inget på att köra USB2-enhet genom USB3.

Skulle göra det... men jag har slut på USB2-portar 😛 finns bara två på moderkortet och dom används åt mus/tangentbord. Kan iof byta om det behövs men jag tvekar på att det ska göra någon skillnad. Jag testar alla andra förslag till att börja med, tack för alla tips! Mycket, mycket uppskattat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon router i närheten? Min stör då i alla fall.

Router, nej, men en switch har jag i närheten. Kan dock direkt säga att det inte är det som stör. Så som Martin säger, annan tonart helt enkelt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor du i Villa eller Lägenhet, och när byggdes den?

The Power Supply

Digital Audio

The common misconception is that digital is some magical format that is impervious to noise. It is not.

Why is this?

Digital is ultimately just a square wave. A Square wave is an ANALOG representation of a digital signal. This square wave contains both amplitude information and timing information, both of which are hugely impacted by noise.

What determines a "one" vs a "zero"?

Here's the secret: The only time a digital signal is a one or a zero is when it's sitting on a hard drive. A computer, much like a CD Player, process all audio signals in real time as a PWM Square Wave.

Here is where the noise comes into play. Ever notice how noise is often measured in microvolts? That's because noise is a voltage that adds or subtracts from the voltages in the PWM Signal. This translates to amplitude distortion and harmonic distortion in the PWM. Sonically, they introduce harmonics that Do Not Exist.

Unfortunately the IC doesn't know the difference between 120hz noise and 1ghz noise, it all carries a voltage that contributes to the resulting distorted square wave. That means that any noise up to infinity will in some way impact our audio signal through amplitude distortion.

Prevention

Did you know that a high-end clock is actually working to apply VOLTAGE more accurately? That it's actually working to correct amplitude rather than time? Tis true. So even a high-end clock will benefit from a better power supply. And even a high-end clock won't solve our problem.

Once HF noise enters the audio component the only way to filter it out is via the power supply.

Most computer and digital systems use a mediocre low-bandwidth power supply. Many DACs and digital systems have excellent built in noise rejection up to 100khz, but that leaves these systems open to attack from cell phones, switchmode power supplies, and the world around us.

To remove this noise a system requires a combination of elements.

High Bandwidth Power Supply

This Power supply must be able to filter above 1ghz+ and have fast enough transient response to react to those high frequencies without instability. This goes hand in hand with low output impedance.

Low Noise Power Supply

There is a misconception with PSRR and Ripple in the audio industry. PSRR is how well the regulator or circuit rejects incoming noise/ripple. Often times people want a super high PSRR, but this does not take into account output noise or internally generated noise. Many High PSRR regulators have high band gap noise to compensate for their fast transient response. This allows high frequency noise to directly couple to the regulator output and add to the noise generated internally. Therefor the most important characteristic is output noise, which includes bandgap noise + DC. That means a power supply with huge PSRR may have more noise than a low noise power supply.

Proper System Grounding

Even with the very best power supplies you are limited by your audio system's grounding. Proper grounding can dramatically reduce your system's noise floor and improve the quality of sound significantly.

This is why our Kolossus has been so popular.

Limit HF AC Noise

Few power cables and conditioners treat HF noise. But there are some that do, including our products. Adding these to your system makes the power supply's job easier. Our MNF modules will dramatically reduce HF noise and are hugely effective and beneficial even to our power supplies.

Other power conditioners and cables will make no sonic difference on our power supplies.

The power difference

A better power supply helps to eliminate the introduction of harmonics that don't exist. In doing so you will hear better resolution, more harmonic content, less fatigue, and overall significantly better performance. Amplitude distortion on the square wave, even in small amounts, can be disasterous to your sound. Power supply upgrades can significantly reduce this distortion, which not only improves that component, but the signals fed into every component down the line.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, hur det går... jag har testat att byta usb-port på datorn och att byta usb-kabel, får samma oljud oavsett. Ska nu testa att maila PreSonus och se om dom har hört talas om nåt liknande innan jag börjar meka inne i burken nåt mer. Har en gammal PCI-usb-hub liggandes som jag har tänkt stoppa in i helgen och se om det funkar bättre med den. Jag hör definitivt av mig när jag upptäcker nåt som funkar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir det dubbelpost, men, hittade det här via PreSonus Q&A-sida:

Digital Distortion

Digital distortion is noise accompanied by "grinding" or "buzzing" sounds that appear completely unnatural. Often, they follow the processes of the computer being used; for instance, if one opens a program on their system, this noise may alter along with this process.

Solution:

Digital distortion is usually either caused by an issue with the audio interface, or the monitors being connected to the same power strip/socket as the computer. Make sure your monitors/playback solutions are connected to a separate power source than your computer and other digital hardware. Or, make sure you are using a quality power conditioner. Check with the support for your particular interface for more information on possible driver issues, fixes, and optimizations.

Något att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bor i ett hus med dåliga elstammar och får in en massa fulström, kan du:

1. Skaffa ett bra nätagg till din dator (ska du iofs alltid ha). Jag kör med Corsair till min studiopc, och allt som jag driver med USB-ström filtreras därmed genom datorns nätagg. Det gör oxå att du slipper exentuella fas/jordfel mellan dator, ljudkort och annan utrustning. (Förutom monitorerna som drivs med egen el.)

eller:

2. Skaffa UPS. D.v.s. batteribackup för datorer. En APC-ups med 500VA (edit: 700VA) går på ca. en tusing, och då går all ström genom batteriet till din dators, och monitorers strömuttag. https://www.dustinho...ack-ups-es-700.

Iofs lite extremt att behöva skaffa UPS för att bli av med störningsljud, men då får du riktigt fin ström till både din dator och dina monitorer. (Jag har själv enklare spänningsskydd i studion, men funderar på att skaffa ett gäng sånna här.)

Juste, testa även med ditt inbyggda ljudkort i datorn, och koppla det till monitorerna, för att se om det blir bättre eller sämre. Testade du att sänka volymen på monitorerna förresten? 🙂

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

ÅkeMackan (oregistrerad)

Hej! Har läst igenom tråden och sett att du fått många bra tips.

Men vad jag har sett så har du inte svarat något ang Hegobalds förslag att kolla dina kablar mellan ljudkort och monitorer.

Har träffat på flera såna här problem som du har, och i de fall jag har sett har det bara varit att dessa kablar inte varit balanserade.

Så mitt förslag är att kolla detta och i så fall byta ut dess kablar om så skulle vara fallet, innan du fortsätter greja inne i datorn.

Problemet kan ju va enklare än du tror! 🙂 (och är förhoppningsvis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att det var mer intresse än jag trodde i den här tråden haha 😛

Jag tar några dagar på mig innan jag testar alla förslag... tar dom som behöver helt nya kablar sist då jag helst vill undvika inköp just nu (kablar känns ju billigt men det blir ju en relativt hög summa när man köper ett gäng långa). Imorgon testar jag det som står på PreSonus sida ang. att koppla in monitorerna i ett separat eluttag. Måste bara köpa lite förlängningskablar för det, lånar imorn bara för att testa. Hoppas på att det är där felet sitter, känns ju väldigt logiskt! 🙂

I övrigt är jag fortfarande mycket mycket tacksam för all hjälp så tack så mycket allihopa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...