Jump to content
Annons

Extremt irriterande störningsljud i monitorerna! Vad är problemet?


JamZam

Recommended Posts

Hoppas inte på nått det är mitt tips. Förvänta dig att du ska leva med detta ungefär som tinnitus i 1000 år. Så slipper du alltid bli besviken. *tips*

Åh, så sant så sant. Jag har en tendens att glömma bort det, men jag vet precis vad du menar! 😏

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Lär vara icke-balanserade kablar. Dum som jag var så kom jag inte på det, förräns någon annan nämnde just det. När jag uppgraderade min mixer, fick jag exakt samma problem, och tvingades byta kablar från kontrollrumslyssningen till monitorerna.

Men vi alla väntar med spännng. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry för seg uppdatering, har varit så pass upptagen att jag inte riktigt tagit mig tiden att fixa det här. Konstaterade för typ en vecka sedan att det inte berodde på eluttaget iallafall. Köpte ett par balanserade tele-xlr-kablar idag som går mellan ljudkort-subwoofer nu, och det visade sig sitta där! Lite surt att lägga några hundralappar på kablar nu när jag är arbetslös... men så det kan vara ibland, nu har jag iallafall en fungerande mini-studio igen!

Tusen tack för all hjälp jag har fått, mycket mycket uppskattat. Hoppas min lösning kan vara till hjälp för andra i framtiden också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sannerligen, är det helt knäpptyst nu, hör du inte ens nått om du gainar på högtalaren och startar ett spel?

Nja.. helt knäpptyst är det inte, men helt acceptabelt för min lilla ministudio. Dock har datorn stått och arbetat på maxkapacitet hela tiden sen jag skrev om lösningen så jag vet inte om det blir bättre när jag inte renderar 3D-animeringar hela tiden 😛 Men om jag säger som så att nivån på bruset nu är så pass lågt att jag kan spela in sång via min mick som står precis bredvid högtalarna och det hörs inte i inspelningarna alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. helt knäpptyst är det inte, men helt acceptabelt för min lilla ministudio. Dock har datorn stått och arbetat på maxkapacitet hela tiden sen jag skrev om lösningen så jag vet inte om det blir bättre när jag inte renderar 3D-animeringar hela tiden 😛 Men om jag säger som så att nivån på bruset nu är så pass lågt att jag kan spela in sång via min mick som står precis bredvid högtalarna och det hörs inte i inspelningarna alls.

Intressant. Balanserat ska ju ta bort alla störningar.... Hehe 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att det löst sig! JamZam! Toams67! Stör din Gräsklippare ännu får du söka problemet på annat sätt.. Dess trådlösa styrning sker i frekvensbandet 463 MHz samt 2400 MHz.. Och Martin! Du borde bli bannad från detta forum.. Du trollar som en tok med saker du inte har en gnutta fakta bakom! Väldigt irriterande! Jag är utbildad radiotekniker och har jobbat med detta sedan tidigt 80 tal.. Du har en massa amatörideer om allt och tror dig veta saker som du läst dig till på diverse webbsidor.du får skärpa dig lite och inse att många på detta forum kan en hel del faktiskt! Många av oss är del av de som utvecklat det du hänför till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att det löst sig! JamZam! Toams67! Stör din Gräsklippare ännu får du söka problemet på annat sätt.. Dess trådlösa styrning sker i frekvensbandet 463 MHz samt 2400 MHz.. Och Martin! Du borde bli bannad från detta forum.. Du trollar som en tok med saker du inte har en gnutta fakta bakom! Väldigt irriterande! Jag är utbildad radiotekniker och har jobbat med detta sedan tidigt 80 tal.. Du har en massa amatörideer om allt och tror dig veta saker som du läst dig till på diverse webbsidor.du får skärpa dig lite och inse att många på detta forum kan en hel del faktiskt! Många av oss är del av de som utvecklat det du hänför till!

Detsamma.

Du kan ta din gamla radio och sluta vara otrevlig.

Jag har hört uppenbara skillnader på den digitala sidan.

Du verkar ha svårt o ta in? Brist på läskunskap?

Ah, jorden är rund? Vilket skitsnack, vi dödar han!

Briljant, förstår varför det är som det är.

Jag frågade för jag vill veta hur gräsklipparen fungerade

och skapade oljudet. Inte för att ge dig en anledning och börja trolla med giljotinen.

Du får gärna stanna kvar på 80-talet.

Med all respekt,

/ Martin

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Störningarna från gräsklipparen går in i mina gitarrer, all annan utrustning är knäpptyst. Har testat skärma elektroniken i gitarrerna och sett en liten förbättring. Men det enda som hjälper helt är at dra ur trafon till gräsklipparen. Lite irriterad på Husqvarna som inte svarar på mejl. Tur att det snar är vinter...

Störningar.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Störningarna från gräsklipparen går in i mina gitarrer, all annan utrustning är knäpptyst. Har testat skärma elektroniken i gitarrerna och sett en liten förbättring. Men det enda som hjälper helt är at dra ur trafon till gräsklipparen. Lite irriterad på Husqvarna som inte svarar på mejl. Tur att det snar är vinter...

Shyst sound mannen, nått o jobba vidare på 🙂

Trådlös styrning, alltså snackar den med nån slags depå eller nått? Förstår inte varför den ska sända?

Jag tror din kabel plockar upp också!

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de mest märkliga sakerna jag varit med om ang. trådlöst ljud var i replokalen för en herrans massa år sedan.

Vi körde dödsmetall, och gitarristen hade förstärkaren uppe på 11, och helt plötsligt hör vi japansk punk-sång ur gitarrförstärkaren. (?) 🤪

Alla slutar och spela, och börjar asgarva. 😄 Och det verkar som om att bandet bredvid körde någon asiatisk punk. 😱

När gitarristen (i vårt band) kör en palmmute över strängarna - försvinner punksången, och när han släpper strängarna kommer sången tillbaka ur fyr-tolvan. Klart och tydligt. 😮

Det ni, go vänner. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger begränsningskabel runt hela tomten, förmodligen är det signal från den som kommer in gitarren.

Har hört om folk som får störningar i hörapparter också så det är säkert ganska känsligt för Husqvarna om fler får bekymmer. Kör balanserat från guran också faktiskt, via pod till mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är så attt jag har exakt samma problem, testat det mesta förutom att byta kablarna. Så min fråga är vart köpte du kablarna som ficxade ditt problem och skulle dom passa in i mina truth b2031a?

nu vet jag inte vad som passar in i just dom monitorerna, men jag köpte ett par balanserade xlr-kablar på Musikanten (en lokal musikaffär). Om du har nån lokal butik så kan du ju bara gå in och snacka med dom, det var det jag gjorde och det visade ju sig lösa sig fint 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ljudet kommer från att allt som datorn gör ger ifrån sig elektromagnetisk strålning, särskilt när den får jobba lite, och har man otur så kan den leta sig ut genom att använda jord-systemet som antenn, mer eller mindre. Vissa datorer är väldigt drabbade andra inte alls, men all for av överklockning riskerar att förvärra problemen en hel del.

Bäst är om man kan hitta exakt var signalen hittar ut till förstärkarkretsen, men det kan vara svårt, så balanserade kablar kan vara väldigt bra till sånt här. Signalen letat sig genom jordfel ut direkt till ledarna, men så länge den går ut efter fasvändningen och då går ut likadant i båda ledarna, så nollställs den i mottagaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra sätt att undvika sånt här är förresten att unvika gaming-prylar som pesten. Just "gaming" delen betyder prestanda-pressat, och ju mer man pressar prestandan, desto mer måste man kompromissa med andra saker. För spelare så spelar inte småglitchig grafik på lågnivå och läckande ljudutgångar nån roll, men för praktiska bruk kan det vara katastrofalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har samma monitorer, även dom återger skumma ljud. De är tysta tills att datorn börjar spela upp ett ljud av något slag. Tex ett systemljud eller musik, då startar de generera en ton.

Har testat olika USB-uttag, samma jord, balanserade XLR-tele samt obalanserade tele-tele kablar utan resultat. Några gånger har jag lyckats bli av med ljudet genom att flytta kablar, men det är nästan omöjligt att härleda vad det var som gjorde att det funkade tillslut.

Tänkte testa att lyfta jorden på signalkablarna till monitorerna, vet ni någon bra jordlyfts kloss som ändå håller god kvalité?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...