Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

GÅR det att spela in en symfoni utan att fĂ„ en massa kontant dist hela tiden (pga det Ă€r "för mycket ljud pĂ„ samma gĂ„ng"). Det gĂ„r givetvis bra ifall man mixar ner, men det Ă€r alltsĂ„ frĂ„gan om att mixa ner MYCKET. Kanske EQ:a, eller nĂ„t.. Jag vet inte. Förslag?

Annons
Postat (redigerat)

Stereopar? 🙂

EDIT: AlltsÄ, par av vadÄ? LjudspÄr?

Redigerat av Hemluth
Postat
Stereopar? 🙂

Ett par mikrofoner.

AlltsÄ sÄ du spelar in tvÄ spÄr samtidigt. Sen panorerar du ut dom fullt h - v.

Sen har du en stereoinspelning.

Postat
om du har konstant dist sÄ Àr det ju bara att sÀnka involymen med den konstanten.

Det Àr alltsÄ inte dÀr det distar, det Àr i ljudkortet för att ljudkortet inte gillar att spela upp sÄ mycket ljud samtidigt.

Postat
Stereopar?  😕

Ett par mikrofoner.

AlltsÄ sÄ du spelar in tvÄ spÄr samtidigt. Sen panorerar du ut dom fullt h - v.

Sen har du en stereoinspelning.

AlltsÄ, spÄren i sig Àr redan fÀrdiginspelade och distfria.

Postat
om du har konstant dist sÄ Àr det ju bara att sÀnka involymen med den konstanten.

Det Àr alltsÄ inte dÀr det distar, det Àr i ljudkortet för att ljudkortet inte gillar att spela upp sÄ mycket ljud samtidigt.

Vad sÀgs om en limiter pÄ "Output 1-2" ?

Postat

Börjar tro att dett aproblem inte har ett skvatt med volymerna att göra, utan frekvenserna helt enkelt (har fortfarande dist om jag ligger pÄ -15db). Skall prova att Eq:a..

Postat

AlltsÄ har jag mer Àn tvÄ ljud som slÄr pÄ samma oktav i en mix distar det pÄ mitt ljudkort. Var sÄ pÄ mitt förra med. Inget unikt.

Postat

Vad Àr det för ljudkort du har dÄ?

Är ju normalt inte sĂ„ bra om du har olika instrument som ligger i samma frekvensomrĂ„de.. men det skall ju för den sakens skull inte dista.. blir snarare fasfel och sĂ„nt dĂ„..

Hur mÄnga spÄr har du som skall mixas ihop?

Postat

Det rÀcker med tre innan det börjar dista..

Ljudkortet Àr SB Audigy 2...

captain nemo (oregistrerad)
Postat

I Sonar.

Ditt ljudkort skall inte bry sig om du dundrar pÄ med ett ljud eller med en triljon. Bara summan av dem inte överstiger det ljudkortet kan klara av. Du kan fÄ det att dista med en mungiga om den spelar för högt.

Problemet Àr nog, att nÀr du pratar symfoni, sÄ innebÀr det en djÀvulsk dynamik - frÄn lÀgsta till högsta.

SÀtt en limiter pÄ outputen i inspelningsprogrammet, sÄ ordnar det sig sÀkert.

//nemo

Postat (redigerat)

Nej nÄgon dynamik Àr det inte och det spelar ingen roll hur mycket jag limitar mastern. Det Àr nÀr det Àr relativt TYST det distar. EDIT: Eller det Àr i alla fall dÄ man hör det..

Redigerat av Hemluth
Postat

Är det kanske Denormal-problemet som spökar?

http://phonophunk.phreakin.com/articles/pe...rmalization.php

Eftersom du fÄr problem nÀr det Àr relativt tyst, sÄ ligger det nÀra till hands att misstÀnka det...

Postat
AlltsÄ har jag mer Àn tvÄ ljud som slÄr pÄ samma oktav i en mix distar det pÄ mitt ljudkort. Var sÄ pÄ mitt förra med. Inget unikt.

Du kanske kan lÀgga upp en lÀnk med ett ljudklipp, som vi hör vad du menar? Om det hÀnde pÄ bÀgge dina ljudkort borde det kunna hÀnda pÄ vÄra ljudkort med, gissar jag.

// David

Postat

Vad anvÀnder du för drivrutiner?Och distar ljudet för att volymstaplarna slÄr i taket? eller distar det Àven med en signal pÄ lÄt sÀga -15db?.. i det senare fallet lÄter det mer som om kortet internt inte orkar med riktigt.

Postat

Uhm, jag vet inte om jag fattar nÄgonting sjÀlv, men genom att koppla allt ljud till en annan bus Àn mastern lyckades jag slippa problemet. :S

Postat
Nej nÄgon dynamik Àr det inte och det spelar ingen roll hur mycket jag limitar mastern. Det Àr nÀr det Àr relativt TYST det distar. EDIT: Eller det Àr i alla fall dÄ man hör det..

du rÄkar verkligen ut för de intressantaste sakerna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.