Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

GÅR det att spela in en symfoni utan att få en massa kontant dist hela tiden (pga det är "för mycket ljud på samma gång"). Det går givetvis bra ifall man mixar ner, men det är alltså frågan om att mixa ner MYCKET. Kanske EQ:a, eller nåt.. Jag vet inte. Förslag?

Annons
Posted (edited)

Stereopar? 🙂

EDIT: Alltså, par av vadå? Ljudspår?

Edited by Hemluth
Posted
Stereopar? 🙂

Ett par mikrofoner.

Alltså så du spelar in två spår samtidigt. Sen panorerar du ut dom fullt h - v.

Sen har du en stereoinspelning.

Posted
om du har konstant dist så är det ju bara att sänka involymen med den konstanten.

Det är alltså inte där det distar, det är i ljudkortet för att ljudkortet inte gillar att spela upp så mycket ljud samtidigt.

Posted
Stereopar?  😕

Ett par mikrofoner.

Alltså så du spelar in två spår samtidigt. Sen panorerar du ut dom fullt h - v.

Sen har du en stereoinspelning.

Alltså, spåren i sig är redan färdiginspelade och distfria.

Posted
om du har konstant dist så är det ju bara att sänka involymen med den konstanten.

Det är alltså inte där det distar, det är i ljudkortet för att ljudkortet inte gillar att spela upp så mycket ljud samtidigt.

Vad sägs om en limiter på "Output 1-2" ?

Posted

Börjar tro att dett aproblem inte har ett skvatt med volymerna att göra, utan frekvenserna helt enkelt (har fortfarande dist om jag ligger på -15db). Skall prova att Eq:a..

Posted

Alltså har jag mer än två ljud som slår på samma oktav i en mix distar det på mitt ljudkort. Var så på mitt förra med. Inget unikt.

Posted

Vad är det för ljudkort du har då?

Är ju normalt inte så bra om du har olika instrument som ligger i samma frekvensområde.. men det skall ju för den sakens skull inte dista.. blir snarare fasfel och sånt då..

Hur många spår har du som skall mixas ihop?

Guest captain nemo
Posted

I Sonar.

Ditt ljudkort skall inte bry sig om du dundrar på med ett ljud eller med en triljon. Bara summan av dem inte överstiger det ljudkortet kan klara av. Du kan få det att dista med en mungiga om den spelar för högt.

Problemet är nog, att när du pratar symfoni, så innebär det en djävulsk dynamik - från lägsta till högsta.

Sätt en limiter på outputen i inspelningsprogrammet, så ordnar det sig säkert.

//nemo

Posted (edited)

Nej någon dynamik är det inte och det spelar ingen roll hur mycket jag limitar mastern. Det är när det är relativt TYST det distar. EDIT: Eller det är i alla fall då man hör det..

Edited by Hemluth
Posted
Alltså har jag mer än två ljud som slår på samma oktav i en mix distar det på mitt ljudkort. Var så på mitt förra med. Inget unikt.

Du kanske kan lägga upp en länk med ett ljudklipp, som vi hör vad du menar? Om det hände på bägge dina ljudkort borde det kunna hända på våra ljudkort med, gissar jag.

// David

Posted

Vad använder du för drivrutiner?Och distar ljudet för att volymstaplarna slår i taket? eller distar det även med en signal på låt säga -15db?.. i det senare fallet låter det mer som om kortet internt inte orkar med riktigt.

Posted

Uhm, jag vet inte om jag fattar någonting själv, men genom att koppla allt ljud till en annan bus än mastern lyckades jag slippa problemet. :S

Posted
Nej någon dynamik är det inte och det spelar ingen roll hur mycket jag limitar mastern. Det är när det är relativt TYST det distar. EDIT: Eller det är i alla fall då man hör det..

du råkar verkligen ut för de intressantaste sakerna.