Jump to content
Annons

Vad är det för fel på Apple?


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag behövde Logic Studio 9 till en av mina maskiner (den går på Mountainlion) så jag köpte en beggad uppgradering från 8:an på Ebay och drog in. På samma maskin ligger redan 8:an och 9:an express. Vid installationen sägs inget om att det är en uppgradering så det rullar på och tar en jäkla stund minst sagt om man ska ha in allt. Det blev lite förvirrande då jag lyckades knappa in fel en gång utan att upptäcka det direkt så jag trodde att dongeln måste vara i, så det tog en stund att reda ut också. Sen ska jag dra igång det och då hoppar Express igång istället hmm.

Nåväl fick vänta igen då jag ville kolla in ett av demo projekten för skoj skull och körde det från DVDn. Sen när väl allt var klart då säger maskinen att det här går inte du har fel version? Drar igång appstore men inte sjutton finns det nåt Logic 9 där inte. Tycker ju att jag läst någon stans att man måste uppgradera för att det ska funka med bergskatten så det var ju jäkligt skumt att det inte fanns nåt på appstore. Nåväl igen så på google here we go och då dyker det upp en länk via ett foruminlägg på nån sida som leder till Apple och då tar några hundra meg otroligt lång tid att ladda hem! Så i skrivande stund vet jag inte om det kommer att funka. Gav ju inte så mycket för det och skivor och allt är i fint skick så jag betraktar det som ett fynd. Nåja vi får se.

På nallen och plattan händer det grejor också som jag inte bett om så man kan undra är det mina grejor eller Apples. Till exempel så fick brorsan min gamla iphone och så fort han gör nåt så skickar dom mejl? Dom har väl inget att göra med det oavsett, man kan ju ha flera enheter!

Det är sjukt alltså det värsta är att bilder bara förs över mellan hans och min via wifi utan att man ber om det. Tänk om det är en bild som inge ska se typ mysstund med frugan haha. Ja ni sjukt är det och kasst funkar både nallen och plattan för den delen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Yes rätt tolkat. Nu efter att det har stått och tuggat i över en timme för 250 meg nedladdning så klickade jag länken en gång till och då kom den på 3 minuter jaru vad är det för fel på dom?

Vi den "stora installationen" så kom det aldrig nån fråga om XSkeyn eller serinummer för original köpet men nu gjorde det det hmm igen. Tur man har några år på nacken med Apples prylar. Nu ska nian in på två mac pro till så det blir nattarbete.

Nåja det gick i alla fall och jag tror det kostade mig runt 700-800 spänn ink frakt från England så det är väl taget tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller mobilerna, har ni samma konto? I så fall är det ju inte så konstigt att någon får ett mail om den andra gör något...?

Rensa mobilen innan man säljer eller överlåter den är ju en bra idé...om jag nu inte missförstått hur du menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att 250mb tar tid att ladda ner är ju din internetanslutningen fel. Anledningen att du får mejl är antagligen att du inte loggat ut/återställt telefonen innan du överlämnade den.

Och: har du testat avinstallera express innan du uppgraderar från 8:an?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behövde Logic Studio 9 till en av mina maskiner (den går på Mountainlion) så jag köpte en beggad uppgradering från 8:an på Ebay och drog in. På samma maskin ligger redan 8:an och 9:an express. Vid installationen sägs inget om att det är en uppgradering så det rullar på och tar en jäkla stund minst sagt om man ska ha in allt. Det blev lite förvirrande då jag lyckades knappa in fel en gång utan att upptäcka det direkt så jag trodde att dongeln måste vara i, så det tog en stund att reda ut också. Sen ska jag dra igång det och då hoppar Express igång istället hmm. Nåväl fick vänta igen då jag ville kolla in ett av demo projekten för skoj skull och körde det från DVDn. Sen när väl allt var klart då säger maskinen att det här går inte du har fel version?

Det är inte så att Logic Studio 9 har en egen programsymbol och ligger under program, precis som Logic Express gör?

Drar igång appstore men inte sjutton finns det nåt Logic 9 där inte. Tycker ju att jag läst någon stans att man måste uppgradera för att det ska funka med bergskatten så det var ju jäkligt skumt att det inte fanns nåt på appstore. Nåväl igen så på google here we go och då dyker det upp en länk via ett foruminlägg på nån sida som leder till Apple och då tar några hundra meg otroligt lång tid att ladda hem! Så i skrivande stund vet jag inte om det kommer att funka. Gav ju inte så mycket för det och skivor och allt är i fint skick så jag betraktar det som ett fynd. Nåja vi får se.

Endast Logic X finns i AppleStore vad jag vet och vid installation är det ingen uppgradering utan ett nytt program som installeras. Apple vill förmodligen att dess användare uppgraderar till senaste operativsystem och program för att dessa har bättre prestanda än föregående versioner. Det händer men är extremt ovanligt att Apples servers är sega. Kan det vara så att det är din egen internetuppkoppling som är seg av någon anledning?

På nallen och plattan händer det grejor också som jag inte bett om så man kan undra är det mina grejor eller Apples. Till exempel så fick brorsan min gamla iphone och så fort han gör nåt så skickar dom mejl? Dom har väl inget att göra med det oavsett, man kan ju ha flera enheter!

Det är sjukt alltså det värsta är att bilder bara förs över mellan hans och min via wifi utan att man ber om det. Tänk om det är en bild som inge ska se typ mysstund med frugan haha. Ja ni sjukt är det och kasst funkar både nallen och plattan för den delen också.

Du måste radera din användare innan du säljer/ger bort din telefon för att iCloud inte skall förknippa din gamla telefon med dig. I iCloud finns det möjligheter att dela bilder man tar från sin iPhone eller iPad och detta kan man aktivera eller avaktivera under systeminställningar. Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag vet precis vad man ska enligt Apple. Enligt mig har dom inte med mina grejor att göra oavsett allt.

Glömde att säga att jag har 100 mb upp och ner så nej det är inte mitt fel.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Har frågade vad det är för fel på Apple. Rätt rak fråga enligt mig!

då sitter du förstås på ett lika rakt svar

Jag vet precis vad man ska enligt Apple. Enligt mig har dom inte med mina grejor att göra oavsett allt.

vill du få det att funka eller inte?
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

då sitter du förstås på ett lika rakt svar

vill du få det att funka eller inte?

Givetvis ska allt funka som utlovat vilket det sällan gör och i takt med uppgaderingar så blir utförsbacken brantare dessvärre.

Tillbaka till det jag pratar om nämligen att jag personligen bestämmer över mina prylar då det är jag som har köpt dom. Att vara tvungen att göra saker bara för att grejor ska kunna fortsätta fungera som alltid har fungerat förut är helt enkelt sjukt. Listan blir för lång så det blir inte ett gäng exempel dessvärre.

Jag tror nog du fattar demo jiddra med någon annan är du snäll mig biter det inte på vilket du borde veta vid det här laget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis ska allt funka som utlovat vilket det sällan gör och i takt med uppgaderingar så blir utförsbacken brantare dessvärre.

Tillbaka till det jag pratar om nämligen att jag personligen bestämmer över mina prylar då det är jag som har köpt dom. Att vara tvungen att göra saker bara för att grejor ska kunna fortsätta fungera som alltid har fungerat förut är helt enkelt sjukt. Listan blir för lång så det blir inte ett gäng exempel dessvärre.

Jag tror nog du fattar demo jiddra med någon annan är du snäll mig biter det inte på vilket du borde veta vid det här laget.

Verkar som att det är du som resonerar på ett mycket sjukt sätt!

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Burnin Sven: tror kanske du lider av sbk-syndromet?

Vad är det? Suger bakom kameran syndromet kanske hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är inte så att Logic Studio 9 har en egen programsymbol och ligger under program, precis som Logic Express gör?

Endast Logic X finns i AppleStore vad jag vet och vid installation är det ingen uppgradering utan ett nytt program som installeras. Apple vill förmodligen att dess användare uppgraderar till senaste operativsystem och program för att dessa har bättre prestanda än föregående versioner. Det händer men är extremt ovanligt att Apples servers är sega. Kan det vara så att det är din egen internetuppkoppling som är seg av någon anledning?

Du måste radera din användare innan du säljer/ger bort din telefon för att iCloud inte skall förknippa din gamla telefon med dig. I iCloud finns det möjligheter att dela bilder man tar från sin iPhone eller iPad och detta kan man aktivera eller avaktivera under systeminställningar.

Jo men om maskinen man har inte funkar med senaste OSet och den versionen som funkar inte längre finns tillgänglig så hamnar man på beggat marknaden då det inte finns andra alternativ.

Logic x är säkert jättebra men jag trivs med den äldre versionen och jag äger ett gäng logic versioner ändå från emagic tiden. Jag köpte bland annat Logic 7 och hade turen att ligga på rätt sida när priset droppade rejält, andra var inte riktigt lika lyckligt lottade. Det här var på den tiden när Logic kostade 10 000 spänn.

Nu har jag tre maskiner som funkar med Maveriks om jag vill men verkar rulla bättre på Mountainlion. Det är tydligen också så att ML är lite snabbare enligt vissa. Sista versionen som Logic 8 funkar med är Snow Leopard om jag inte minns fel, eventuellt Lion kommer inte riktigt ihåg. Men om man installerar med pacifist så rullar det faktiskt vettigt även på Mountainlion.

Kort sagt jag tröttnade på att antingen köra Express 9 eller ett Logic studio 8 på en äldre maskin eller på en av dessa tre vilket innebär att man inte riktigt kan vara säker på att det funkar 100% i alla lägen.

Det var då jag hamnade i den här soppan och då Logic 9 nu är gammal skåpmat så finns det ingen riktigt att fråga om uppgraderings versionerna och hur det funkar så det gäller att man har kört ett tag så man kan lista ut det.

Vill man köpa finalcut x så finns bara versioner till nyare OSet till exempel så det blir också struligt.

Nåja man får väl välja om man vill köra med deras hårdvara och deras program men det är en besynnerligt trång värd på många sätt tycker jag. Jag gillar programmen och maskinerna men inte företaget riktigt lika mycket om jag underdriver.

Bara det att man måste regga ett bankkort för att kunna få ett apple id för att kunna ladda hem även gratisprogram från appstore är ju riktigt tokigt. Kommer det in en äldre person i en butik som köper en Iphone så kan jag med ganska stor säkerhet säga att dom inte har en aning om att det är så. Det är inte normalt traditionellt sett när man köper en vara.

Strunt samma Logic 9 funkar fint nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nej det verkar tydligen att det går men uj vilket knappande för att hämta ett gratisprogram. Frågan är varför man måste ha ett AppleID överhuvudtaget för att kunna använda deras nallar som det är tänkt att man ska kunna. Ringa går ju utan men då köper man väl en annan billigare nalle om det är bara det man ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det verkar tydligen att det går men uj vilket knappande för att hämta ett gratisprogram. Frågan är varför man måste ha ett AppleID överhuvudtaget för att kunna använda deras nallar som det är tänkt att man ska kunna. Ringa går ju utan men då köper man väl en annan billigare nalle om det är bara det man ska.

Var det inte så att när ungarna spelade spel, så laddade de ner grejor i programmen för miljontals kronor (som Apple var tvungna att betala tillbaka). Då ändrade de så att man måste slå in sitt lösenord varje gång man laddar ner nån app, även gratis-appar, och vid köp av grejor i programmen.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte så att när ungarna spelade spel, så laddade de ner grejor i programmen för miljontals kronor (som Apple var tvungna att betala tillbaka). Då ändrade de så att man måste slå in sitt lösenord varje gång man laddar ner nån app, även gratis-appar, och vid köp av grejor i programmen.

Google har löst det genom att man kan sätta lösenordskrav enbart vid köp av appar och tillägg, inte när de är gratis. För att använda Play (där man bland annat hittar de flesta appar) måste man ha ett Googlekonto, men det går fint att ta ner och installera appar även utanför Play.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst. Men problemet var nog att Apple bet sig i sin giriga svans när de krävde att man skulle mata in kreditkort för att överhuvudtaget få ladda ner appar. Säkerligen därför de var tvungna att betala tillbaks pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller helt enkelt att folk inte fattar att det går att handla vad som helst som barn om man lämnar mobilen i deras händer...men ansvar, vad är det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller helt enkelt att folk inte fattar att det går att handla vad som helst som barn om man lämnar mobilen i deras händer...men ansvar, vad är det...?

Jovisst är det så, men det förklarar ändå inte anledningen till att man var tvungen till att mata in sitt kreditkort, mer än att det ska vara lättare att impulshandla och av misstag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst är det så, men det förklarar ändå inte anledningen till att man var tvungen till att mata in sitt kreditkort, mer än att det ska vara lättare att impulshandla och av misstag.

Ja, hela syftet med att skapa Apple var nog bara ren och skär ondska.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hela syftet med att skapa Apple var nog bara ren och skär ondska.

Uhm. Du lever i en rätt polariserad sinnevärld eller?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...