Jump to content
Annons

STIM polisanmäld - länk till Kulturnytt


Recommended Posts

Stim fortsätter att dölja sina förehavanden för sina medlemmar. Efter den turbulenta stämman i maj där bl.a frågan om styrelsens ansvarsfrihet diskuterades har nu Stim blivit polisanmäld. Det blir allt mer avslöjande hur Stim medvetet försöker förhindra den demokratiska processen (se bl.a Stims facebooksida).

Under stämman i maj försökte styrelsen in i det sista att förhindra en sluten omröstning. Förenklat kan man säga att Stim vill få oss tro att de medlemmar som innehar rösträtt utgör en god representation av de 74.000 anslutna. I själva verket är antalet medlemmar med rösträtt drygt 400 st och det är endast en bråkdel av dessa som infinner sig på stämman. Endast några av dessa medlemmar vågar ifrågasätta styrelsen och Stims sätt att sköta sitt uppdrag.

Det ironiska i det hela är att den enskilde medlemmen som ifrågasätter Stim får per automatik hela Stims juriststab emot sig, en stab som avlönas med medel från den enskilde medlemmen som dessutom blivit blåst på sina pengar genom anologifördelning osv.

Kort inslag i Kulturnytt SR P2:

http://sverigesradio...artikel=5905144

Edit: Felaktig länk

Redigerat av wellness music
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det låter på ditt inlägg som om du redan tagit ställning för vem som har rätt och fel i ev sakfrågor

det handlar alltså om en enskild medlem som inte fick se en uppdaterad version av medlemsregistret och nu polisanmäler detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du vill att jag ska basunera ut? Klicka på den nyligen fixade länken så har du en redogörelse över polisanmälan, dvs. det som tråden handlar om.

jo jag har läst den

alltså jag fattar inte riktigt vad du vill uppnå

ni har gjort en polisanmälan som kommer gås igenom

ni har motionerat på årsmötet och vad jag förstått blivit nedröstade?

och så nämner du att det är "toppen på ett isberg"

det är ju isberget som man isf vill veta mer om

rör det sig om nåt som rör allmänhetens intresse eller alla medlemmars eller är det nån intern käbbelhistoria bara?

det blir så dimmigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det handlar om ett brustet förtroende för Stim som medlemsorganistaion. Det handlar om stora summor insamlade pengar, tillhörande rättighetshavare, som Stim istället konsumerar på ett slutet sätt, helt i avsaknad av transparens.

Många av oss som skriver musik är anslutna till STIM. Syftet är ju att medlemsorganisationen ska samla in pengar när vår musik används, och sedan fördela insamlade medel till rätt upphovsman. Enligt upphovsrättslagen måste alla musikanvändare ersätta respektive rättighetshavare när deras musik framförs offentligt och här utgår väl de flesta av oss från att STIM sköter sitt uppdrag på ett korrekt sätt och tillvaratar våra intressen.

Via hemsida, nyhetsbrev och pressmedelanden ger STIM bilden av hur duktig man är just på att samla in pengar, och att insamlingen bara ökar från år till år. STIM invaggar oss även i tron hur självklart det är för dom att rätt pengar går till rätt person.

Men hur förvaltar STIM sitt uppdrag i verkligheten?

Min uppfattning är att STIM inte längre är den medlemmsorganistaion som den var ämnad att vara från början. Det handlar nog allt mer om politik och samtidigt kunna visa upp så bra siffror som möjligt utåt.

Man kan säga att STIM delar in sina medlemmar i ett A-lag och ett B-lag genom sin fördelningspolitik. Detta är något som naturligtvis urholkar tillväxten av svensk musik i allra högsta grad.

Eftersom det ännu inte finns något tillsynsorgan som kontrollerar sällskapets verksamhet så har en Stim-ansluten egentligen ingen aning, dels beroende på att denne vill fokusera på sitt musikskapande men även att den Stim-anslutne har förtroende för Stim och därför uppdrar åt Stim att ta tillvarata dennes intressen. Man vill helt enkelt fokusera på musikskapande istället för juridik. En förtroendefråga och en av de stora poängerna med att vara ansluten till Stim.

Här tror jag att det tyvärr finns många (lyckligt ovetandes) medlemmar som jämställer Stim med någon slags statlig myndighet och tänker att "Stim kan väl aldrig göra fel" osv. Av gammal hävd ifrågasätter man inte Stim och de agendor som ska röstas om. Skulle man göra det så får man ett tvärsäkert svar tillbaka iklädd hög svansföring. Står man på sig kan man även få Stims egen juriststab mot sig. Jurister som avlönas med våra pengar. Dom som någon gång ifrågasatt Stim kanske känner igen sig i detta, man känner sig överkörd helt enkelt och ger till slut upp i brist på tid och juridisk kompetens. Detta är Stim naturligtvis väl medvetna om och utgör en del av deras taktik för att undanhålla oss medlemmar / anslutna viktig information vart alla pengar tar vägen.

Redigerat av wellness music
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte med i STIM (efterssom jag inte gett ut nåt annat än demos), men jag har väl tidigare uppfattat läget som beskrivs. Dvs få har rösträtt, ingen statlig myndighet, mm. Men om STIM ändå medger detta i sin egen beskrivning av sin verksamhet så har jag svårt att se vad polisen kan göra. Det är väl lika svårt att få nåt gehör om man saknar rösträtt som att gå upp på ett större företag och hävda demokrati utan att ha aktier, eller ens då man råkar ha.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det ännu inte finns något tillsynsorgan som kontrollerar sällskapets verksamhet

nja

det måste väl finnas revisorer som granskar varje årsrapport inför årsmötet om inte annat

och det finns väl stadgar att följa

men tack för att du tar dig tid att fylla ut med en gedigen förklaring 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM systemet är precis som copyswede och koperingsavgiften eller spotify är bara orginastioner som ser möjligtheten att lura till sig pengar och sedan lägga pengarna i ett fåtal och fel fickor.. bort med skiten.. STIM systemet är förlegat... Det fyllde en funktion när radion var det primära kanalen för musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM systemet är precis som copyswede och koperingsavgiften eller spotify är bara orginastioner som ser möjligtheten att lura till sig pengar och sedan lägga pengarna i ett fåtal och fel fickor.. bort med skiten.. STIM systemet är förlegat... Det fyllde en funktion när radion var det primära kanalen för musik.

Hur tycker du ersättningen till upphovsmän skall skötas, om inte STIM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tycker du ersättningen till upphovsmän skall skötas, om inte STIM?

Om inte ett system kan garantera att pengarna hamnar i rätt ficka så är det därmed ett korrupt och genomruttet system, om det inte hamnar i rätt ficka så är det bättre att ingen får betalt om du frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Stim funkar för mig. Pluppar in kosing då,och då. Att inte ha stim är att ge bort pengar till folk som använder din musik. Stim kan säkert funka bättre men vad är alternativet? Inga pengar alls? Helt fel tänkt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

nja

det måste väl finnas revisorer som granskar varje årsrapport inför årsmötet om inte annat

och det finns väl stadgar att följa

men tack för att du tar dig tid att fylla ut med en gedigen förklaring 🙂

Det är ju på det sättet man tycker att det borde vara. Men tyvärr så blir det ett moment 22 här eftersom styrelsen och de få röstberättiga medlemmar som infinner sig på stämman lever i en stark symbios. Saker klubbas igenom utan att någon ifrågasätter någonting över huvud taget.

Stim vill ju ha en extrem underrepresentation av vanliga stimanslutna. Annars kan dom inte dribbla med våra stålar hur dom vill. En revisor ser bara till att räkenskaperna stämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stim funkar för mig. Pluppar in kosing då,och då. Att inte ha stim är att ge bort pengar till folk som använder din musik. Stim kan säkert funka bättre men vad är alternativet? Inga pengar alls? Helt fel tänkt tycker jag.

Jo, Stim funkar delvis för mig också. Överallt där Stim samlar in med exakt rapportering (läs, där Stim vill att det är exakt rapportering) hamnar rätt pengar till rätt person. Däremot där Stim tillämpar analogiunderlaget fungerar det fruktansvärt dåligt, så pass dåligt att dom missar hela branscher.

Låt mig ta ett exempel för att tydliggöra det hela.

Stim jagar musikanvändare med blåslampa så dom får in sina licenspengar. So far so good.

Det som inte musikanvändarna vet om är att dom INTE är skyldig enligt svensk lag att betala till Stim, utan till rättighetshavaren. Anologiunderlaget tillämpas för ca 200 miljoner av de 1,4 miljarder som Stim samlar in varje år.

Vi kan ta en Kinarestaurang som ett ett exempel. Restaurangen betalar per kvm och öppettid. Stim bemödar sig överhuvudtaget inte att ens fråga vilken musik som spelas. Låt oss säga att kinarestaurangen betalar in 50 kkr / år till Stim, vart går då dessa pengar? Jo, till de rättighetshavare som har spelats mest i radion den senaste perioden. Inte ett nickel till någon kinesmusiker här inte. Så funkar det tyvärr. Det här är bara ett exempel som direkt kan översättas till andra branscher osv. Själv vet jag med säkerhet att jag blivit bestulen på ett 6-siffrigt belopp de senasta åren - av min egen medlemsorganistaion som jag i förtroende updragit insamlandet åt.

Alternativ? Samla in själv!

Återigen, det är rättighetshavaren som enligt lag en musikanvändare måste ersätta, inte Stim.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju på det sättet man tycker att det borde vara. Men tyvärr så blir det ett moment 22 här eftersom styrelsen och de få röstberättiga medlemmar som infinner sig på stämman lever i en stark symbios. Saker klubbas igenom utan att någon ifrågasätter någonting över huvud taget.

det låter mest som att ni anser det finns ett strukturproblem hur föreningen är uppbyggd och styrs

och det är ju en intern fråga för föreningen och dess medlemmar

men det är nog också bara att acceptera att man inte alltid kan påverka en förening som enskild medlem - precis likadant som kungsbacka ff eller vilken förening som helst

man får ta det eller gå ur om man inte får fler med sig

Stim vill ju ha en extrem underrepresentation av vanliga stimanslutna. Annars kan dom inte dribbla med våra stålar hur dom vill. En revisor ser bara till att räkenskaperna stämmer.

dribblar dom på nåt annat sätt än det som är tillåtet enl stadgarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte ett system kan garantera att pengarna hamnar i rätt ficka så är det därmed ett korrupt och genomruttet system, om det inte hamnar i rätt ficka så är det bättre att ingen får betalt om du frågar mig.

du verkar tro att vi pratar om en myndighet och inte en förening där medlemmarna godtagit förutsättningarna

är du själv medlem?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Spotify for business löser problemet med rapportering. Då kan alla få sin del av kakan, åtminstone där Spotify finns. Slut på godtycklighet bara STIM kan acceptera att Spotify genererar rapporterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spotify for business löser problemet med rapportering. Då kan alla få sin del av kakan, åtminstone där Spotify finns. Slut på godtycklighet bara STIM kan acceptera att Spotify genererar rapporterna.

Helt rätt Loopen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det är det inte rapportering på restauranger, frisörer, butiker, köpcentrum, etc. Det är nog mest radio, tv, bio som har direktrapportering.

Helt rätt.

Min poäng här är att om man inte vill / kan / orkar bemöda sig om att idenfiera rättighetshavarna, så kan man inte heller samla in.

Stims kunder blir egentligen lurade här då man tror att man på laglig väg betalt för en musiklicens, men att i själva verket når pengarna aldrig rättighetshavaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

var nånstans är det inte exakt och vad beror det på rent tekniskt?

Bl.a. de områden som Everlasting tog upp. Rent tekniskt ser jag inga problem i dag 2014. Det handlar nog mer om vilja från Stims sida. Helt exakt rapportering skulle innebära att Stim inte har någon påse med pengar att leka med.

Link to comment
Dela på andra sajter

STIM börjar mer och mer kännas som en inpyrd kvarleva från 50- 60- och 70-talets samhällsbild. Världen fungerar annorlunda idag, åtminstone på de plan som STIM ska upprätthålla. Folk är mer informerade, insynen större, kraven högre och försonligheten mindre. Såväl bedrägligheter som socialt ansvar ser väldigt annorlunda ut än för 40-50 år sen.

"Skapa myndighet? äh, orka .. det spelar väl ingen roll? Låt dom där grabbarna sköta det istället. Det går väl lika bra det ska du se."

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Med Spotify-business funkar det alltså som en taxameter: allt som spelas registreras?

Men det betyder att tex en frisersalong, för att det ska funka, måste välja detta (Spotify) framför tex radio. Alla små STIM-skyldiga rörelser kommer förmodligen inte frivilligt skaffa dyr/krånglig teknik då deras jobb är att klippa hår, baka pizzor och laga tänder. Inte böka med en dator, eller leta upp och rapportera in vem som skrivit en viss låt när titanskruven sattes på plats.

Men om STIM sponsrade alla STIM-anslutna rörelser med ett Spotify-business "gratis" (läs: inkluderat när man betalt STIM-avgiften), och kanske teknik (tex en läsplatta med förinstallerad app) så skulle det finnas möjlighet att (nästan) allt rapporteras rätt. Detta (ny "gratis" teknik) kanske även skulle bli en morot att betala STIM.

Men som det låter ovan, så kanske inte de som tjänar på snedfördelningen vid "icke"-rapportering så intresserade av detta?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag förstår det är det inte rapportering på restauranger, frisörer, butiker, köpcentrum, etc. Det är nog mest radio, tv, bio som har direktrapportering.

det var lite det jag for efter - platser som är oerhört svårt att få in nån direktrapportering ifrån

Bl.a. de områden som Everlasting tog upp. Rent tekniskt ser jag inga problem i dag 2014. Det handlar nog mer om vilja från Stims sida. Helt exakt rapportering skulle innebära att Stim inte har någon påse med pengar att leka med.

rent tekniskt finns väldigt få problem öht med nånting

det är den mänskliga faktorn som är problemet - vem ska ha skyldighet att ha koll på att man kanske lyssnade på p1 mellan halv 8 och 11 för att sen stänga av ett par timmar för att sen slå på rixfm för att efter 18 köra sin spellista på spotify?

vem ska stå för kostnaderna?

är det en så stor summa pengar att det är värt att joxa med?

Vet inte varför jag ibland blir inloggad som mitt namn och ibland som wellness (se ovan).

va ? har du ett eget namn? 😱
Link to comment
Dela på andra sajter

Min poäng här är att om man inte vill / kan / orkar bemöda sig om att idenfiera rättighetshavarna, så kan man inte heller samla in.

är man inte nöjd med vad föreningen ger en som medlem kan man träda ur

eller sett ur ett kundperspektiv: om du inte får vad du betalar för - köp inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...