Jump to content
Annons

Behöver hjälp att skruva trummor


Terror

Recommended Posts

Hej..

håller på att mixa trummorna till våran nya EP och behöver lite hjälp tror jag. Trumljudet jag är inspererad av är:

Jag försöker inte att kopiera ljudet helt, men jag är inspererad av ljudbilden, och vill att det ska låta lika bra och kraftfullt om ni fattar. Här är vad jag har än så länge:

https://dl.dropbox.com/s/qmuf9bvbjoxw18n/Drum%20test%20N.mp3

Vad kan jag förbättre? Vad är dåligt? Några tips och tricks?

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jadu

sänk bastrumman lite grann och ge den liite mer smack

sen hörde man inga pukor i ditt klipp så svårt att säga nåt om det

tycker nog det är ganska likt annars

Såhär i efterhand tycker jag nog att subben i kicken är för hög, i jämförelse med Northlanes. Håller du med, eller tycker du bara att det handlar om volymen på kicken i sig.

Din virvel skulle behöva eq:a fram lite mer crack också. Rummet lät riktigt bra på ditt klipp. Är det memphis mayfire sampels?

Fan tyckte jag kramade på duktigt med både 3 och 6khz haha. Har också virveln bussar, och på den bussen har jag lite saturation och clipper sönder den till max med T-racks clipper. Antar att jag kan höja den bussen lite.

Och nej, inga Chango Samples. Har lagt dem på hyllan. Det är endast slate. Kick och Toms är Drumforge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär i efterhand tycker jag nog att subben i kicken är för hög, i jämförelse med Northlanes. Håller du med, eller tycker du bara att det handlar om volymen på kicken i sig.

kan nog hålla med då det borde bli ungefär detsamma som jag sa

"sänk bastrumman lite grann och ge den liite mer smack"

borde bli ungefär samma resultat

sen är frågan om du måste sikta på att få så likt som möjligt - tyckte nog dom trummor du fått fram lät minst lika bra förutom lite justeringar då 😉 även om det inte är exakt likadant

pukorna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter fett! Kanske lite mindre volym och sub på kaggen som sagt. Sen tycker jag hi-haten distar lite för mycket och cymbalerna kan höjas lite i volym. (speciellt chinan)

pukorna då?

Det är med lite pukor i slutet av klippet. Tycker de limmar bra med kaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan nog hålla med då det borde bli ungefär detsamma som jag sa

"sänk bastrumman lite grann och ge den liite mer smack"

borde bli ungefär samma resultat

sen är frågan om du måste sikta på att få så likt som möjligt - tyckte nog dom trummor du fått fram lät minst lika bra förutom lite justeringar då 😉 även om det inte är exakt likadant

pukorna då?

Tack du! Ja som sagt, jag vill ju inte ha samma ljud, men samma kvalitét, om du förstår skillnaden? 🙂 Alltså samma smack i virveln, samma punch i kicken, även om grundljudet inte behöver vara detsamma 🙂

Men slängde på en Waves Transx på kicken och det gjorde susen, har inte bouncat ner något än dock.

Pukorna kommer sen, jag har inte hunnit så långt. Samma med OHs och HH. Inte hunnit göra något med dem än. Det enda som är gjort på pukor är JST Clipper. Jag börjar alltid med kick och snare, vill få det i balans 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är med lite pukor i slutet av klippet.

du har rätt

dom skulle jag personligen vilja höra lite mer liv och skinn i - det handlar nog mer om val av samplingar än processningen

men kör på det du har som vision

Tack du! Ja som sagt, jag vill ju inte ha samma ljud, men samma kvalitét, om du förstår skillnaden? 🙂

jadå 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså bedöma en mix utifrån trummor är värdelöst. Du får ge oss ett klipp i sin helhet då är det lättare att peka ut problemen.

Klart man kan få en känsla för karaktären i trummorna men vissa saker kanske inte är så feta som de upplevs i hela mixen t.ex kicken då den kanske behöver ge rum åt basen etc.

Du som har hållt på ett bra tag nu varför använda en mix och sen försöka efterapa den? Kan du inte försöka göra något eget istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Alltså bedöma en mix utifrån trummor är värdelöst. Du får ge oss ett klipp i sin helhet då är det lättare att peka ut problemen.

Klart man kan få en känsla för karaktären i trummorna men vissa saker kanske inte är så feta som de upplevs i hela mixen t.ex kicken då den kanske behöver ge rum åt basen etc.

Du som har hållt på ett bra tag nu varför använda en mix och sen försöka efterapa den? Kan du inte försöka göra något eget istället?

Det är delvis det jag försöker. Ja vill ju inte att trummorna ska låta exakt likadant. Men jag är ute efter samma tryck. Det skulle inte jag säga är att kopiera. Utan jag frågar mer "lyckas jag få samma punch i trummorna?". Och jag tänker ju inte göra något dåligt eller med mindre tryck bara för att jag ska ha ett eget stund. Fuck that haha 😛 tex, Northlane kör med 7x14" virvel, jag kör med 5x14". Men du får inte missförstå mig, jag vill åt samma kvalitet och tryck, men inte samma virvel och kick. Och även om jag hade det, så hade det ändå inte låtit likt 🙂

Dessutom så är att härma ett bra sätt att lära sig. Och eftersom jag frågar om hjälp, så kan jag ju inte allt riktigt än. Sen så är inte låtarna inspelade än.. Det är därför jag sitter och tweakar trummorna. Självklart kommer ytligare nivåer och eq fixas i slutskedet, men vill ändå ha en bra grund.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

du har rätt

dom skulle jag personligen vilja höra lite mer liv och skinn i - det handlar nog mer om val av samplingar än processningen

men kör på det du har som vision

jadå 🙂

Ja tror det också. Men jag har missat attacken lite på pukorna, för dem saknar "snärt" och har en onödigt lång tail med på tok för mkt subzzz. Men det är nästa sak jag går på. Sist blir det OH och hh. Vi funderar på om vi ska spela in hh och OH live i replokalen för att få det att låta lite mer levande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...