Jump to content
Annons

Roland Quad Capture, läck från andra kanaler?


Bullerbyn

Recommended Posts

Har haft ett Roland Quad Capture ett bra tag nu som funkat strålande tills idag. Upptäckte nämligen när jag satt och spelade in gitarr att det läcker in ljud från de andra kanalerna på gitarrspåret? Inga mickar eller andra grejer inkopplade. Det enda jag har är ett par gitarrspår plus Addictive drums 2. Någon som vet vad detta kan bero på? Enormt störande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Kollade över lite äldre projekt och visst finns läcket även där!?! Jag tog ett spår där jag spelat gitarr och under ett tyst parti där jag inte spelar så klippte jag ut en bit som jag normaliserade och vips så hör jag även de andra spåren! Visserligen med ett enormt brus men jag kan klart och tydligt urskilja de andra instrumenten. Är detta normalt? Måste testa detta med RME kortet som sitter i studion och se om det ger samma resultat?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Funderade över hörlursläck men hur skulle det gå till? Mikrofonerna på min Ltd/Esp är inte mikrofoniska och får ju samma resultat utan att jag ens har nåt inkopplat på ingången när jag spelar in?!?

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har testat vidare nu och förmodligen hittat felet. Om jag slår igång inspelning på ett spår utan att ha hörlurar inkopplade så finns där inget läck när man sedan lyssnar på spåret. Alltså så läcker det från lyssningen? Detta måste ju då ske internt i ljudkortet eftersom jag inte har något annat inkopplat.

Frågan är då om Roland anser att detta är en "feature" 😉 eller ett fel? Ringde 4Sound där jag köpt det och de skulle skicka iväg det om jag lämnar in det.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...