Jump to content
Annons

Sänka phones-nivå till line-out-nivå


Jimmy

Recommended Posts

Hej alla elektronikbyggare! Har nån nåt tips på hur man kan bygga nåt enkelt som sänker nivån på ett phones-stereo-uttag till line-out-nivå? Jag vill koppla en grunka med phones-uttag direkt till mitt E-mu 1820 ljudkort, men nivån är alldeles för hög så det blir distat om jag inte sänker regeln nästan ner till noll. Det skulle vara elegantare om jag kunde leverera in en normal signal direkt.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jimmy,

Är det en stereo hörlursutgång som skall in på en stereo linje ingång, eller skall du mixa stereo hörlursutgångens höger och vänster till en mono ingång ???

Jag kan skissa en koppling åt dig, bara jag vet villken funktion och kontakt typ du önskar.

(hur teknisk är du, kan du löda själv ???)

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Biltema's mediahub kanske är något. 49 kronor kostar den. Däremot så gillar jag den inte, för min förstärkare låter surrar konstigt när jag dragit ner regeln på nollnivå (beror kanske på min förstärkare men ändå).

Men som nödlösning är den helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen lineutgång alls?

Om du först förstärker till hörlursnivå och sedan dämpar därifrån ner till linenivå, så kan du lugnt räkna med en rejäl brushöjning som kommer som ett brev på Posten.

Visst går det säkert att dämpa, men det är ju bättre att använda rätt signalväg från början om det går...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej o tack för tipsen!

Jag har två utgångar. En stereo-hörlursutgång (überstark, knappt man kan ha lurarna på sig. Nästan så man kan koppla in högtalarna direkt!) och en line-out i MONO, av nån konstig konstig anledning. Jag vill ju ha stereo så den där line-out-mono känns ju lite off.

Jag löder gärna! Det är alltså ett stereo-hörlurs-uttag som skall gå splittas till två mono-line-in. Hur enkel är bygget? Om man behöver pressa ner nivån ytterligare, kan man byta ett motstånd eller är det mer komplext än så?

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två utgångar. En stereo-hörlursutgång (überstark, knappt man kan ha lurarna på sig. Nästan så man kan koppla in högtalarna direkt!) och en line-out i MONO, av nån konstig konstig anledning. Jag vill ju ha stereo så den där line-out-mono känns ju lite off.

Men vad är det för mojäng då? Frågan är ju om den verkligen "jobbar" i stereo över huvud taget, eller om hörlursutgången bara är en "delning" och förstärkning av monosignalen...?

Btw, om du ändå ska löda och greja... Kan man inte bryta sig in i apparaten och ta ut en signal innan hörlursförstärkaren? Borde bli väldigt mycket mindre brus då ju...

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, hörlursuttaget är stereo o line-out är mono. Jag skulle helst inte vilja gå in i lådan. Dels för att det inte är min, men också för att den är ny o fortfarande har garanti. Sen så har jag ingen kunskap om sånt här så jag skulle bara sitta där o stirra på ett kretskort. Min plan är att försöka lösa det enkelt efter uttaget. I värsta fall får man väl skaffa en liten mixer men det känns lite overkill.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för apparat egentligen?

Om du bara har mono på line out, så misstänker jag, precis som android, att det är mono även i hörlurarna - och att du alltså får ut samma signal till båda kanalerna i lurarna. I så fall räcker det med en enkel splitkabel om du av någon underlig anledning vill få ut det till två "kanaler". Har du bara mono ut, så är det ganska meningslöst att spela in det i stereo, eftersom det ju inte tillför något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan löda är det enkelt.

Modell 1 - det vanligaste fallet.

Två motstånd per kanal.

o signalen ut (spetsen eller ringen), det finns ju 2.

o nolla (den stora delen på kontakte).

Köp några motstånd, 1 kilohm. Inte så himla viktigt med exakta värde. De kan vara minsta modellen 1/8 W eller större. Över 1/2 W börjar de bli fysiskt stora dock.

Koppla nu två motstånd i serie från signalen ner till nolla. Ta ut utgången från mitten mellan motstånden. Nu har du halva spänningen där, dvs var det 5 volt från början är det nu 2,5V i stället. Prova. (Nollan skall gå rakt igenom)

Är det fortfarande för starkt ta tre motstånd i serie. Ta signalen mellan 2 och 3 räknat från signalen, nu är spänningen en tredjedel.

Modell 2 - om hörlursutgången kommer från en effektförstärkare

Det kan behövas en "last".

Gör som ovan med motstånden, men lägg ett motstånd parallellt, direkt mellan signal och nolla. Prova med 100 Ohm först.

Elda på

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Mono-diskussionen: nope, det står också stereo på hörlursuttaget och mono på line-out. Dessutom så hörs det skillnad. Jag vet, det låter märkligt.

Kopplingsschema: kan jag ha sönder något om jag råkar koppla fel. Tänkte på mitt favoritljudkort E-mu 1820 som jag precis investerat i. Vore LITE trist om jag eldade upp det av misstag.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Mono-diskussionen: nope, det står också stereo på hörlursuttaget och mono på line-out. Dessutom så hörs det skillnad. Jag vet, det låter märkligt.

Huruvida det står stereo eller inte på den tror jag inte betyder så mycket. -Det är ju liksom en stereokontakt! Men det behöver dock inte innebära att signalen in i förstärkaren är stereo.

Men om du verkligen hör en tydlig stereoeffekt så är det väl inte så mycket snack om saken...

Lycka till med lödandet! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jimmy,

Här är en enkel dämpsats som du enkelt löder ihop.

Den dubbla potentiometern kan vara mellan 1 - 10 kohm linjär eller logaritmisk, det är inte så noga i detta fallet.

--Bosse

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

PAD%20phones%20to%20line.jpg

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Jimmy,

Även om du kopplar helt fel mellan hörlursutgången och linjeingången som vi har pratat om, så skall det var risk fritt. (d.v.s. skiftar jord/signal o.s.v.)

I och för sig så kan man knäcka ett ingångssteg med för hög insignal, men även om du kör in hörlursutgången odämpad, så knäcker du inte din linje ingång, den bör tåla ett antal volt in, så du kan vara lungn.

Men som jag brukar säga i sådana här sammanhang, allt göres på egen risk, det går inte att hänga någon annan om man strular till det och prylarna går i sönder.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bosse! Nej, jag kommer inte hänga någon. Jag är lite grön på sånt här så jag försöker bara få en känsla för oddsen att klanta till det hela. Vill man vara safe ska man väl helt enkelt låta bli att göra nåt, överhuvudtaget 🙂

Regards / Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Jimmy,

Ett ord på vägen, (ett gammalt konstruktörs skämt)

"hälften brunnit, hälften vunnit"

Du behöver inte vara orolig, så länge du inte är på insidan av prylarna och rotar, så lär du inte kunna förstöra speciellt mycket.

Det är bra att ni försöker bygga enklare elektronik prylar, det är är ett utmärkt sätt att lära sig på, och det underlättar en hel del att kunna mekka med kablar, kontakter och diverse problemlösare om man är musier eller har en studio.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
Link to comment
Dela på andra sajter

Jimmy,

Ett ord på vägen, (ett gammalt konstruktörs skämt)

"Hälften vunnit, hälften brunnit"

...eller en variant på det: "Friskt kopplat, hälften brunnet". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...