Jump to content
Annons

3 låtar från min skiva.


Recommended Posts

Hej!

Har länge hållt på med musik, spelat in allt från hiphop till synthlåtar och spelat i band. Har aldrig dock kunnat så mycket om inspelnings eller mixningsdelen. Men har nu gett mig fan på att göra en skiva, ett album som jag kan hålla i handen som faktiskt ska vara något bra istället för dom skitlåtar jag spelat in med datormickar och akustisk guitar.

Har länge hållt på mixat men aldrig vetat vad jag gjort, så jag skaffade konto här för ett tag sedan och har läst, testat mig fram och tycker jag har utvecklats sen dess, även om jag har långt kvar.

Här är 3 omastrade låtar som jag fått ihop än så länge.

Vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite mycket reverb på alla. Lyssnade visserligen i ett par Sennheiser HD201 men låter som om du sitter i ett rum utan möbler med en massa kakel på väggar och golv. Ok om du vill ha det så men föll inte mig i smaken.

Reverbet är snyggt på pianot i sjunga dåligt men tillsammans med sången så blir det för mycket i min smak och sedan fortsätter det så.

Funkar bättre på resterna av livet men fortfarande för mycket reverb i min smak, lite torrare vore bra.

Samma med ens sång om att kröka så mycket reverb på sina ställen att det nästan gör ont!

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan ju alltid testa köra lite delay för att få rymd i sången. vill du ha reverb för soundets skull kan du ha det också, men lite lägre!

tycker även du ska sänka reverbet lite på trummorna. reverb är fint, när det är lagom mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låtar! Speciellt den översta! Lite Bo Kaspers över det hela. 🙂

Håller med föregående talare, att det är väldigt mycket eko och reverb. Så pass mycket att låten låter avlägsen. (Reverbet kan lätt bli en snuttefilt som man gärna tar till. *vet*. 😉 )

Skulle jag spela in sån här musik, skulle jag tänka trägolv, slitna möbler och mycket prylar. D.v.s. väldigt torr och dämpad, murrig ljudbild. Jag skulle lägga mycket krut på mikrofonplacering för att få så mycket närhet som möjligt. Lätt EQ och bara lite kompression - för att behålla just nakenheten. Om man vill låta lite flummig. 😱

Låtmässig är första låten riktigt stark. Med både intro, stegring och allt. De två övriga låter väldigt likt. Så likt att det skulle kunna vara samma låt. (Jag vet, det är svårt att variera sig, och hur mycket.) Men bra låtar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håller väl med om att det blir bättre och mer "lättlyssnat". Det gäller bara att vänja sig vid sin röst kanske.

Tänker inte sitta och finslipa och lägga upp varenda mix, bara den här enda gången. Har nu dragit ner reverb och delay från allt i princip på "en sång om att sjunga dåligt" och "En sång om att kröka

Vad tycker ni?

https://soundcloud.com/vintrutarna/en-sang-om-att-sjunga-daligt

https://soundcloud.com/vintrutarna/en-sang-om-att-kroka

Redigerat av andersfallsessions
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla, ska testa dra ner reverbet och se om jag trivs med det. Cathrine - Vad tycker du gör dom två sista låtarna lika varandra bortsett från att båda är lugna?

Åh, det var främst pianomelodin i båda låtarna. (Faktiskt alla tre låtarna), som är väääldigt snarlika. I "Resterna av livet" är det något syntljud, men 6/8-kompet är ja, väldigt snarlikt. Kanske inte något alla lägger märke till, men efter att lyssnat på alla tre låtarna, samt växlat mellan dem, var det något jag reagerade på.

I.o.m. att jag själv kämpar med att inte göra om samma låt flera gånger, är det någonting jag själv tänker på när jag lyssnar på andras musik. 🙂😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre nu! Cathrine slår huvet på spiken igen. Snarlikt pianokomp gör att det låter lika mellan låtarna. Men som sagt en mycket trevlig förbättring från innan tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller väl med om att det blir bättre och mer "lättlyssnat". Det gäller bara att vänja sig vid sin röst kanske.

Tänker inte sitta och finslipa och lägga upp varenda mix, bara den här enda gången. Har nu dragit ner reverb och delay från allt i princip på "en sång om att sjunga dåligt" och "En sång om att kröka

Vad tycker ni?

Håller med berch - mycket bättre! Sången låter närmare och ja, mycket bättre. Det gäller att våga köra torrt och naket (men så jag säger 😛 ).

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...