Jump to content
Annons

2500:- eller 4500:- för ljudkort


Patbos

Recommended Posts

Tjo!

Har ett dilemma...

Ska köpa ljudkort. firewire.

Till en PC, laptop... pentium 4 processor.

Har kommit ner till 2 modeller.

1: presonus firebox

kostar 4400:- mycket bra kort

2: maudio firewire audiophile

kostar 2500:- "mindre kvalitet".

Vilket hade ni valt?

Behöver 4 ut, 2 in primärt.

Har kikat på tester,

Känns som att latencyn är bättre på presonus, samt kvaliten på kortet, kvaliten på ljudet, fler in och ut = bra för framtiden...

Dessutom får man med cubase SE till presonus, vilket jag uppskattar.

Kortet SKA vara stabilt och bra, inte flippa ur, så bara det är värt mycket för mig.

men 2000:-

är det värt skillnaden, jag vet att det är en individuell fråga, men ja, var hade du ställt dig om du försöker värdera det jag värderar.

EDIT: tydliggjorde rubrik /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Micförstärkare är inte lika prioriterat dock...

dah!!!

Måste bestämma mig.

för pengarna jag "sparar" kan jag istället köpa en BCR-2000 kontroller.

Och ha pengar över...

- Mindre bra ljudkort och kontroller

- Bra ljudkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ju inte vilken nivå du är på men om du precis som jag sitter och gör lite demos i hemmastudion tror jag att ljudskillnaden mellan de olika korten är det minsta problemet. Finns massa saker som förmodligen har större inverkan på resultatet; micar, akustik och inte minst din förmåga att mixa 😛

M-audio har väl rykte om sig att göra grejer som funkar stabilt, och det verkar vara det du är ute efter.

/Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, precis så det börjar luta åt.

typiskt att man ska börja vela timmarna innan köpet, när man tidigare varit bombsäker.

Öppet köp om det går, suger maudio får jag lägga till pengar och skaffa fireboxen istället antar jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför funderar du överhuvudtaget?

Kontroller klarar du dig utan i startskedet, men vill du lägga 2.500 på ett ljudkort som du "växer" ur ganska fort och senare måste köpa ett helt nytt?

Bättre att köpa bättre grejer och låta studion växa sakta men säkert, då får du mer tid på dig att "lära dig" grejerna ordentligt också.... och tro mig, det är bara en tidsfråga innan du beöhver en mickpreamp. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ett m-audio.

Efter att ha snackat och jämfört i affären så kom vi fram till att utan preamps, är det inte mycket som skiljer.

Så pengarna jag fick över bidrog till att kan kunde köpa ett par monitorer direkt! istället för att vänta 2 månader som tänkt.

Wiii!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...