Jump to content
Annons

Mikrofon eller preamp först?


Martini

Recommended Posts

Hej.

Tänkte skrota min svagaste länk i hemstudiokjedjan. Min 15 år gamla sångmick. Kostnad då ca700:-

Har Mac, Logic X, RME Fireface400. Har inget egentligt budget tak, men….

Har lyssnat på mic shootouts, preamp tester….men hör väl ingen 20.000:- skillnad på grejorna. Det går ju att tweeka lite också??

Är ute efter en bra mick och bra preamp. Vilken ända börjar man i?

Har kollat runt på allt ifrån Nuemann M149, ner till 5000:- kronors mickar och även billigare...

Preampar: Neve, Great River…ner till Behringer..

Ska man ha rörmick eller inte??

Ska vara till sång. Herr och Dam 🙂 Rock, Country, House, Techno, Pop mm. Inspelningar som går att lämna till mastring och sen fungerar i radio mm…Hmm…nåja..men..

Några idéer från er proffs out there?? Helst inga länkar till andra inlägg 😉) Vet att det finns massor, men hittar inte rätt ändå..

Hälsningar

Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nelione (oregistrerad)

har haft 20tal mickar men tyckte aldrig jag blev nöjd med ljudet! Fick aldrig något "Wooow" resultat då jag bytte som jag vill ha, Så Köpte jag en nave1073 preamp och de va de största wowet jag någonsin gjort! Nu låter alla mickar 1000 gånger bättre och väldigt liten skillnad på dom! Preampen är den starkaste länken i kedjan skulle jag vilja påstå!

https://www.youtube.com/watch?v=xS18hqLV_NQ

Redigerat av Nelione
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

har haft 20tal mickar men tyckte aldrig jag blev nöjd med ljudet! Fick aldrig något "Wooow" resultat då jag bytte som jag vill ha, Så Köpte jag en nave1073 preamp och de va de största wowet jag någonsin gjort! Nu låter alla mickar 1000 gånger bättre och väldigt liten skillnad på dom! Preampen är den starkaste länken i kedjan skulle jag vilja påstå!

https://www.youtube.com/watch?v=xS18hqLV_NQ

Det var lite så jag tänkte också… Fast jag skulle behöva en standalone preamp… Hur är Portico 5017?

Sen behöver väl jag "bara förstärkningen". EQ, kompressorer/limiter mm. Behöver jag väl inte?? Eller?

Redigerat av Martini
Link to comment
Dela på andra sajter

Nelione (oregistrerad)

Det var lite så jag tänkte också… Fast jag skulle behöva en standalone preamp… Hur är Portico 5017?

Sen behöver väl jag "bara förstärkningen". EQ, kompressorer/limiter mm. Behöver jag väl inte?? Eller?

Nej en extern preamp räcker! Compressor och sånt är onödigt i studion då du kan köra de via medhörningen i vilken daw som helst! Om preampen har compressor eq osv betalar du ju mindre för själva preampen och även för andra detaljer! Golden age pre73 för 2500kr på musikbörsen är riktigt grym! Sen mickar får du alltid låna hem och prova om du har nån musikaffär i närheten! Men du måste ha en preamp först isf för alla mickar förändras i ljudet rejält då de når en bra preamp jämfört det inbygda i ljudkortet!

Detta gjorde jag med Golden Age pre73 % Neuman tlm102

Kanske inte bästa mixen men

Link to comment
Dela på andra sajter

Nelione (oregistrerad)

Det är jag däremot värdelös på! Vet att dom billigare varianterna kan bli väldigt diskanta samt begränsade då ljudet har speciell karaktär! Manley däremot är en den bästa rörmicken enligt mig! Röde k2 tex skulle jag inte ens byta en sm57a mot! Kanske för jag har väldigt svårt för röde dock ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitfräck låt!!

Jag har testat TLM 103, fast hört att 102 är att föredra?

Svårt att få intryck av sångljudet här. Det ligger en del rattningar bakom?

Men sången ligger stark och tydlig tycker jag

Nej en extern preamp räcker! Compressor och sånt är onödigt i studion då du kan köra de via medhörningen i vilken daw som helst! Om preampen har compressor eq osv betalar du ju mindre för själva preampen och även för andra detaljer! Golden age pre73 för 2500kr på musikbörsen är riktigt grym! Sen mickar får du alltid låna hem och prova om du har nån musikaffär i närheten! Men du måste ha en preamp först isf för alla mickar förändras i ljudet rejält då de når en bra preamp jämfört det inbygda i ljudkortet!

Detta gjorde jag med Golden Age pre73 % Neuman tlm102

Kanske inte bästa mixen men

Link to comment
Dela på andra sajter

Nelione (oregistrerad)

Aldrig testat tlm 103an men 102an är rätt Basig av sig! Jag har rätt jobbigt mellanregister så måste mixa rätt fint där! Medans sångare som sjunger här knappt behöver ha kompressor på för att låta bra! Rätt Inviduellt med mickar och så!

Här är en annan med lite sång!

Och en Utan sång men dock utan preamp och körd rakt in in i ljudkortets preamp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sällan hört något bra om Röde. Vet inte varför..

Tror jag lägger rör-tanken åt sidan. Klarar sig Neumann utan gör väl jag det också 🙂)

Det är jag däremot värdelös på! Vet att dom billigare varianterna kan bli väldigt diskanta samt begränsade då ljudet har speciell karaktär! Manley däremot är en den bästa rörmicken enligt mig! Röde k2 tex skulle jag inte ens byta en sm57a mot! Kanske för jag har väldigt svårt för röde dock ^^

Det är jag däremot värdelös på! Vet att dom billigare varianterna kan bli väldigt diskanta samt begränsade då ljudet har speciell karaktär! Manley däremot är en den bästa rörmicken enligt mig! Röde k2 tex skulle jag inte ens byta en sm57a mot! Kanske för jag har väldigt svårt för röde dock ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

RME preampsen är bra. Lite tråkiga, men bra så det borde inte vara ditt primära mål. Rör mickar är trevligt men har sina begränsningar. Neumann U87 är klassikern för de som har pengar och ska ha en och endast en mik. Det är denna som är förlaga för många kina mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar dumt att säga det, men hade nästan hoppats på en sådan här kommentar haha..

Har vari såå nära att lägga en U87 i varukorgen 🙂)

Ligger en model gammal på Blocket. Prisklass nästan som ny, fast säljer säger att denna model låter betydligt böttre än dom nya Ai??

RME preampsen är bra. Lite tråkiga, men bra så det borde inte vara ditt primära mål. Rör mickar är trevligt men har sina begränsningar. Neumann U87 är klassikern för de som har pengar och ska ha en och endast en mik. Det är denna som är förlaga för många kina mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag skulle nog sattsa på en mick som är så neutral som möjligt, och lägga krutet på en preamp eller kanalstripp som du kan variera ljudet med istället. Gillar inte att sitta och försöka fixa ljudet på redan inspelade spår när man kan få till ett bra ljud redan vid inspelningen. Tycker att det är skönt att kunna ställa in och variera t ex rörkaraktären vilket man oftast gör lättast om det inte är i micken som röret sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamps har verkligen en underordnad betydelse för ljudet, gå inte

på dessa överdrifter. Köp en Line Audio 2MP så har du en mkt bra

preamp och pengar över till viktigare saker. Made in Sweden dessutom.

U87 är en klassiker som fungerar otroligt bra för sång. Däremot finns ett

bättre alternativ om du hittar den - Microtech Gefell UMT70.

Låter precis som en U87 men har inte lika mkt jobbig proximity.

Den är dessutom billigare än Neumann U87. Den sitter

sanslöst bra i mix och M7-kapseln klarar dessutom starkare ljudtryck än U87an.

Efter mina 25 år i branchen kan jag säga att Gefell UMT70 eller cardioversionen MT71

är den bästa vokalmicken för pengarna utan konkurrens.

Jag kommer ALDRIG att sälja mina. Mina mest kräsna och krävande kunder föredrar

den framför Manley Ref C (brusig och väldigt ljus) och Neumann M149 (bra på

mansröster men lite skör och hård på tjejer).

Fösök hitta MG UMT 70 tillverkad innan 2008, de har ngt bättre membran än de nya.

Lycka till!

Tomas H

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Preamps har verkligen en underordnad betydelse för ljudet, gå inte

på dessa överdrifter. Köp en Line Audio 2MP så har du en mkt bra

preamp och pengar över till viktigare saker. Made in Sweden dessutom.

Så RME:s preamps är inget att ha alltså ?

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Var skrev jag det? Jag syftade på inlägget om Neve 1073 som ger "1000 ggr bättre" ljud.

Trådskaparen har en FF400 och vill köpa extern preamp, jag gav mitt tips.

Trådskaparen ville "skrota min svagaste länk i hemstudiokjedjan. Min 15 år gamla sångmick. Kostnad då ca700:-"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...