Jump to content
Annons

Mikrofon eller preamp först?


Martini

Recommended Posts

Jakob - Jag gav tips på preamp och mick. Vet inte riktigt vad du gör i tråden?

Påpekar bara att jag personligen inte tror att ett byte från RME preamp till 2MP ger ett sånt här resultat...

"...Nu låter alla mickar 1000 gånger bättre och väldigt liten skillnad på dom! ... "

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Påpekar bara att jag personligen inte tror att ett byte från RME preamp till 2MP ger ett sånt här resultat...

"...Nu låter alla mickar 1000 gånger bättre och väldigt liten skillnad på dom! ... "

Men enligt dig så låter alla mickar 1000 gånger bättre om man skaffar en Neve-preamp?
Link to comment
Dela på andra sajter

Men enligt dig så låter alla mickar 1000 gånger bättre om man skaffar en Neve-preamp?

😆 Nej, det var inte jag som påstod det. 😆

Efter det lilla jag förstått ska både RME och 2MP vara två alldeles utmärkta transparenta preamps,

och ser inte riktigt vitsen med att ersätta den ena med den andra.

Tycker TS istället för att lägga de 2500 på en transparent preamp till, lägger pengarna på mic ELLER en

färgande preamp i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hoppas du blir nöjd med den Martini. Ofta så kan man trixa till ljudet i datorn bara man har ett ganska rent och snyggt grundljud på själva inspelningen. Många föredrar ju att bara spela in ljuden så neutralt de kan, för att sedan kunna fatta beslut om de vill ha rör, bandmättnad, dist osv senare när alla ljuden ska mixas. Så vissa tjänar mera på att ha enklare men neutralare utrustning när de spelar in sin musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det ska nog bli bra. Det bör bli rent ljud från denna hoppas jag. Sen har jag en del effekter som Waves mm.

Det enda är väl att den kan behöva en liten skjuts i form av transparent preamp, in i RME burken

Verkar som det annars är Neumanns M149 eller U47 som sticker ut mer i olika studios. Men dom prisklasserna är inte jag 🙂)))

/M

Hoppas du blir nöjd med den Martini. Ofta så kan man trixa till ljudet i datorn bara man har ett ganska rent och snyggt grundljud på själva inspelningen. Många föredrar ju att bara spela in ljuden så neutralt de kan, för att sedan kunna fatta beslut om de vill ha rör, bandmättnad, dist osv senare när alla ljuden ska mixas. Så vissa tjänar mera på att ha enklare men neutralare utrustning när de spelar in sin musik.

Redigerat av Martini
Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta är U47orna man hittar begagnat i dåligt skick och man behöver lägga

ganska mycket pengar på att få dem bra igen. Ruskigt dyra alltså.

M149 är ett säkrare kort i så fall men de har ett annat sound, mycket bright

och ganska diskret i lägre mellanregistret - vilket ofta låter bra.

U87 är ett klokt val, liksom Gefell UMT. Mycket vettigare prisklasser där

och riktiga studiorävar.

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ är Neumann TLM49 som har en liknande frekvenskurva som M149

men som kostar ca 1/3 del. Fast cardio. Låter svinbra på mansröster, lite tunn och vass

på tjejer (precis som M149) tyvärr men ändå en mycket bra mikrofon totalt sett.

Microtech Gefell UMT 70 och Neumann U87 är ännu bättre förstås

-de låter jättefint på tjejröster också + svinbra på akustiskt gitarr.

Men TLM49 kan ibland hittas riktigt billigt, runt 8500 kr.

/T

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...