Jump to content
Annons

Tonart, Wake me up Avicii


bones

Recommended Posts

Hejsan. Ska lira munspel till den här låten men har dålig koll på vilken tonart jag behöver på munspelet? spelar helst i andra position och finns det alternativa tonarter som funkar vill jag gärna veta dom också,tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha, ja jag har sett nedersta klippet förut. pop-musik...Men eftersom jag tyckte det lät konstigt i refrängen kikade jag gitarr-tabulatur till låten. då avslutar dom ackordföljden på A i refrängen ist för D som verserna? Men i vilket fall så blir det väl tonarten D kanske..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, det är i andra position jag föredrar så jag använder ett G-spel. Kommer fortfarande inte ifrån att refrängen låter konstigt men det är väl kanske bara mina öron som inte fattar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja jag har sett nedersta klippet förut. pop-musik...Men eftersom jag tyckte det lät konstigt i refrängen kikade jag gitarr-tabulatur till låten. då avslutar dom ackordföljden på A i refrängen ist för D som verserna? Men i vilket fall så blir det väl tonarten D kanske..

Är det inte Am F C G uppflyttat en ton dvs Bm G D A både i vers och ref?

Edit: verkar som dom struntar att ta A vers, men det är i princip samma:

(och tonarten är D)

Bm G D D vers

Bm G D A ref

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

skulle rent spontant säga att den går i B, men det är ju samma toner i skalan som D, så det kanske inte tillför särskilt mycket

Du menar Bm (eller Hm) förstås? 🙂 men man brukar väl stämpla in durtonarten på munspelet?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du utveckla?

Jag har bara testat en polares Am spelen gång, men de är ju annorlunda än C-spelen. Ofta går det ju bra att spela på ett C-spel till en låt som går i Amoll, men blåser man rakt ut på flera toner samtidigt så blir det ju ett dur--ackord, Inåt på flera toner blir G7) på mollspelet blir de däremot ett sorgset moll, några av tonerna är andra än på C-dur spelet.

Att spela i andra position till en mollvisa funkar inte bra alls, andra position till Am skulle bli ett F-spel, drar man inåt på bluesmaner med ett F-spel får man ett dur C7. Inte bra ihop med Am ackordet. Till vanlig C-blues går det mkt bättre.

Har man inget mollspel går det nog bäst med ett C till Am,

Cornelis Fredrik Åkare i Am, den kan man hitta alla tonerna i melodin på ett C-spel, men bara om man spelar på de övre oktaven o de allra pipigaste tonerna på ett bluesspel, försöker man på den undre oktaven märker man snart att där fattas en ton! Det skiljer alltså en ton på undre och övre oktaven på bluesspel! Nåt många nog aldrig tänkt på. Bra övening att spela Fredrik Åkare. Fin melodi...

På större Chromatiska spel ligger tonerna lika som på bluesspelens höga oktav. Där fattas i stället en av tonerna från bluesspelens undre oktav. Den kan man ju hitta med knappen om det behövs.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara testat en polares Am spelen gång, men de är ju annorlunda än C-spelen. Ofta går det ju bra att spela på ett C-spel till en låt som går i Amoll, men blåser man rakt ut på flera toner samtidigt så blir det ju ett dur--ackord,

Det var som.. visste inte att det fanns speciella till moll, låter som det är ovanligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...