Jump to content
Annons

Presonus Audiobox Studio


Lundin88

Recommended Posts

Hej!

Investerade idag i ett Presonus Audiobox Studio paket och efter att ha suttit i över 2 timmar och försökt få detta att fungera så vänder jag mig till er. Installation gick smärtfritt men när jag antingen använder elgitarr på line-in eller den medföljande mikrofonen så peakar det direkt på input (även fast jag har ställt nivån så lågt det bara går på kortet). Kopplar jag in micken på första porten låter det helt vedervärdigt och sprakar bara samt att det låter som att man sitter i en burk och spelar in. Lite mindre missljud på andra porten men det knastrar fortfarande hiskeligt mycket. Jag vänder mig inte av DAWen som medföljde utan jag har Cubase 5 installerat sen innan. Tips och idéer på hur jag löser detta mottages tacksamt för jag har inte lyckats hitta något vettigt på google. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har med Din Latezy att göra ..Hämta senaste Drivrutinen till ditt Ljud kort på Presonus ..Samt kör det på 256 i Setuppen... inte 64 ..Usb Antar jag ? .. Så håll dig till 256 ... Så ligger du under 10 ms tillräkligt bra för att göra inspelningar på ,,Har Presonus 22VSL kör på 256 inget knaster..Tjipp

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du ställt in för buffersize på ljudkortet ?

Vilken samplerate har du valt ? (Se till att ha samma i Cubaseprojektet)

Har du valt ljudkortets ASIO-driver i Cubase ?

Klipper ("peakar") alltså insignalen trots att Gainrattarna står på -10 ? Clip-lampan blinkar elr lyser ?

Samma problem både med o utan 48V knappen intryckt ? ( 😳)

Vad har du för dator ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upptäckt (och har för mig andra också) att line in är väldigt hög. Jag löste det genom att ha en pedal mellan gitarr och usb med volym på ca 50% så kan jag skruva upp gitarren, annars så är det bara att skruva ner gitarren. Vad gäller micken så har jag inte haft några sådana problem, men då står jag en bit ifrån också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma med föregående talare. En kompis till mig hade ett (några år gammalt) Presonus Audiobox och det funkade inte alls att köra elbas/elgitarr rätt in i kortet, det bara distade hela tiden även fast man körde så lågt det gick på gain-kontrollen. Har också för mig att micken funkade i och för sig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ha löst sig med micken nu, var buffersizen som var tokigt inställd. Får dock en del brus fortfarande men rummet jag spelar in i lämnar mycket att önska 🙂 . Gällande gitarren får jag väl helt enkelt vrida ner volymen lite, hjälper inte direkt att man har mickar med hög output. Finns det annars nåt sätt att dämpa signalen efter att den kommit in i programmet? Är väldigt dålig på namn på plugins etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...