Jump to content
Annons

Ställa in kompressor


Izohoo

Recommended Posts

Tjena, jag är helt ny på detta med kompressor så behöver lite seriös hjälp..

Jag sänder mycket ishockey Live och har ett par kommentatorer som kan bli lite högljudda/exalterade när laget gör mål..

Jag har ett Yamaha Promix 01 bord och det finns ju inbyggd kompressor i den, nu till min fråga...

HUR ställer jag in den så det inte blir överstyrt när dom vrålar???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med tanke på dynamiken i deras röster, från vanligt prat till vrål, finns det väl några saker du skulle kunna tänka på. Attacken bör vara rätt kort så att kompressorn börjar arbeta snabbt. Du får testa lite olika ratio men jag gissar att du kan börja på 6:1 eller högre och fortsätta uppåt vid behov. Ställ inputen så det inte klipper när de tar i som värst. Håll koll på output så den inte klipper heller.

Du får väl soundchecka dem innan ni sänder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en funktion som heter "soft knee" på vissa kompressorer med. Det innebär att kompression tillämpas gradvis mer och mer baserat på hur stark röstsignalen är. Det kan hjälpa så att kompressorn inte 'hugger' så tvärt när rösterna passerar tröskelvärdet för där kompressorn ska börja jobba.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att få ett bra ljud både när de pratar normalt och när de gallskriker är nog typ omöjligt. Har inte radiostudios även en separat limiter som med kraft kapar allt över ett visst värde för att inte sändaren ska gå sönder?

Kompressor för normalt prat, sen en limiter som klipper hårt när det blir mål...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Izohoo

Bra svar ovan. Tänk också på att ett digitalbord kan överstyra innan kompressorn, nämligen vid A/D-omvandlaren. Det motverkar du genom att justera gain på ingångskanalen.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...