Jump to content
Annons

Hur nära nollan ska man vara på master kanalen i DAW innan mastering ?


Gäst

Recommended Posts

Hur brukar ni göra ?

Lägger ni en limiter eller multiband compressor på master kanalen innan mastering ?

Hur nära nollan brukar ni gå ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Masterkanalen lämnar jag helt orörd om jag ska lämna in på "riktig" mastering.

Man behöver ha lite headroom för att kunna mastra. Jag brukar ligga på ca -5 db iallafall om inte mer.

Samtliga kanaler är sänkta, brukar aldrig lämna nån nära nollan, men om jag gör en låt hemma som jag ska lägga upp på t.ex Soundcloud eller Spotify utan ett skivbolags inblandning så brukar jag bounca ner finalmixen som jag putsat i två filer; en med vocals och en med instrumentalen.

Sen kompressar jag ihop dom lite lätt, putsar till ytterligare och avslutar med t.ex en ultramaximizer/multiband compressor, det beror helt på låten.

Allt får en egen karaktär. Det viktiga (enligt mig) är att inte kriga ihjäl sig i detta loudness-war, men ändå inte avsluta på -10 db liksom.

-0.2 brukar jag avsluta på. Öronen bestämmer. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

inte kriga ihjäl sig i detta loudness-war, men ändå inte avsluta på -10 db liksom.

-0.2 brukar jag avsluta på. Öronen bestämmer. 🙂

är det peak eller rms du pratar om här?

Så länge det inte klipper är det enda som spelar roll

korrekt 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Kort sagt så har 32 eller 64 bitars pluggar inget med kvaliteten på det slutliga ljudet att göra. VST 2 och 3 är hur anvancerade funktioner pluggtillverkarna får tillgång till och inget heller som påverkar ljudet

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry my bad

såg inte att det var du som startat tråden 😄😱

Det är väl en fördel att skapa ny tråd om man som här

har en helt annan fråga, spelar väl ingen roll vem som startat tråden? 😳

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

-24DB är det som gäller som standard.

Öh, var får du det ifrån? 😲 Jag har hört att -58 ska vara bäst. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga en brickwall limiter på mastern, bara för att fånga nån oförutsedd vild spik som kan komma. Annars ligger man väl strax under nollan helt enkelt.

32 eller 64 bit är två olika sätt att hantera data för datorn, koden för programmen är lite annorlunda med. Man bör helst använda 32 bitar i 32 system och 64 i 64. Man kan köra 32 i 64 om man använder mjukvaruomvandlare (sk brygga). Sånt kan ta lite extra datorkraft, och i vissa få fall vara lite mindre stabilt.

VST3,5 är senaste utvecklingen av VST helt enkelt. Mer flexibelt, lite mer krash-säkert, har funktioner som gör att en plugg inte låter nåt och är passiv (tar ingen datorkraft) när inget ljud förekommer på kanalen osv osv. Inte alla program som kan läsa VST3 dock. VST2,4 är fortfarande särklass mest förekommande.

Det sägs alltid att man ska lämna "headroom" till den som mastrar. Vad är poängen med det? Om man ger denne en 24-bitars wav är det väl bara för mastraren att dra ner innan den gör sitt?

Exakt. Som om mastringstekniker inte skulle ha egna volymrattar liksom 😛

Det är nog gammalt nys att ljudet försämras om det förflyttas digitalt i volym, och därför ska inte mastringsteknikern göra det. Analogt var det ju lite så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men om det inte klipper, varför under -3db? Saken är den att folk läser vad andra säger och bara upprepar för att de just har hört det sägas och ingen ifrågasätter. Sen spelar det ingen roll vad som sägs så likt förbannat säger man samma sak ändå. Det är samma som den seglivade myten att neckthrough gitarrer har bättre sustain än bolt on trots att tester har visat motsatsen, att det inte är det som avgör. Testa säger jag. Hörs det inget klipp och den är på nollan, ja man kör på det då.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Man gör en audio mix down, tar in det i cubase och normaliserar till -0.1 dB och exporterar igen till bästa gemensamma formatet vilket förmodligen är 32 bitars floating-point.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig över noll. Helst under -3dB i DAW på samtliga kanaler och bussar. Brickwall-limiter på de kanaler som kan råka ut för överstyrning. http://productionadv...fore-mastering/

finns ingen som helst anledning att hålla sig under en viss nivå på enskilda kanaler eller bussar om det inte är av rent ljudmässiga skäl man hör

det enda man behöver ha koll på är att inte mastern slår över eller ligger för länge för nära noll (inter sample clip)

måste säga att flera av dina tvärsäkra uttalanden i flera trådar ståtar med minst sagt tveksamma påståenden

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

finns ingen som helst anledning att hålla sig under en viss nivå på enskilda kanaler eller bussar om det inte är av rent ljudmässiga skäl man hör

det enda man behöver ha koll på är att inte mastern slår över eller ligger för länge för nära noll (inter sample clip)

måste säga att flera av dina tvärsäkra uttalanden i flera trådar ståtar med minst sagt tveksamma påståenden

Om du inte tror mig, så postade jag en länk, till mastringsingenjören Ian Shepard. Så om du (eller någon annan) inte tror mig, kan de lyssna på hans expertis. Om du inte tror på honom, kan du lyssna på min mastringsingenjör (som mastrat i över 20år), och säger aldrig över -3dB.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning! 🙂 Jo, det är sant att du kan överstyra enskilda kanaler, sålänge du inte har VST-pluggar som inte stödjer hot-levels, och inte använder flera utgångar på ljudkortet (d.v.s. din Master-bus är enda utgången till omvärlden. Jag själv använder t.ex. åtta utgångar.) Jag vet inte, tycker det är lättare att konsekvent inte överstyra saker. Även lättare vid nermixning av stem-mixes vid lägre bitrate än 32bitar. 😊

Nu kommer säkert Demonproducenten och kalla mig inkompetent eller nåt liknande ändå. Men då får han göra det. 😛

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Bra att inte köra för hett på kanalerna för det underlättar mix.

Att köra brickwall limiter på en kanal förstör garanterat ljudet så det känns inte som en bra lösning.

Sedan beror det var du överstyr någonstans i kedjan. Om du gasar efter pluggar som är känsliga för hur hög ingångsignalen är så spelar det ingen som helst roll hur mycket kanalen slår över, det kommer attt låta bra ända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...