Jump to content
Annons

Hur nära nollan ska man vara på master kanalen i DAW innan mastering ?


Gäst

Recommended Posts

Annons

Om du inte tror mig, så postade jag en länk, till mastringsingenjören Ian Shepard. Så om du (eller någon annan) inte tror mig, kan de lyssna på hans expertis. Om du inte tror på honom, kan du lyssna på min mastringsingenjör (som mastrat i över 20år), och säger aldrig över -3dB.

du kan ju läsa igenom den själv lite noggrannare isf så ser du av vilka specifika skäl han öht tar upp nivåerna på enskilda kanaler och bussar - det har framför allt med hur hårt du driver vissa pluggar att göra (nåt som för övrigt långtifrån gäller alla)

han avslutar också med det "slutgiltiga svaret" -6dB - och av den enkla anledningen att det ger en säkerhetsmarginal som är lätt att hantera

jag antar att "din" mastringsingenjör (ingenjör minsann) säger -3dB på mastern av precis samma anledning - inte för att det har nån påverkan på ljudet

själv har jag 25 år i branschen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv använder t.ex. åtta utgångar.) Jag vet inte, tycker det är lättare att konsekvent inte överstyra saker. Även lättare vid nermixning av stem-mixes vid lägre bitrate än 32bitar. 😊

Nu kommer säkert Demonproducenten och kalla mig inkompetent eller nåt liknande ändå. Men då får han göra det. 😛

jag tror du pratar alldeles utmärkt för dig själv

själv tycker jag inte det finns nåt inkompetent i att använda en arbetsmetod som fixar biffen för en

det är dock skillnad när man börjar prata om hur man måste göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir rätt™ oavsett vilket format man väljer. Och man behöver inte förstå varför.

pme, den 2014-03-18 - 22:02, sa:

 

Man gör en audio mix down, tar in det i cubase och normaliserar till -0.1 dB och exporterar igen till bästa gemensamma formatet vilket förmodligen är 32 bitars floating-point.

 

förstår fortfarande inte poängen med manövern att en gång extra processa ljudet

vad vinner du som du inte uppnår annars?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jobbar man med 24 bitars filer så påverkar normalisering av filer ingenting eller väldigt lite. Inget att oroa sig för vad än Bob Katz säger, gissar att citatet har några år på nacken och främst gäller 16 bitars filer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, var får du det ifrån? 😲 Jag har hört att -58 ska vara bäst. ☺️

Nope +42 dB är det som gäller. det ska klippa ända in till meningen med livet, universum och allt. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä precis, så normalisering är helt onödigt...

Förresten måste det väl vara bättre att lyssna på en auktoritet inom området som Bob Katz än dig? 😲

det beror ju precis på om man förstår vad bob exakt säger och i vilken kontext han sagt det

kan du höra några artefakter efter en normalisering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag brukar göra innan mastring är att skriva ut vågformen på papper, sen går jag tre varv baklänges runt pappret en månskensnatt....det brukar göra susen. Det gör i vart fall ingen skada hehe...

vad säger bob om det?
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nä precis, så normalisering är helt onödigt...

Förresten måste det väl vara bättre att lyssna på en auktoritet inom området som Bob Katz än dig? 😲

Du kan välja att svälja det citat du citerade med hull och hår eller så kan du passa på att lära dig nåt nytt. 🙂

Jag vet har sett flera citat från Bob som kanske var sanna för några år sedan men nu inte längre har någon betydelse. Inte för att Bob har fel utan för att det hänt grejer på området.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Näe?

Bob Katz om detta:

Tell me why you don’t do it.

I’ll give you two reasons. I advise my clients not to do it and I’ve written about it extensively on my Website “Seven Reasons Why You Shouldn’t Normalize”. The first one has to do with just good old-fashioned signal deterioration. Every DSP operation costs something in terms of sound quality. It gets grainier, colder, narrower, and harsher. Adding a generation of normalization is just taking it down one generation.

 

The second reason is that normalization doesn’t accomplish anything. The ear responds to average level and not peak levels and there is no machine that can read peak levels and judge when something is equally loud.

Ja, det kostar att normalisera. Men kostnaden är betydligt mindre än att ha en volym regel i en digialmixer där gainet är skilt från noll.
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

förstår fortfarande inte poängen med manövern att en gång extra processa ljudet

vad vinner du som du inte uppnår annars?

Som jag skrev, man behöver inte förstå. Men i alla fall. Två fall.

Fall 1. Flyttal. Normalisering behövs för att få en gemensam referens med mixnings ingenjören. Det finns annars en risk att det är överstyrt och uppfattats som högre än vad det är. Alternativt att det är för lågt. Signalen ska vara mellan -1.0 och 1.0.

Fall 2. 24 bitars linjär PCM. Där handlar det om att lyfta upp signalen så DAW:ens fulla dynamik används i sin helhet. Missar man det så åker brusgolvet upp med lika mycket vilket kan påverka slutresultatet. Marginalen är förvisso 48 dB. Men mixaren vill förmodligen ha duktigt med headroom. Säg 24 dB. Det ger master ingenjören 12 dB marginal för kompression och 12 dB för EQ. Grymt mycket kan man tycka. Men det finns ingen orsak till att fuska. Och sedan som i fall 1 blir det enormt mycket lättare att jämföra mastern mot mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man kan göra en enkel test som visar att normalisering inte påverkar så mycket.

Tag en ljudfil ladda in den i din DAW. Sänk sedan denna 6db exportera ut den. Importera sedan in den igen och normalisera denna upp 6 DB. Tag sedan och gör en fasvändning på en av de två filerna du nu har i din DAW. Total tystnad blir resultatet, dvs normaliseringen har inte påverkat ljudet ett dyft. Kör försäkerhetens skull ut en fil med den tystnad som råder mellan filerna och analysera skillnaderna med en spektrum analys eller statistik över filen och det som finns att spela upp är lägre än ditherbrus, inget att oroa sig för med andra ord.

OBS mitt exempel är för 24 bitarsfiler i en flyttals DAW och inte mer än 6db skillnad mot original.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nope +42 dB är det som gäller. det ska klippa ända in till meningen med livet, universum och allt. 😑

Och det höll Metallica med om på senaste plattan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev, man behöver inte förstå. Men i alla fall. Två fall.

Fall 1. Flyttal. Normalisering behövs för att få en gemensam referens med mixnings ingenjören. Det finns annars en risk att det är överstyrt och uppfattats som högre än vad det är. Alternativt att det är för lågt. Signalen ska vara mellan -1.0 och 1.0.

vad för gemensam referens tror du att du får menar du?

hur kan signalen vara +1?

Fall 2. 24 bitars linjär PCM. Där handlar det om att lyfta upp signalen så DAW:ens fulla dynamik används i sin helhet. Missar man det så åker brusgolvet upp med lika mycket vilket kan påverka slutresultatet. Marginalen är förvisso 48 dB. Men mixaren vill förmodligen ha duktigt med headroom. Säg 24 dB. Det ger master ingenjören 12 dB marginal för kompression och 12 dB för EQ. Grymt mycket kan man tycka. Men det finns ingen orsak till att fuska. Och sedan som i fall 1 blir det enormt mycket lättare att jämföra mastern mot mixen.

har du öht nån egen erfarenhet av att sitta i vare sig den ena eller andra änden av ett mastringsprojekt?

vad är det för marginal som ligger på 48dB?

varför skulle man vilja ha 24dB? (efter mix antar jag?)

slentrianmässigt menar du att 12 + 12 dB portioneras ut till EQ resp kompressor?

och varför skulle jämförelsen bli lättare att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ALLTSÅ.. ska vi sammanfatta att alla har lite egna sätt, men i grund och botten finns det ju vissa grundregler man bör följa, som är "rätt"?

Fråga många topp-producenter om dom gör på det "klassiska" sättet så kommer du få ett rungande NEJ. Vissa kompressar skiten ur saker och ting (som är "fel" enligt nån regelbok) men i vissa fall låter det GRYMT. osv, osv..

Kolla in Waves L2 om du vill pressa på volymen "underifrån" och tänk inte ihjäl dig. Osäkerhet när man mixar (när man inte vet vad pluggar gör osv) kan ofta förstöra jättemycket. Gör dig bekant med några få pluggar, läs på, kolla youtube, dra egna logiska slutsatser och LYSSNA.

Lycka till 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

vilka har du frågat?

vad är det klassiska sättet?

Ja det vill jag gärna också ha svar på. Så många som gömmer sig bakom vad andra har sagt, och ibland åratal sen, och tar för givet att det är det som gäller. Sen att någon etablerad säger en sak är ju bara deras åsikt och de brukar om man läser djupare också säga att det här är bara min åsikt och testa själv och vad som funkar för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det vill jag gärna också ha svar på. Så många som gömmer sig bakom vad andra har sagt, och ibland åratal sen, och tar för givet att det är det som gäller. Sen att någon etablerad säger en sak är ju bara deras åsikt och de brukar om man läser djupare också säga att det här är bara min åsikt och testa själv och vad som funkar för dig.

och ofta också uttalat i en speciell situation eller rörande ett visst förhållande

som sen tolkas och sprids som nån sorts tvungen allmän hållning

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka har du frågat?

vad är det klassiska sättet?

Jag har inte frågat någon alls. Varför ska du alltid försöka dumförklara folk? Jävla dålig attityd på dig.

Däremot så har jag läst mycket intervjuer och sett många intervjuer med framgångsrika producenter som inte gör som "man brukar" i vissa lägen. Inte i exakt detta läge men såvida man inte är autistisk så bör man kunna förstå vad jag menar på. Många sound och slutliga mixar har framkommit genom nya ideer och okonventionella sätt, men med det sagt så är ju många plugins (t.ex) skapade för just specifika ändamål.

Så många som gömmer sig bakom vad andra har sagt, och ibland åratal sen, och tar för givet att det är det som gäller. Sen att någon etablerad säger en sak är ju bara deras åsikt och de brukar om man läser djupare också säga att det här är bara min åsikt och testa själv och vad som funkar för dig.

Exakt. Så vad var det du undrade igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte frågat någon alls. Varför ska du alltid försöka dumförklara folk? Jävla dålig attityd på dig.

Däremot så har jag läst mycket intervjuer och sett många intervjuer med framgångsrika producenter som inte gör som "man brukar" i vissa lägen. Inte i exakt detta läge men såvida man inte är autistisk så bör man kunna förstå vad jag menar på. Många sound och slutliga mixar har framkommit genom nya ideer och okonventionella sätt, men med det sagt så är ju många plugins (t.ex) skapade för just specifika ändamål.

så då har du några exempel iaf?
Link to comment
Dela på andra sajter

Några iakttagelser kring detta med toppnivåer efter att ha tagit emot en hel del mixar för mastering:

Toppnivån på mixen är oväsentlig, inom rimliga gränser. Ligger den någonstans mellan säg -15 dBFS och 0 dBFS så är jag nöjd. Jag justerar ändå nivån under masteringen om det behövs. Om du av någon anledning exporterar din mix i 16 bitar så finns det större anledning att försöka landa lite närmare 0 dBFS, men det är inte avgörande.

Det viktiga är vad du gjort med mixen. Klippning av mixbussen kan tex låta coolt, men det kan också ställa till problem senare. Om du vill att din låt ska bli stark i nivå (dvs tävla i loudness-kriget) så tjänar du förmodligen mer på att inte klippa eller topplimitera mixen före mastering. En ren och tydlig mix är nästan alltid lättare att öka nivån på än en klippt sådan, speciellt om det ska användas EQ i masteringen. En redan klippt och/eller limiterad mix tenderar ofta att 'haverera' av ytterligare EQ och limitering, så det sätter begränsningar för vad som går att göra i masteringen.

Detta har alltså ingenting med 'headroom' att göra -- om mer headroom behövs för processningen i masteringen så är det enkelt och gratis att tillverka genom att sänka nivån på mixen. Det handlar snarare om själva ljudinnehållet. Klippning och limitering tillför biprodukter till ljudet, som antingen maskeras av nyttoljudet eller åtminstone går att acceptera. Men med lite EQ på det så är det lätt hänt att dessa biprodukter blir hörbara eller slutar vara acceptabla. Om man då dessutom limiterar ytterligare, och därmed tillför ännu mer biprodukter, så är det inte långt till att det låter trasigt och jobbigt. Mycket av problematiken kring loudness-kriget beror på just detta.

En ren, punchig och tydlig mix 'tål' förvånansvärt mycket topplimitering utan att falla samman. Sedan om det verkligen behöver bli så stark nivå efter mastering som det ofta efterfrågas nuförtiden är en annan diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bra att inte köra för hett på kanalerna för det underlättar mix.

Att köra brickwall limiter på en kanal förstör garanterat ljudet så det känns inte som en bra lösning.

Sedan beror det var du överstyr någonstans i kedjan. Om du gasar efter pluggar som är känsliga för hur hög ingångsignalen är så spelar det ingen som helst roll hur mycket kanalen slår över, det kommer attt låta bra ända.

Varför förstör det ljudet? Förstör du ljudet med en limiter?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...