Jump to content
Annons

Hur lång tystnad före och efter låten ?


rockstone

Recommended Posts

Annons

Som Laban sa är det mer känsla än något annat. Jag brukar ha kort innan och längre efter. Det beror också mellan vilka låtar det är. Drt kan ju vara en sjukt snygg effekt att låten efter kommer direkt medan andra låtar behöver en längre tid för att kännas klar. Kolla som sagt på andra skivor. Min upplevelse är att det ofta är längre paus mellan låtarna än vad man tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

I flera bränningsprogram, typ Sony CD Architect, kan man sätta ut låtmarkörerna efter behov. Att CD-spelaren växlar låt-nummer är inte synonymt med att det är tyst tomrum där. CD-spelaren kan mycket väl växla från låt A till B mitt i en avslutande matta eller nåt.

Brännarstandard idag brukar vara 2 sekunder, men själv tycker jag det är något långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I flera bränningsprogram, typ Sony CD Architect, kan man sätta ut låtmarkörerna efter behov. Att CD-spelaren växlar låt-nummer är inte synonymt med att det är tyst tomrum där. CD-spelaren kan mycket väl växla från låt A till B mitt i en avslutande matta eller nåt.

Brännarstandard idag brukar vara 2 sekunder, men själv tycker jag det är något långt.

menar du 2 sek före låten och 2 sek efter?
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, 2 sekunder "mellan" låtarna. Dvs ifrån den punkt audio filen slutar, tills där nästa börjar igen. Tror vissa kallar det Lead-in time.

antingen menar du 1s före och 1 s efter eller så menar du 0s före och 2 s efter, eller möjligen 2s före och 0 sek efter (det finns inte fler principiella varianter)

Link to comment
Dela på andra sajter

På vissa album går låtarna ihop i varandra. Med andra ord får du göra lite som du vill.

utom på första låten som alltid ska ha 2 sek innan den börjar - eller rättare sagt innan spåret börjar

själva ljudet/låten kan ju börja senare eller tonas upp eller som andra nämnt flyta ihop i en crossfade med annan låt eller tom vara som en annan del av ett pågående stycke (undantaget första spåret då)

antingen menar du 1s före och 1 s efter eller så menar du 0s före och 2 s efter, eller möjligen 2s före och 0 sek efter (det finns inte fler principiella varianter)

2s före är det rent tekniskt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...