Jump to content
Annons

BadgerBadger - Joleen


Min första inspelning nånsin är:  

19 röster

  1. 1. Min första inspelning nånsin är:

    • 1. Ruggigt kass
      1
    • 2. Fanns potential
      1
    • 3. Faktiskt bra
      7
    • 4. Mycket bra
      9


Recommended Posts

LÅTNAMN: Joleen

ARTIST/GRUPP: BadgerBadger

GENRE: Akustisk pop

LÅTLÄNGD: 3.50

KOMPOSITÖR: Isak Strand

PRODUCENT: Micke Lavrell

EV. MEDVERKANDE: Isak Strand (leadsång, gitarr) Micke Lavrell (Gitarr, stämmor) Christian Kielberg (bas)

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3 128 kbps

STORLEK: 3.50 Mb

STATUS: Färdig demo med behov av ominspelning och mixning.

LÅTLÄNK: Right here

Mitt gamla bands "hitlåt" som faktiskt florerat på DC++ osv och lite överallt på nätet (antagligen pga bandnamnet 😉 ) Denna låt spelades in innan jag visste nånting om produktion. Hade ingen koll på kompressorer eller digitalinspelning och inte heller nån direkt utrusning förutom ett litet Altomixerbord samt ett ljudkort. Lyssning betod av vanlig kompaktstereo och gitarrerna linades in.

Helt enkelt bara gjord genom att testa sig fram och jag tycker den är helt okej 😛

Säg gärna vad ni tycker om låten och vad ni märker för "fel" i produktionen så får vi se om ni hör det jag gjort "fel" 🙂

Den som hittar flest fel vinner en autograf av bandet ... haha 🙂

Enjoy!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jorå,

Ja gillar låten, mysig. De låter lite som en live-inspelning, vilket kanske beror på att det inte är så perfekt inspelat. Men de behöver väl inte alltid va negativt, känns inte så här iaf 😆

Kan vara bättre ljud, fast ja e inte säker på att ja skulle gilla d bättre så 😱

/ Jacob

PS. BadgerBadgerBadgerBadgerBadgerBadgerBadgerBadgerMushroomMushroom? DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min favorit är dock "You will never say my name"...

Nyinspelning på alla era låtar hade varit gött... Jag har varit såld på er länge 😉

😆

jag har faktiskt ganska stora planer för "You will never..."

så den lär kanske dyka upp här snart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen schysst sound. Det jag kan anmärka på är att puffskyddet nog hade glömts bort (men då är jag petig 😉 )

ja det sämmer, hade inget sådant då 😆

nån som kan gissa vad "fågelkvittret" i introt är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite som finn fem fel. Kul

Förutom att låten är snygg + mycket bra genomförd.

Låter det som att sången är inspelad i ett drag. Med lite för hög ingångsvolym. Man hör tydligt flämt, smaskande och annat störande i sången. S/N problem mao.

Inte bara puffskydd som saknas.

Fågelkvittret låter som störning av något slag. Hmmm, en trasig kabel? Njaee... Spelade ni in allt live?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite som finn fem fel. Kul

Förutom att låten är snygg + mycket bra genomförd.

Låter det som att sången är inspelad i ett drag. Med lite för hög ingångsvolym. Man hör tydligt flämt, smaskande och annat störande i sången. S/N problem mao.

Inte bara puffskydd som saknas.

Fågelkvittret låter som störning av något slag. Hmmm, en trasig kabel? Njaee... Spelade ni in allt live?

Vi spelade inte in det live utan tog tagning för tagning.

Eftersom jag va helt ny så fattade jag inte det där men att sätta ut en loop så vi spelade allt rakt av utan klipp.

Kan rabbla upp "felen" för er som undrar:

1. Fågelkvittret upstod pga ganska hård komprimering vid inspelning med hjälp av Logics egna kompressor. Anledningen att vi använde den va för att få upp volymen. Såhär i efterhand kunde man ju löst det enklare.

Kvittret i sig är antagligen hårt komprimerat brus från min gamla dators hårddisk som lät utav bara h-te. Vi linade in gitarrerna men ändå så störde det inbyggda micken i gitarren 😛

2. Digitaldist lite överallt 😱 vi trodde ju att dist skulle vara najs och sen när vi hade spelat en bra tagning så orkade vi inte bry oss om att spela om 😛

3. La på ÄNNU EN kompressor på varje spår i mixen för att få upp nivån trodde vi 🙂

4. Ingen Limiter därav masterdisten

5. Dämpade fel sida av sångbåset (garderoben) 😄 tror iof inte det gjorde så mycket men ändå 🙂

6. La reverbet på varje kanal istället för att busa signal.

7. INGEN EQ what so ever 🙂 fortfarande lite fundersam över hur det ändå kunde bli så "bra" som det ändå blev 🙂

8. Mix genom en vanlig Sony kompakt-stereo

9. Lyssningen va ruggigt kass, utan varken effekter eller annat "lyx" 😄

Ja det va väl det jag kommer på nu 🙂

Lägger till fler grejer om jag kommer på =)

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Fågelkvittret upstod pga ganska hård komprimering vid inspelning med hjälp av Logics egna kompressor. Anledningen att vi använde den va för att få upp volymen. Såhär i efterhand kunde man ju löst det enklare.

Kvittret i sig är antagligen hårt komprimerat brus från min gamla dators hårddisk som lät utav bara h-te. Vi linade in gitarrerna men ändå så störde det inbyggda micken i gitarren  😆

2. Digitaldist lite överallt 🙂 vi trodde ju att dist skulle vara najs och sen när vi hade spelat en bra tagning så orkade vi inte bry oss om att spela om 😛

3. La på ÄNNU EN kompressor på varje spår i mixen för att få upp nivån trodde vi 🙂

4. Ingen Limiter därav masterdisten

5. Dämpade fel sida av sångbåset (garderoben) tror iof inte det gjorde så mycket men ändå 🙂

6. La reverbet på varje kanal istället för att busa signal.

7. INGEN EQ what so ever 😄 fortfarande lite fundersam över hur det ändå kunde bli så "bra" som det ändå blev 🙂

8. Mix genom en vanlig Sony kompakt-stereo

9. Lyssningen va ruggigt kass, utan varken effekter eller annat "lyx"

Ja det va väl det jag kommer på nu 🙂

Lägger till fler grejer om jag kommer på =)

🙂

..

..

..

...o ändå LÅTER det schysst i monitorer... just leave some shit untouched alltså..

det ända jag reagerade på var att sången ligger lite starkt + att den låter lite mättat orent runt 3 - 400hz? men det kanske är den omilda komprimeringen som fixat det..

..det är fajjnimej nerv i det här.. du kunde hyra in samma lo-fi-trummis som till andra badgerlåten på det här också 🙂

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Fågelkvittret upstod pga ganska hård komprimering vid inspelning med hjälp av Logics egna kompressor. Anledningen att vi använde den va för att få upp volymen. Såhär i efterhand kunde man ju löst det enklare.

Kvittret i sig är antagligen hårt komprimerat brus från min gamla dators hårddisk som lät utav bara h-te. Vi linade in gitarrerna men ändå så störde det inbyggda micken i gitarren  😆

2. Digitaldist lite överallt 🙂 vi trodde ju att dist skulle vara najs och sen när vi hade spelat en bra tagning så orkade vi inte bry oss om att spela om 😛

3. La på ÄNNU EN kompressor på varje spår i mixen för att få upp nivån trodde vi 🙂

4. Ingen Limiter därav masterdisten

5. Dämpade fel sida av sångbåset (garderoben) 🙂 tror iof inte det gjorde så mycket men ändå 🙂

6. La reverbet på varje kanal istället för att busa signal.

7. INGEN EQ what so ever 😄 fortfarande lite fundersam över hur det ändå kunde bli så "bra" som det ändå blev 🙂

8. Mix genom en vanlig Sony kompakt-stereo

9. Lyssningen va ruggigt kass, utan varken effekter eller annat "lyx" 🙂

Ja det va väl det jag kommer på nu 🙂

Lägger till fler grejer om jag kommer på =)

🙂

..

..

..

...o ändå LÅTER det schysst i monitorer... just leave some shit untouched alltså..

det ända jag reagerade på var att sången ligger lite starkt + att den låter lite mättat orent runt 3 - 400hz? men det kanske är den omilda komprimeringen som fixat det..

..det är fajjnimej nerv i det här.. samma lo-fi-trummis som till andra badgerlåten skulle kunna få gigga här också tycker jag 🙂

Ja det är det som är intressant, att det låter bra i alla monitorer jag lyssnat i 🙂

grym röta eller så va det för att vi försökte fixa ljudet vid inspelning så mycket det gick (med Altos skit-EQ) 🙂

men tydligen så räckte det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är gillar jag förvånande mycket....... Ännu mer förvånad blev jag när jag skulle spela upp den för polarn, och det visade sej att han köpt din gamla gura :rolleyes: Akustisk för två lök eller nåt.

Top notch!

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

För kommentarer se den andra låten. 😄

Nä skoja bara den här låten är oxå grymt bra med härligt gitarrljud. Enda smolket är att sången även här distar lite då och då. lavrell...Du får säga till sångaren att inte sjunga så starkt. 😆:rolleyes:

Radiovänlig även denna.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är gillar jag förvånande mycket....... Ännu mer förvånad blev jag när jag skulle spela upp den för polarn, och det visade sej att han köpt din gamla gura :rolleyes: Akustisk för två lök eller nåt.

Top notch!

Ojdå nämen så kul 😆

va de han som köpte min Fender? 😛

hoppas han är nöjd med den =)

Tack för kommentaren 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är gillar jag förvånande mycket....... Ännu mer förvånad blev jag när jag skulle spela upp den för polarn, och det visade sej att han köpt din gamla gura 😆 Akustisk för två lök eller nåt.

Top notch!

Ojdå nämen så kul 😛

va de han som köpte min Fender? 😛

hoppas han är nöjd med den =)

Tack för kommentaren 😄

aa, fendern var det! Han är säkert nöjd, det är hur din gura mår jag är mest orolig över :rolleyes:

http://music.groovyboris.com/robin.mp3

I rest my case!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är gillar jag förvånande mycket....... Ännu mer förvånad blev jag när jag skulle spela upp den för polarn, och det visade sej att han köpt din gamla gura 😛 Akustisk för två lök eller nåt.

Top notch!

Ojdå nämen så kul 😄

va de han som köpte min Fender? 😄

hoppas han är nöjd med den =)

Tack för kommentaren 🙁

aa, fendern var det! Han är säkert nöjd, det är hur din gura mår jag är mest orolig över 😆

http://music.groovyboris.com/robin.mp3

I rest my case!

Hjälp! :rolleyes:

haha, nämen vi har alla varit där 😛🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är gillar jag förvånande mycket....... Ännu mer förvånad blev jag när jag skulle spela upp den för polarn, och det visade sej att han köpt din gamla gura 😉 Akustisk för två lök eller nåt.

Top notch!

Ojdå nämen så kul 🙂

va de han som köpte min Fender? 🙂

hoppas han är nöjd med den =)

Tack för kommentaren 🙂

aa, fendern var det! Han är säkert nöjd, det är hur din gura mår jag är mest orolig över 😛

http://music.groovyboris.com/robin.mp3

I rest my case!

Hjälp! 😉

haha, nämen vi har alla varit där 😉🙂

Hehe, jaförfan! =) Hoppas ni pillar ihop en till badgerbadger-låt snart.. Syrran har fastnat för låtarna nu också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diggar låten som faein. Riktigt skön. Förbannat bra röst. Snygga harmonier!

MEN, jag är fruktansvärt allergisk mot sånt här plastigt gitarrljud a'la Ovation. Fan, tänk detta med en fet rörmick vid lådan istället för en sunkig piezomick i stallet, hummm..

Kalasbra i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...