Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Även japanska Zoom hoppar nu pĂ„ Thunderbolt-tĂ„get och slĂ€pper ett nytt kompakt ljudkort med tvĂ„ in, tvĂ„ ut, en stor ratt och en nivĂ„mĂ€tare. Men det finns mer som inte syns pĂ„ utsidan: precis som ljudkort frĂ„n RME och MOTU, kommer TAC-2 med en mixermjukvara som har inbyggda effekter som reverb, filter och delay.

Med Thunderbolt-grÀnssnittet utlovar Zoom dessutom en riktigt lÄg tidsfördröjning, och som grÀdde pÄ moset behövs ingen strömadapter. Ljudkortet tar all ström frÄn datorn.

Tillverkare: Zoom (zoom.co.jp).

Kontakt: Polysonic (www.polysonic.com).

http://www.youtube.com/watch?v=649zljSmGLI&t=55

Klicka hÀr för att visa nyhetsartikel

Annons
Postat

Detta förvÄnade mig faktiskt. Att en tillverkare som Zoom vÄgar gÄ all in pÄ Thunderbolt. Det ger mig faktiskt hopp för detta allt för tidigt utdömda grÀnssnitt. Hoppas fler hakar pÄ. Focusrite Saffire-serien skulle mÄ bra av en uppdatering tex.

Tycker det verkar vara ett trevligt litet interface. Lite för begrÀnsat för min del dock. Hade det funnits ADAT och tvÄ separata hörlursutgÄngar (alt fyra linjeutgÄngar) sÄ hade jag köpt det med en gÄng. Thunderbolt thru hade varit önskvÀrt ocksÄ. Men man kan vÀl hoppas att de utökar med fler modeller.

GuldstjÀrna i kanten för att de inkluderar en TB-kabel! Det Àr det inte mÄnga tillverkare som gör.

Fast förlĂ„t mig Zoom, jag kommer nog fortsĂ€tta sukta efter en Apollo Twin. đŸ„°

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Helt klart intressant. Och dessutom estetiskt tilltalande.

FrÄgan Àr hur preamp'sen stÄr sig i jÀmförelse med andra portabla kort som

Duet, Focusrite Forte osv..

Priset verkar ligga ungefÀr pÄ samma som Forte (3500:-)

Hur stor fördel har man av att anvÀnda Thunderbolt pÄ ett sÄ

basic kort egentligen? Är det prisvĂ€rt i det avseendet?

Postat
Hur stor fördel har man av att anvÀnda Thunderbolt pÄ ett sÄ

basic kort egentligen? Är det prisvĂ€rt i det avseendet?

Det beror pÄ vad man vÀrdesÀtter. Rent bandbreddsmÀssigt finns det ju ingen anledning att anvÀnda TB, men rent teoretiskt skulle man iaf kunna fÄ ner latencyn. Kan ju Àven vara en fördel om man redan har hög belastning pÄ USB-portarna.

Men ja, din frÄga Àr helt klart relevant!

Postat

Hur mycket gör Thunderbolt egentligen i praktiken nÀr det exempelvis kommer till att spela med VST-pluggar som exempelvis Guitar Rig och liknande?

Jag har ett Komplete Audio kort som jag anvÀnder ibland och dÀr har jag en buffert pÄ 32 ms och det tycker inte jag rÀcker för att fÄ en riktigt bra spelkÀnsla, det Àr inte alls jÀmförbart med exempelvis hÄrdvara som Eleven Rack, POD och liknande.

Postat
Hur mycket gör Thunderbolt egentligen i praktiken nÀr det exempelvis kommer till att spela med VST-pluggar som exempelvis Guitar Rig och liknande?

Det ÄterstÄr att se. TB i sig gör ju det teoretiskt möjligt att fÄ lÀgre latency men det Àr fler faktorer som spelar in. NÄn hÀvdade att han fÄtt 4.7ms med Apollo Twin i Logic, men jag vet inte hur tillförlitligt det Àr och det sÀger ju inget om TAC-2 heller.

drloop (oregistrerad)
Postat

Snyggt och najs med TB. Men varför bara en ratt? Ser coolt ut men Àr opraktiskt.

Postat

Det beror pÄ vad man vÀrdesÀtter. Rent bandbreddsmÀssigt finns det ju ingen anledning att anvÀnda TB, men rent teoretiskt skulle man iaf kunna fÄ ner latencyn. Kan ju Àven vara en fördel om man redan har hög belastning pÄ USB-portarna.

Men ja, din frÄga Àr helt klart relevant!

Okej.

Misstanken var att den skillnaden de blir mellan USB2 till TB Àr ovesÀntlig?

Men om nu TB Ă€r framtiden de nĂ€rmaste sĂ„ varför inte. Om man Ă€ndĂ„ ska köpa nytt sĂ„ att sĂ€ga 🙂

Snyggt och najs med TB. Men varför bara en ratt? Ser coolt ut men Àr opraktiskt.

Nja, Ă€r vĂ€l samma som Duet och Focusrite och sĂ€kert fler andra. Man kan trycka/multitrycka pĂ„ knoben för olika funktioner. Snyggt och enkelt med en enda ratt tycker jag 🙂

Postat

Jag kan pressa ner mitt alesis bord till 1,2 ms det gÄr via usb 2 ? FörstÄr inte problemet !! Detta i 96khz.. Villket inte komponenterna tycker om dock men men...

drloop (oregistrerad)
Postat

Nja, Ă€r vĂ€l samma som Duet och Focusrite och sĂ€kert fler andra. Man kan trycka/multitrycka pĂ„ knoben för olika funktioner. Snyggt och enkelt med en enda ratt tycker jag 🙂

Just multitrycka Àr kass nÀr jag stÄr mitt i en sÄngtagning. Jag vill ha en ratt för hörlurar och en ratt för inkommande mick, det skall vara enkelt och rakt fram att anvÀnda ett ljudkort nÀr jag tex trackar sÄng. Bra design för mig Àr tex Propellerhead Balance och TC Konnekt 6 dÀr det Àr separata rattar och tydligt vad man skall vrida pÄ. Visst snyggt med en ratt men för mig helt opraktiskt. Men konceptet med en ratt funkar sÀkert bra om man anvÀnder mycket VSTi och inte spelar in sÄ mycket akustiskt.

Postat

Yes, sÄ Àr det nog..

Postat (redigerat)

Just multitrycka Àr kass nÀr jag stÄr mitt i en sÄngtagning. Jag vill ha en ratt för hörlurar och en ratt för inkommande mick, det skall vara enkelt och rakt fram att anvÀnda ett ljudkort nÀr jag tex trackar sÄng. Bra design för mig Àr tex Propellerhead Balance och TC Konnekt 6 dÀr det Àr separata rattar och tydligt vad man skall vrida pÄ. Visst snyggt med en ratt men för mig helt opraktiskt. Men konceptet med en ratt funkar sÀkert bra om man anvÀnder mycket VSTi och inte spelar in sÄ mycket akustiskt.

Ja det kan jag hÄlla med om. Om man bara ska ha en ratt sÄ Àr den bÀsta lösningen att ha knappar att vÀxla med som pÄ Apollon.

Roland mÄste nog ÀndÄ ta priset för omstÀndighet i deras interface. Men de har Äas autosense-funktionen som Àr klockren. FörstÄr inte varför inte alla med digitalt styrda gainrattar har implementerat en sÄdan funktion.

EDIT: SĂ„g att TAC-2 har en autogain-funktion nu. 🙂 Hats off!

Redigerat av rainydays
Postat

Jag kan pressa ner mitt alesis bord till 1,2 ms det gÄr via usb 2 ? FörstÄr inte problemet !! Detta i 96khz.. Villket inte komponenterna tycker om dock men men...

1.2ms roundtrip latency med USB2? Jo tjena. Bara USB-bussen i sig har vÀl en latency pÄ runt millisekunden om jag inte missminner mig.

Postat

1.2ms roundtrip latency med USB2? Jo tjena. Bara USB-bussen i sig har vÀl en latency pÄ runt millisekunden om jag inte missminner mig.

Tvivlar starkt pĂ„ att han vet vad roundtrip Ă€r. 😉

• 2 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Jag Ă€r pĂ„ jakt efter ett ljudkort med thunderbolt-teknik som gĂ„r att anvĂ€nda till Windows dĂ„ mitt moderkort Ă€r utrustat med det, men det verkar snĂ„lt pĂ„ den fronten. Det ser ut som att nĂ€stan alla thunderbolt-kort Ă€r till MAC först och frĂ€mst, nĂ„gon som vet om det faktiskt gĂ„r att anvĂ€nda till Windows ocksĂ„? UA Apollo Ă€r lite för dyrt för min budget.. 😛

Mailade Emusic och fick detta svaret om TAC-2:

"TAC-2 fungerar endast för Mac men kan eventuellt framöver fungera för pc. Dock sÄ vet vi inte nÀr de slÀpper drivrutiner för detta."

Redigerat av AnuBiz
Postat

GÀllande Thunderbolt kan jag inte riktigt lÄta bli att jÀmföra med Firewire... nÀr jag köpte mitt f.d. ljudkort (TCE Konnekt24d) sÄ var det Firewire som var det 'hetaste' och jag hostade glatt upp 6000 spÀnn för kortet. Idag, nÄgra Är senare, nÀr det var dags att byta gamla datorn sÄ var det ingen dator i mitt urval som hade fw. Jag satsade inte pÄ ett tb-ljudkort den hÀr gÄngen utan tog Propellerheads Balance som Àr USB-baserat.

Postat

Jag har ett Komplete Audio kort som jag anvÀnder ibland och dÀr har jag en buffert pÄ 32 ms och det tycker inte jag rÀcker för att fÄ en riktigt bra spelkÀnsla, det Àr inte alls jÀmförbart med exempelvis hÄrdvara som Eleven Rack, POD och liknande.

Menar du 32 ms eller 32 samples?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.