Jump to content
Annons

Var hitta någon som kan bygga ljudisolerat inspelningsbås?


illerrre

Recommended Posts

Jag har ett utrymme vid datorn som jag definitivt skulle kunna få plats med ett 2x2 meter stort inspelningsbås. Någon som vet någon att kontakta som skulle kunna bygga ett ljudisolerat bås? Bor i Skåne (Eslöv).

Pris är ganska oväsentligt eftersom nuläget hindrar min utveckling.Vill bara ha det fixat så snart som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.youtube.com/watch?v=lLW7ZORyh_Y

Något liknande skulle man kunna bygga själv..ljudisolera en vanlig garderob..sen hänger man ett skynke bakom sig..en brandfilt eller något..

Grejen är att jag inte vill bygga det själv 🙂 Jag vill betala någon att göra det. Jag är lyricist/rappare/sångare, inte studiobyggare.

Någon måste det ju ändå finnas som kan göra en sådan här sak.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

vet du bara hur du vill ha det kan nog vilken snickare eller byggare som helst fixa ett rum åt dig..

Det beror på hur du menar med "hur du vill ha det". Jag vet inte mycket om man säger så. Har dock en bror som är snickare så kanske borde ta kontakt med honom 🙂

Men låt tipsen fortsätta flöda i tråden!

Link to comment
Dela på andra sajter

..ljudisolera en vanlig garderob..sen hänger man ett skynke bakom sig..

Jag tror inte han sjunger inåt utan utåt. Kolla videon vid 4.14min

En annan grej :Den är inte så djup..

När han har båset i ryggen, hur får han plats med mickstativ och hur ser han texten?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte han sjunger inåt utan utåt. Kolla videon vid 4.14min

En annan grej :Den är inte så djup..

När han har båset i ryggen, hur får han plats med mickstativ och hur ser han texten?

Ursäkta lite off topic, men "hur ser han texten"? Läser ni vad ni ska sjunga när ni spelar in en låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Illerre: Prata med snickaren och visa bilden på sidan och fråga om han kan hjälpa dig att bygga ett liknande rum..kolla in sidan..

http://www.primacous...vocal-booth.htm

Tack så jättemycket!

En fråga dock, var drar man sladdarna när man gör ett sådant här rum? Eftersom all utrustning står utanför så måste kabel till mikrofon och kabel till hörlurar in i rummet. Hur löser man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket!

En fråga dock, var drar man sladdarna när man gör ett sådant här rum? Eftersom all utrustning står utanför så måste kabel till mikrofon och kabel till hörlurar in i rummet. Hur löser man det?

man får borra ett hål där man drar sladdarna genom lite "elastiskt" tätningsmaterial typ skumgummi elle liknande..man får använda fantasin o improvisera lite..🙂

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man sätter in en liten lampa..

Det jag skrev var en fråga om folk läser det de ska sjunga och inte kan det innantill?

man får borra ett hål där man drar sladdarna genom lite "elastiskt" tätningsmaterial typ skumgummi elle liknande..man får använda fantasin o improvisera lite.. 🙂

Alright! Jag borde definitivt fixa detta! Tack för alla svar!

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej jag tänkte på är att i detta sångbås så kommer jag behöva en skärm så att jag kan se min DAW samt ett litet bord där jag kan ha en trådlös mus?

Ska bli intressant att bygga detta... 😛

Hur gör man med akustiken? Ska hela rummet vara täckt med absorbenter som bilden?

Tittar man på bilden på: http://www.primacous...vocal-booth.htm

så kommer man ju behöva ta bort någon absorbent så att man kan ha en skärm och typ nedfällbart litet bort där man kan ha en mus. Detta såvida den genomskinliga dörren inte är riktad mot datorn. Bord med mus kommer man ju dock behöva oavsett vad för att klicka igång inspelningen?

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med en liten midi-controller via vanlig usb-kabel, kan du ha på mickstativet eller notställ. Finns säkert dom som kör trådlöst också..

Lust att länka till den du har? Har direkt någon koll på vad en midi-controller är om jag ska vara ärlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett utrymme vid datorn som jag definitivt skulle kunna få plats med ett 2x2 meter stort inspelningsbås. Någon som vet någon att kontakta som skulle kunna bygga ett ljudisolerat bås? Bor i Skåne (Eslöv).

Pris är ganska oväsentligt eftersom nuläget hindrar min utveckling.Vill bara ha det fixat så snart som möjligt.

Vet ingen i Skåne men Wellness/Björn här på forat håller på med en prototyp till ett modulbaserat samtalsrum som kan funka som inspelningsrum. Skall vara lite ikea-style montering på det.

Är själv i maskopi med Björn och räknar på rumsakustiklösningen i projektet (så alla korten är på bordet).

Är inte själv helt förtjust i de här små rummen även om jag vet många kör med det. Jag ber Björn att kommentera eller ge några tips, tror han har bättre koll på alternativen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Titta efter en annan kontroller då eller någon typ av fäste du kan använda, jag kommer bara med förslag och öppningar för dig att fundera vidare på. Jösses..

Och jag ställer bara frågor eftersom jag inte förstår?

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ingen i Skåne men Wellness/Björn här på forat håller på med en prototyp till ett modulbaserat samtalsrum som kan funka som inspelningsrum. Skall vara lite ikea-style montering på det.

Är själv i maskopi med Björn och räknar på rumsakustiklösningen i projektet (så alla korten är på bordet).

Är inte själv helt förtjust i de här små rummen även om jag vet många kör med det. Jag ber Björn att kommentera eller ge några tips, tror han har bättre koll på alternativen också.

Jo, vi håller på att ta fram lite trevliga akustikprodukter varav några kommer att lanseras under våren, bla. en serie smidiga 100 mm bredbandsabsorbenter både för mobilt bruk och fasta installationer.

Som Christian nämnde så håller vi också på att utveckla ett moduluppbygt ljudisolerat rum som man enkelt kan uppföra hemma eller i anslutning till ett kontorslandskap tex.

God design, ljudreduktion, rumsakustik, ventilation samt enkelt och dammfritt montage är kravspecen på denna produkt som förhoppningsvis börjar produceras innan sommaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vi håller på att ta fram lite trevliga akustikprodukter varav några kommer att lanseras under våren, bla. en serie smidiga 100 mm bredbandsabsorbenter både för mobilt bruk och fasta installationer.

Som Christian nämnde så håller vi också på att utveckla ett moduluppbygt ljudisolerat rum som man enkelt kan uppföra hemma eller i anslutning till ett kontorslandskap tex.

God design, ljudreduktion, rumsakustik, ventilation samt enkelt och dammfritt montage är kravspecen på denna produkt som förhoppningsvis börjar produceras innan sommaren.

Hur stort blir det där rummet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet var man kan fixa ljudisolerad dörr samt hur man löser ventilationen i rummet?

Min bror ska bygga det, men jag får typ ta reda på allt annat och jag vet inte ett smack, så hjälp uppskattas extremt mycket!

Ingen?

Har världens gnälligaste granna, måste fixa detta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstruktionen är mudulbyggd med 600 mm sektioner som kan väljas efter behov (glaspartier osv). Storlek från 4,3 kvm och uppåt.

Intressant... inom vilka prisklasser kommer ni ligga på detta? Inom vilken ljudklass kommer rummet-i-rummet ligga? Kommer det vara utbyggbart (iom. modulkonstruktionen) ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen?

Har världens gnälligaste granna, måste fixa detta 🙂

Billigast blir väl att typ köpa friggebod dörr med fönster och karm... dörrar med ljudklassning brukar springa iväg i pris, eventuellt kan man ju ha dubbla dörrar med en tunnare dörr imellan, men det vet säkert herr Wellness bättre vad man kan göra där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...