Jump to content
Annons

Operativsystem. Hur bra stöd för Multi Core CPU?


Implasticyde

Recommended Posts

Vi har i forumets olika trådar nosat flertalet gånger vid frågan så jag tänkte att vi här på forumet kanske kan bilda oss en gemensam uppfattning om hur läget egentligen ligger till. Hur bra är Windows, OS X och andra operativssystem vi använder för att skapa vår musik på, att hantera flera kärnor än en?

Morgondagens processorer (CPU) kommer mest sannolikt inte att öka lika mycket i klockfrekvens som de gjort genom åren utan utvecklingen kommer sannolikt att gå mot ett ökat antal kärnor i processorerna. Därför kommer det också att bli mer och mer intressant hur väl olika operativsystem klarar av att använda dessa kärnor. Min tanke med denna tråd är inte att vi skall sitta och gissa utan att vi länkar till redan existerande källor som styrker det vi tror oss veta. Vår största utmaning är att hitta något program som finns för alla OS (OperativSystem) som ger ett rättvist resultat utan att vara optimerat alltför mycket till ett operativsystem och dessutom köra detta test på likvärdiga datorer. Hoppas att ni andra också är nyfikna och vill anta utmaningen! 🙂

Jag listar de OS jag vet används för att skapa musik. Fyll gärna på med fler om ni använder något annat.

Windows

XP

Vista

7

8

OS X

10.7

10.8

10.9

Linux

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dror dessvärre det är programmen och hur dom är kodade som avgör det...

Jag personligen tycker det skulle vara bättra om all kod kunde anpassas till att använda alla kärnor och inte bara om programmet är optimerat för det....men uppenbarligen är det problem att programera på ett sådant sätt..annars skulle de gjorts för länge sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Bra tanke men det vore nästan bättre att försöka luska ut vilka applikationer (DAWs och dylikt) som stöder fler kärnor, hur många och när.

Operativsystemen har stöd för både fler processorer och fler kärnor.

Vill du benchmarka enbart CPU-prestanda så kan du köra Cinebench, funkar bra på både Mac och PC och är neutralt.

Tro det eller ej men har du samma processor i en PC och en Mac så är resultatet kort och gott nästan identiska.

Musiken görs inte i operativsystemet btw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Meidenberg 🙂 OS är grunden som DAW vilar på. Första steget blir att identifiera OS, därefter DAW precis som du säger Meidenberg 🙂

Drar upp en lista på DAWs, rätta mig gärna om jag har gjort fel eller missat något. Samma tanke som med OS, hur många kärnor och hur bra nyttjar DAW dessa kärnor.

Windows

Cubase

Nuendo

Pro Tools

FL Studio

Reaper

Albeton Live

Harrison Mixbus

OS X

Logic

Garageband

Pro Tools

Cubase

Nuendo

Reaper

Albeton Live

Harrison Mixbus

Linux

Harrison Mixbus

EDIT: Lagt till Cubase under OS X samt Albeton Live under Windows. Tack MRS8 och Meidenberg! Uppdaterat med direktlänkar till respektive DAW.

EDIT II: Lagt till Harrison Mixbus till Windows, OS X & Linux. Garageband, Nuendo, Reaper och Albeton Live under OS X. Tack till Jostein, Millen1981 och Mr Keys!

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag har läst någonstans att ingen DAW kan göra själva ljudhanteringen på fler än en CPU-kärna. Rätta mig om jag har fel. Det är dock inga problem då ljudmotorn i sig inte är särskilt betungande för en modern dator. Pluggar kan ju däremot sluka rejält med CPU-kraft, och det är då man har nytta av flera processorkärnor.

Själv kör jag Windows 7 x64 och Reaper (tidigare x64, nu x86) och har svårt att se vad som skulle kunna bli bättre prestandamässigt. Körde tidigare en tvåkärnig processor, men uppgraderade nyligen till en fyrkärnig då mina projekt började bli såpass tunga att de blev svårkörda även vid högsta latency. Vare sig OS eller DAW verkar ha problem med att utnyttja de resurserna, performance meter ligger på ca 15% i medelstora projekt utan virtuella instrument, med en latency på 256 samplingar.

Linux är väl generellt ett helvete att jobba med ljud på pga avsaknaden av drivrutiner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Linux är väl generellt ett helvete att jobba med ljud på pga avsaknaden av drivrutiner?

Ett helvete är att ta i, man väljer helt enkelt ett ljudkort som funkar i Linux - och det finns många som funkar (och tyvärr många som inte funkar också. :-)

Sämre blir det när det gäller programvara och plugins. Jag är en supernöjd Linux-användare, men måste se långt se långt efter program och plugins som tex. Antares Autotune; men rent generellt finns det hur mycket som helst av synts, DAWs och plugins också där. Det finns många DAWs för Linux, men troligen bara Harrison Mixbus (och kanske Reaper?) som kan kallas professionella DAWs.

När det gäller stöd för flera kärnor, så har Linux haft bra stöd i många år, men det är fortfarande så att det inte har särskild betydelse om inte själva programmen också har stöd för det - detta gäller för alla OS. Jag använder Mixbus som DAW utan problem (har ännu inget flerkärnastöd, men kommer i nästa version), jag kan ha över 50 tracks med plugins utan att bry mig om det håller eller ej och tex Pianoteq, som använder flera kärnor.

Redigerat av Jostein
Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php/topic/104711-operativsystem-hur-bra-stoed-foer-multi-core-cpu/#entry1533719

Har lagt till Harrison Mixbus till Windows, OS X & Linux. Garageband, Nuendo, Reaper och Albeton Live under OS X. Tack till Jostein, Millen1981 och Mr Keys! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

halkbi:

Jag har för mig att jag har läst någonstans att ingen DAW kan göra själva ljudhanteringen på fler än en CPU-kärna. Rätta mig om jag har fel. Det är dock inga problem då ljudmotorn i sig inte är särskilt betungande för en modern dator. Pluggar kan ju däremot sluka rejält med CPU-kraft, och det är då man har nytta av flera processorkärnor.

Intressant tråd men akta dig för att använda ordet/begreppet ljudmotor på detta forum eftersom det inte existerar någon sådan enl. "digitalexpertisen" här och du riskerar att bli omedelbart omyndig/idiotförklarad/trollanklagad...belíeve me & se tråden om DAW skillnader tex Cubase v. Pyramix!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är detta högst ovetenskapligt men att hitta ett program som funkar på alla plattformar kanske är omöjligt. Om någon mot förmodan hittar ett sådant program vore det kanon! Men fram tills dess kanske vi kan göra det enklast möjligt för oss. Här är mitt förslag, som jag tacksamt tar emot synpunkter på:

1. Vilken CPU och hur många kärnor har CPUn i din dator?

2. Vilket OS använder du?

3. Vilken DAW?

4. Hur många kärnor, inklusive hyperthreading, kan du få att jobba samtidigt?

5. Går det att få alla kärnor att arbeta nästintill maximalt?

För Logic finns följande benchmark test: http://www.evan.se/l...hmark_Test.html

Finns det liknande för någon annan DAW får ni hemskt gärna dela med er av detta test! 🙂

Jag uppdaterar första inlägget med det bästa resultatet hittills. Ni behöver inte posta resultat som är sämre än det som är bäst.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...