Jump to content
Annons

Roine träder in och undrar lite.


Roine

Recommended Posts

Hej alla på detta forum, jag heter Roine är 50 bast och pysslar lite med inspelning av akustisk musik + lite rock'n roll etc när andan faller på, kör i Cubase 5 på PC, lirar mest piano och klav + lite bas själv, bor i Närke.

Jag skulle vilja ha lite koll på nån bra controller till min DAW där man kan ställa pan och reglar på stereospår som på gamla tiden med mixerbord och pottar för fingrarna i realtid, tycker bara det finns en massa enheter med 1 regel osv, faderport/steinberg/osv, Avid artist är för dyrt och på gearslutz säger en del att det inte ens är bra av olika skäl, fattas funktioner så man måste köpa både control och artistenheten, är det någon som har koll och som kan rekommendera en enkel & smart bra lösning för att slippa musen och kunna dra i 2 pottar framförallt för gammal hederlig stereopan känslas skull???

Tjoflöjt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå Roine!

Det finns många medlemmar här på forat som är uppdaterad och har bra koll på vad som finns på marknaden.

Tänkte bara flika in att jag själv hade samma tankegångar som dig förut. Även jag har jobbat mycket med analoga bord och burkar förut.

Har testat olika kontrollytor och för mig blev det mer en splittrad känsla eftersom jag likväl måste använda tangentbord och mus för vissa kommandon. Därför har jag gått tillbaka med tangentbord och mus + en 1-kanals faderport för regelåkningar. Tycker det blir mest intuivt för mig att jobba så. Däremot, om det är ett stort modernt mixerbord med full automation är det annan femma.

Bara en liten reflektion. Hoppas du hittar en lösning som passar bra för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wellness, jo det är väl så att de fina digitala borden/kontrollytorna har det man behöver men då får man hosta upp ca 20 papp eller mer för dessa finesser och det känns lite overkill när man sitter med ett analogbord i mindre storlek som redan kan detta fast ej till DAW kommandon då...

Ska kolla in steinbergs grejor lite mer när jag får tid, dom är ju skräddarsydda mot cubase/nuendo men frågan är om dom kan det jag vill ha...klurigt.

Jag har en Tranzport sen gammalt den är bra om man sitter en bit ifrån datorn och vill starta rec etc vid pianot men för just kontroll i mix eller premix så vill man ju hitta nåt smidigt ,-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den har man ju kikat på förr kanske inte så tokig egentligen fast den heter behringer ;-)

En annan tanke har varit att assigna pottar och minireglar på min semivägda midikeyboard vilket jag har för mig skulle kunna funka, har tyvärr aldrig läst så långt i manualen pga inneboende lathet och den står i källaren sen länge så jag kan inte minnas vad den heter ens men den var top of the line för ca 8 år sedan...lirar hellre på "riktiga" instrument*

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen!

Jag har en Behringers controller med 8 reglar (bcf2000). Det jag saknade på den var en bra transportfunktion (den som finns i enheten kändes begränsad, saknades tex knapp för att starta inspelning). Men det löste jag med att köpa en extern sifferpad till laptopen och sen har alla transportfunktioner assignade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...