Jump to content
Annons

Vilka plugins rekommenderar ni? och vilket DAW?


Sidatillsida

Recommended Posts

Godeftermiddag alla producenter och annat löst folk!

Nu har jag provat på att sitta och leka runt lite i FL Studio och ja, vad annat kan man säga än att det är kul att skapa musik?!

Min fråga är egentilgen två frågor men eftersom jag inte riktigt vet vart jag ska placera tråden så börjar jag med den första och så ställer jag den andra på slutet!

Vilka plugins skulle ni rekommendera för att kunna bli så "fri" i sitt musikskapande som möjligt? jag har inte bestämt för mig en bestämd stil utan tänkte att det blir nog roligare att kanske koka ihop något eget men vad vet jag, men min tanke är iallafall att jag vill inte begränsa mig i onödan i mitt skapande utan vill väl egentligen ha ganska många olika plugins för att göra vissa sorters ljud så då är min fråga vilka plugins rekommenderar ni?

Jag har Massive och och SignalAnalyzer för att kunna försöka följa vad som händer när man vrider på de olika rattarna men tänkte om det finns något plugin som man kan göra det mesta i? (Det kanske man redan kan med massive men jag har inte tid att sitta och vrida på alla olika sorters rattar i alla olika sorters kombinationer för att kunna kolla om just det pluginet har alla de funktioner som jag skulle vilja ha)

Så vad är det då för funktioner jag vill ha? Jag skulle säga så mycket de bara går på så få plugins som möjligt, men samtidigt så har jag ju en livstid på mig så det skulle lika gärna kunna bli hur många som helst.

Sedan så tycker jag att det kan vara ett ganska "mörka" ljud i massive men finns de någon som kanske redan ifrån början har ett ljust sound? (Nu är det inget negativt att de låter mörkt alls men jag vill ju kunna variera mig med så lite jobb som möjligt men samtidigt så är jag inte rädd att lära mig något nytt heller)

Och till sist, vilket DAW är det bästa DAWet när de gäller just vartiation? Nu kanske jag är så fel ute att det kanske inte ens är så att det är DAWet i sig utan hur man använder det (Och nu undrar ni kanske men vafan anser den här tjommen vara musik med variation?) Ja jag skulle väl säga att Ott, Shpongle(Det mesta som Simon Posford är med och producerar är musik med väldigt stor variation)

Jag vill friheten att både kunna producera väldigt enkel och lättlyssnad musik samtidigt som man vill kunna producera mästerverk! (Nu förstår jag ju såklart att det inte är DAWet som avgör om det blir ett mästerverk eller inte men tycker ju att det är onödigt att börja med ett DAW om det är helt fel ute beroende på vilken typ av musik man producerar men grundetanken är så lite begränsningar som möjligt)

Nu såg det här jätteseriöst ut så här får ni en glad gubbe :-)

Over and out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla DAW är ganska likvärdiga och det ena är inte bättre än det andra för en viss typ av musik, utan det är bara att man behöver lära sig använda det och se att man trivs med användarinterfacet. Man kan säga att det bästa DAW-programmet är det som du har lättast att få hjälp med om du kör fast - alltså det som någon duktig kompis kör med.

Plugin-effekter duger fint med de som följer med DAW-programmen från början, så det är ingen mening att ge sig på att köpa andra innan man har hållit på ett bra tag och upptäckt eventuella brister eller önskemål som gör att man kan avgöra själv vilka pluggar man eventuellt kan vilja kolla vidare på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en daw som heter reaper som går att ladda ned i fullversion för att utvärdera så länge man behöver. Sedan är licensen väldigt billig om man vill köpa. Har bara använt reaper lite själv och den verkar helt ok det lilla jag sett. Annars använder vi sonar i bandet, och jag kan inte rekommendera sonar så mycket. Den är ok innehåller det mesta men en del krångel har vi haft.

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ett stort fan av image-line (Fl studio). Systemet är oerhört flexibelt, deras syntar är riktigt bra och det finns massor av bra tutorials på youtube.

Du kommer kunna göra de flesta musikstilar med medföljande syntar.

Om du ska syssla med flerspårsinspelning (audio) är det lite böckigt dock. Har själv testat cubase som referens.

Vad det gäller pluggar beror det väldigt mycket på vilket typ av musik du kommer producera men en sak är bra att veta.. det kommer ínte vara valet av DAW som begränsar vilka stilar du kommer kunna producera utan dina kunskaper om systemet du använder. Även där Fl ett bra val, finns massor av bra demos att lyssna och lära av.

Lycka till!

Redigerat av 1saac
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt och hållet med Claes. Har du någon duktig kompis som är erfaren med en DAW kan det vara till jättestor hjälp. När jag själv började producera så valde jag Cubase, då gitarristen i bandet använder det och vi använde det även vid inspelning av vår första EP. Min kompis tog en halvdag då han visade mig grundena. Varje gång som jag körde fast efter det så var det bara att ringa, så förklarade han för mig och jag kom vidare lätt. Det gick oerhört smidigt att lära sig det jag behövde till en början, eftersom jag knappast behövde söka runt på internet överhuvudtaget.

När det gäller pluggar beror det helt på vilken musik du skriver, som nämnts tidigare. För mig som skriver film- och trailermusik så var EastWest ett bra val, och kan endast rekommendera deras produkter. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kör sylenth1 mest och tycker att det går att få fram mycket olika typer av ljud som passar stor variation av genres om man lägger manken till. Finns ju även banker ute på nätet gjorda för vissa genres. Massive har jag också hört gott om men aldrig testat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

De har redan svarat om daw... Men bra pluggar.

massive har inte mörkt ljud. Spela långt ned i skalan hamnar alla toner på låga frekvenser. Men den har väldigt

rika bastoner i vissa preset eller om man vill programmera själv. Sylenth1 är nog nr 1 favvo.

Men samtidigt har det att göra med vad för typ av musik du vill göra i slutändan med vilka pluggar som kan verka lockande.

Men jag ska skriva några bra nedan.

Synthar:

Sylenth1(bäst)

nexus 2 och expationer(bäst om man vill ha färdiga ljud)

massive(skönast på bass enligt mig)

harmor/harmless

Grand 2 eller 3

prediator

z3ta+

3x osc (fl studio only), basic synth oscillator. med några fx kan bli coolt.

v-station (inte så vanligt längre )

Fx:

Alla fabfilter, mina favoriter är deras eq och gater dvs fabfilter pro q och fabfilter pro G (jag gillar gatern för du kan använda en signalinput som triggar den)

Fl studios limiter(kan användas som få det feta ljudet, bara öka gain, kan användas som kompressor sidechain och gater)

waves bundle

d blue glitch 1.3 (gratis, perfekt för pitch breaks and speed up mm)alt. effectrix

omnicide (dist) gör ljudet fetare

camelphat 3 (dist) gör ljudet fetare

fl studios reverb 2

fl studios eq

soundgoodizer (är preset från maximus vilkan kan stärka vissa basljud eller kickar perc mm)

maximus image-line

och en av mina favvo grossbeat

finns en hel uppskö. Försök lär dig hur de funkar först

Link to comment
Dela på andra sajter

FL Studio 10 för mig & gillar helst att bara köra med 2-3 pluggar, smidigast. Favoriterna är Sylenth 1 + Massive 🙂 Rekommenderar även att köpa Glitch 2 ! Har det bästa av både Glitch 1 + Effectrix. Riktigt skön plugg.

Ingen nämner heller Zebra 2! Fet synth, sköna pads..

Redigerat av erikknoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mest Fabfilter: Pro-DS, Pro-L, Pro-Q.

Sedan har jag lite PSP också: Microwarmer, Oldtimer och några ekon.

Men jag har inte erfarenhet av så mycket annat (även om jag har fler, som tex Drumagog som jag inte använt ännu).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag använder mest Fabfilter: Pro-DS, Pro-L, Pro-Q.

Sedan har jag lite PSP också: Microwarmer, Oldtimer och några ekon.

Men jag har inte erfarenhet av så mycket annat (även om jag har fler, som tex Drumagog som jag inte använt ännu).

Mm Fabfilter-pluggar i allmänhet e sjuukt trevliga o låter pro!! Grymt bra val för alla typer av proddare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...