Jump to content
Annons

Rickenbacker


MrPhil (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Inte mej veteligen...Jag minns att det fanns några kopior på 80talet som inte var ett dotterbolag typ som Epiphone har blivit med Gibson, utan rena kopior som inte var någon höjdare.

Misstänker att dom har copyright på sin design, och då är det kört för efterapningar.

Dyra har dom blivit också, nu bellar en bas eller gitarr minst 15-papp.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Dyra har dom blivit också, nu bellar en bas eller gitarr minst 15-papp.

Ja... 🙂 det är ju inget man hystar upp utan vidare för en bas. Inte jag iaf! 😛

det var därför jag hoppades de hade nån variant med god kvalitet till humant pris, som gibson gör med epiphone.

Link to comment
Dela på andra sajter

men det finns ju en massa gamla ric kopior iaf på 4001,

typ ibanez, gerson m.m som är ok, en polare har en gammal no named ric 4001kopia som fungerar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
men det finns ju en massa gamla ric kopior iaf på 4001,

typ ibanez, gerson m.m som är ok, en polare har en gammal no named ric 4001kopia som fungerar bra.

tror faktiskt aldrig jag sett nån utom de där billiga skräpsakerna från 80-talet som nämndes ovan. Gerson = Ganson?

Ingen av nåt kändare märke som Ibanez iaf...

Har du nån som helst pejling på när den är gjord o hur den låter/känns i förhållande till orginalet. Är den i närheten av orginalet eller ser den bara sån ut?

Det är ju en bas jag vill ha! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hans bas är ett bra bygge, genomgående hals m.m det enda jag vet som är budget på den är stämmisarna.

har iof inte provat en äckta 4001 men jag har testat en ric gura och det kändes inte som någon stor skilnad.

här är den:

HPIM0484.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska säga dig som så... Visst har rickenbacker några kopior. Men det är omöjligt att spela på alla! De brummar och tjuter som fan! Absolut ingen klass på dem. Ska du ha en rickenbacker så ska du ha en! Finns inga alternativ. OM någon nu kommer och säger. Då kan man väl lika gärna spela på Epiphone istället för gibson. Men jag ska säga att det inte är samma sak. Alla rick-kopior har dessa problem (förutom basarna)

Ibanez gjorde några på 70talet vet jag. Basarna är faktiskt helt okej. Sen så har Shaftesbury gjort några också. Men de som säkerligen är lättast att få tag på är Eagle. Men jag tror inte dom görs längre.

Men sen så får man inte göra så lika grejer som just Rick. Tror inga av kopiorna har 2gitarrutgångar.

Jag har själv en Rickenbacker 360. Låter kanon! Jag köpte den från usa. Kolla vad det kostar att beställa en sådan från www.music123.com

Tror inte du ska behöva hamna på 15papp..

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag ska säga dig som så... Visst har rickenbacker några kopior. Men det är omöjligt att spela på alla! De brummar och tjuter som fan! Absolut ingen klass på dem. Ska du ha en rickenbacker så ska du ha en! Finns inga alternativ. OM någon nu kommer och säger. Då kan man väl lika gärna spela på Epiphone istället för gibson. Men jag ska säga att det inte är samma sak. Alla rick-kopior har dessa problem (förutom basarna)

Fast det är ju just en bas jag är ute efter. 🙂

Men visst har du rätt. Ska det vara en kopia så ska den låta o kännas som en riktig Rickenbacker (så nära nu en kopia kan komma, typ Epiphone/Gibson) annars kvittar det ju.

Priset hamnar väl på runt 10 000 där + frakt.

Helt klart bättre än 15, men ändå rätt mycket pengar.

Tack för tipset! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DUUUU!!! Här har du något! Kolla om den fortfarande är kvar!

En Ric 4003 för 9000kr.

http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76863

EDIT: Det kanske fortfarande är lite för mycket pengar.

Hur mycket hade du hoppats på att kunna lägga ut för en bas?

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
DUUUU!!! Här har du något! Kolla om den fortfarande är kvar!

En Ric 4003 för 9000kr.

http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76863

EDIT: Det kanske fortfarande är lite för mycket pengar.

Hur mycket hade du hoppats på att kunna lägga ut för en bas?

Tackar för tipset.

Min gräns går nog vid 5000 c:a, därav sökandet efter kopior istället för orginal. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara, vad fan ska man med en rickenbacker till? 🙁

Man får fan mycket bättre basar för halva priset 😮

Men vill man ha en rickenbacker så vill man ha den för utseendet och inte spelbarheten/ljudet, aight?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara, vad fan ska man med en rickenbacker till?  🙂

Man får fan mycket bättre basar för halva priset  🙂

Men vill man ha en rickenbacker så vill man ha den för utseendet och inte spelbarheten/ljudet, aight?

Eller så ska man endast lira rock 😎

jag tycker personligen också att du hittar bättre allroundbasar än en Rickenbacker.

Varför inte köpa en beggad Fender Jazz-bas?

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Men vill man ha en rickenbacker så vill man ha den för utseendet och inte spelbarheten/ljudet, aight?

Wong 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon som har prövar eagels 12-strängade ric kopia? den verkar bra, men jag har aldrig fått chansen att pröva.

den piper som i helvete!!!

jävlar asså... Min vän (rättare sagt jag) köpte en rickenbacker 360 12strängad. Han hade redan en eagle. Den rundar inte alls på stark volym.. Medans Eaglen började gnälla med lte crunch.. Näää ingen eagle!

Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon som har prövar eagels 12-strängade ric kopia? den verkar bra, men jag har aldrig fått chansen att pröva.

den piper som i helvete!!!

jävlar asså... Min vän (rättare sagt jag) köpte en rickenbacker 360 12strängad. Han hade redan en eagle. Den rundar inte alls på stark volym.. Medans Eaglen började gnälla med lte crunch.. Näää ingen eagle!

ok men för övrigt då? hur låter den i jämnförelse på låg volym?

Link to comment
Dela på andra sajter

lät väldigt tunnt.. inte alls som en ric låter. Det är inte värt dom pengarna faktiskt. Deras svar på ric gitarrer är väldigt dåliga.. inte alls kul

Det är väl bara att testa ananrs. Kanske är olika från gitarr till gitarr.

(tror dock själv att skillnaden inte är så stor mellan olika eagles.)

Link to comment
Dela på andra sajter

det är konstigt att det finns så lite olika 12-strängade elguror på den svenska marknaden. har länge varit sugen på en, men inte hittat någon under 5000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
Link to comment
Dela på andra sajter

synd bara att du hittade tråden drygt 4 år försent 😕

jag har hållit på att leta själv några dagar och det var så tråden kom upp när jag googlade. tänkte att det kanske är fler som är intresserade även nu, rickenbacker har ju inte blivit billigare när dollarn gått upp och kronan ner.

frågan är bara vilken som låter mest rickenbacker och är mest köpvärd.

Alden beat backer 2995:- åt 325/350 hållet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...