Jump to content
Annons

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Postat

NÄn som vet om Rickenbacker har nÄn motsvarande tillverkare som Gibson har Epiphone?

Annons
Postat

Inte mej veteligen...Jag minns att det fanns nÄgra kopior pÄ 80talet som inte var ett dotterbolag typ som Epiphone har blivit med Gibson, utan rena kopior som inte var nÄgon höjdare.

MisstÀnker att dom har copyright pÄ sin design, och dÄ Àr det kört för efterapningar.

Dyra har dom blivit ocksÄ, nu bellar en bas eller gitarr minst 15-papp.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Dyra har dom blivit ocksÄ, nu bellar en bas eller gitarr minst 15-papp.

Ja... 🙂 det Ă€r ju inget man hystar upp utan vidare för en bas. Inte jag iaf! 😛

det var dÀrför jag hoppades de hade nÄn variant med god kvalitet till humant pris, som gibson gör med epiphone.

Postat

men det finns ju en massa gamla ric kopior iaf pÄ 4001,

typ ibanez, gerson m.m som Àr ok, en polare har en gammal no named ric 4001kopia som fungerar bra.

MrPhil (oregistrerad)
Postat
men det finns ju en massa gamla ric kopior iaf pÄ 4001,

typ ibanez, gerson m.m som Àr ok, en polare har en gammal no named ric 4001kopia som fungerar bra.

tror faktiskt aldrig jag sett nÄn utom de dÀr billiga skrÀpsakerna frÄn 80-talet som nÀmndes ovan. Gerson = Ganson?

Ingen av nÄt kÀndare mÀrke som Ibanez iaf...

Har du nĂ„n som helst pejling pĂ„ nĂ€r den Ă€r gjord o hur den lĂ„ter/kĂ€nns i förhĂ„llande till orginalet. Är den i nĂ€rheten av orginalet eller ser den bara sĂ„n ut?

Det Ă€r ju en bas jag vill ha! 🙂

Postat

hans bas Àr ett bra bygge, genomgÄende hals m.m det enda jag vet som Àr budget pÄ den Àr stÀmmisarna.

har iof inte provat en Àckta 4001 men jag har testat en ric gura och det kÀndes inte som nÄgon stor skilnad.

hÀr Àr den:

HPIM0484.jpg

Postat

Jag ska sÀga dig som sÄ... Visst har rickenbacker nÄgra kopior. Men det Àr omöjligt att spela pÄ alla! De brummar och tjuter som fan! Absolut ingen klass pÄ dem. Ska du ha en rickenbacker sÄ ska du ha en! Finns inga alternativ. OM nÄgon nu kommer och sÀger. DÄ kan man vÀl lika gÀrna spela pÄ Epiphone istÀllet för gibson. Men jag ska sÀga att det inte Àr samma sak. Alla rick-kopior har dessa problem (förutom basarna)

Ibanez gjorde nÄgra pÄ 70talet vet jag. Basarna Àr faktiskt helt okej. Sen sÄ har Shaftesbury gjort nÄgra ocksÄ. Men de som sÀkerligen Àr lÀttast att fÄ tag pÄ Àr Eagle. Men jag tror inte dom görs lÀngre.

Men sen sÄ fÄr man inte göra sÄ lika grejer som just Rick. Tror inga av kopiorna har 2gitarrutgÄngar.

Jag har sjÀlv en Rickenbacker 360. LÄter kanon! Jag köpte den frÄn usa. Kolla vad det kostar att bestÀlla en sÄdan frÄn www.music123.com

Tror inte du ska behöva hamna pÄ 15papp..

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Jag ska sÀga dig som sÄ... Visst har rickenbacker nÄgra kopior. Men det Àr omöjligt att spela pÄ alla! De brummar och tjuter som fan! Absolut ingen klass pÄ dem. Ska du ha en rickenbacker sÄ ska du ha en! Finns inga alternativ. OM nÄgon nu kommer och sÀger. DÄ kan man vÀl lika gÀrna spela pÄ Epiphone istÀllet för gibson. Men jag ska sÀga att det inte Àr samma sak. Alla rick-kopior har dessa problem (förutom basarna)

Fast det Ă€r ju just en bas jag Ă€r ute efter. 🙂

Men visst har du rÀtt. Ska det vara en kopia sÄ ska den lÄta o kÀnnas som en riktig Rickenbacker (sÄ nÀra nu en kopia kan komma, typ Epiphone/Gibson) annars kvittar det ju.

Priset hamnar vÀl pÄ runt 10 000 dÀr + frakt.

Helt klart bÀttre Àn 15, men ÀndÄ rÀtt mycket pengar.

Tack för tipset! 😄

MrPhil (oregistrerad)
Postat
DUUUU!!! HÀr har du nÄgot! Kolla om den fortfarande Àr kvar!

En Ric 4003 för 9000kr.

http://www.gmf.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76863

EDIT: Det kanske fortfarande Àr lite för mycket pengar.

Hur mycket hade du hoppats pÄ att kunna lÀgga ut för en bas?

Tackar för tipset.

Min grĂ€ns gĂ„r nog vid 5000 c:a, dĂ€rav sökandet efter kopior istĂ€llet för orginal. 🙁

Postat

aaaah 😼

det kommer inte bli en lĂ€tt uppgift.. Om jag hittar nĂ„got sĂ„ sĂ€ger jag till. Men annars sĂ„ hoppas jag pĂ„ att du finner det du söker. SĂ„ svĂ„rt ska det vĂ€l inte behöva vara 🙁 Lycka till 🙁

Postat

En frĂ„ga bara, vad fan ska man med en rickenbacker till? 🙁

Man fĂ„r fan mycket bĂ€ttre basar för halva priset 😼

Men vill man ha en rickenbacker sÄ vill man ha den för utseendet och inte spelbarheten/ljudet, aight?

Postat (redigerat)
En frĂ„ga bara, vad fan ska man med en rickenbacker till?  🙂

Man fĂ„r fan mycket bĂ€ttre basar för halva priset  🙂

Men vill man ha en rickenbacker sÄ vill man ha den för utseendet och inte spelbarheten/ljudet, aight?

Eller sĂ„ ska man endast lira rock 😎

jag tycker personligen ocksÄ att du hittar bÀttre allroundbasar Àn en Rickenbacker.

Varför inte köpa en beggad Fender Jazz-bas?

Redigerat av lavrell
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Wong 😎

Postat

Àr det nÄgon som har prövar eagels 12-strÀngade ric kopia? den verkar bra, men jag har aldrig fÄtt chansen att pröva.

Postat
Àr det nÄgon som har prövar eagels 12-strÀngade ric kopia? den verkar bra, men jag har aldrig fÄtt chansen att pröva.

den piper som i helvete!!!

jÀvlar assÄ... Min vÀn (rÀttare sagt jag) köpte en rickenbacker 360 12strÀngad. Han hade redan en eagle. Den rundar inte alls pÄ stark volym.. Medans Eaglen började gnÀlla med lte crunch.. NÀÀÀ ingen eagle!

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset.

Men en kopia fÄr nog vara felfri om den ska kosta femtusen.

Men jag hittade ett par orginal för 9 - 10 000kr. ÄndĂ„ för mycket. FĂ„r vinna pĂ„ lotto först. 😉

Postat

den piper som i helvete!!!

jÀvlar assÄ... Min vÀn (rÀttare sagt jag) köpte en rickenbacker 360 12strÀngad. Han hade redan en eagle. Den rundar inte alls pÄ stark volym.. Medans Eaglen började gnÀlla med lte crunch.. NÀÀÀ ingen eagle!

ok men för övrigt dÄ? hur lÄter den i jÀmnförelse pÄ lÄg volym?

Postat

lÀt vÀldigt tunnt.. inte alls som en ric lÄter. Det Àr inte vÀrt dom pengarna faktiskt. Deras svar pÄ ric gitarrer Àr vÀldigt dÄliga.. inte alls kul

Det Àr vÀl bara att testa ananrs. Kanske Àr olika frÄn gitarr till gitarr.

(tror dock sjÀlv att skillnaden inte Àr sÄ stor mellan olika eagles.)

Postat

det Àr konstigt att det finns sÄ lite olika 12-strÀngade elguror pÄ den svenska marknaden. har lÀnge varit sugen pÄ en, men inte hittat nÄgon under 5000:-

• 4 Ă„r senare...
Postat (redigerat)
Postat
synd bara att du hittade trĂ„den drygt 4 Ă„r försent 😕

jag har hÄllit pÄ att leta sjÀlv nÄgra dagar och det var sÄ trÄden kom upp nÀr jag googlade. tÀnkte att det kanske Àr fler som Àr intresserade Àven nu, rickenbacker har ju inte blivit billigare nÀr dollarn gÄtt upp och kronan ner.

frÄgan Àr bara vilken som lÄter mest rickenbacker och Àr mest köpvÀrd.

Alden beat backer 2995:- Ät 325/350 hÄllet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.