Jump to content
Annons

Pajat mitt Focusrite Saffire Pro 40?


tlubtu

Recommended Posts

Hej!

Har suttit och slitit mitt hår hela dagen för att jag inte får ljudkortets firewire att fungera. Skulle installera om hela datorn igår kväll och när jag skulle installera ljudkortet tog det stopp. Alla drivrutiner är installerade och firewirekortet fungerade innan jag började med ominstallationen. Problemet är nu att "FW Active" inte lyser vilket innebär att kortet får ingen kontakt med datorn längre. Jag har installerat senaste drivrutinerna (som jag för övrigt använde innan ominstallationen) och jag har kollat så jag har rätt drivrutiner för mitt FW-kort i datorn (Texas Instruments Firewire-kort). Jag har även följt alla tips och råd på Focusrites hemsida om att välja drivrutinen för "legacy". Har stäng av och satt på alla enheter i den ordningen dom föreslår. Google har tyvärr inte heller kunnat hjälpa mig.

Ska prova att installera FW-kortet i en annan dator och koppla upp ljudkortet mot den imorgon och se om det kan hjälpa.

Det jag misstänker är att sladden antagligen åkt ur antingen från kortet eller datorn när båda enheterna var igång vilket Focusrite rekommenderar att man absolut inte ska göra. Är rädd att FW-kretsarna i ljudkortet är trasiga. Det enda jag inte kunna testa är en annan kabel då jag bara har den som följde med ljudkortet och som jag använt utan problem i snart två år.

Känner mig ganska uppgiven just nu. Har ingen lust att lämna iväg ljudkortet för reparation för tillfället. Är det någon som har erfarenhet av samma problem? Är det lönt att lämna in ljudkortet för reparation?

Skulle vara ytterst tacksam för alla förslag och idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkar som jag är ensamn om problemen med mitt ljudkort vilket är glädjande för alla som använder Pro 40-kort. 🙂

Jag har i alla fall testat firewirekortet i en annan dator, kopplat upp ljudkortet mot ett annat firewirekort (dock ej TI-kretsar) utan framgång. Ska testa en annan kabel och dessutom koppla in en vanlig videokamera till mitt fw-kort (TI-kretsarna) för att se om kortet kan vara trasigt.

Hur ömtålig är en kabel/fw-kontakt (både hane/hona) för yttre påverkan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte gjort någon fysik förändring efter ominstallationen fungerar ditt ljudkort.

Kör lite felsökningsmetodik som förhoppningsvis hjälper dig på vägen.

* Om enda förändringen du gjort är att installera Windows igen är det mest troligt en drivrutin eller inställning som saknas eller är felaktig. Antingen i Windows eller i ditt musikprogram eller båda två.

* Om du gjort en förändring, förutom att installera Windows igen, så återställ denna förändring som den var tidigare.

FireWirekabeln i sig tål mer än vad anslutningarna (in/ut) gör. Provat med en annan FireWire-kabel? Det som skadar kabel är när man böjer den mer än 90 ° eller utsätter kabeln för extrema temperaturer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova ljudkortet i en annan dator också 🙂

Om du inte gjort någon fysik förändring efter ominstallationen fungerar ditt ljudkort.

Kör lite felsökningsmetodik som förhoppningsvis hjälper dig på vägen.

* Om enda förändringen du gjort är att installera Windows igen är det mest troligt en drivrutin eller inställning som saknas eller är felaktig. Antingen i Windows eller i ditt musikprogram eller båda två.

* Om du gjort en förändring, förutom att installera Windows igen, så återställ denna förändring som den var tidigare.

FireWirekabeln i sig tål mer än vad anslutningarna (in/ut) gör. Provat med en annan FireWire-kabel? Det som skadar kabel är när man böjer den mer än 90 ° eller utsätter kabeln för extrema temperaturer.

Tack för tipsen!

Den enda mjukvaruförändringen jag gjort är att installera om windows. Tyvärr kan jag inte gå tillbaka till den förra installationen av windows (som man brukar hitta i "Windows old"-mappen) då det blev något fel med systemdisken (ssd). Blev tvungen att formatera hela disken. Jag använde samma drivrutiner till ljudkortet som innan installationen. Några drivrutiner för FW-kortet har jag aldrig behövt installera då windows har hanterat detta tidigare. De har för övrigt alltid fungerat innan.

När det gäller hårdvaran har jag funderat på om det skulle kunna vara en skadad in/ut-anslutning i fw-kortet eller ljudkortet. Skulle dra fram datorn för att komma åt några kablar på baksidan och tänkte inte på att dra ut FW-kabeln från dator/ljudkort. Misstänker att detta resulterade i att det blev en belastning på kontakt/anslutning i firewire-portarna.

Jag har inte haft möjlighet att testa någon annan kabel ännu men ska försöka få tag i någon för att felsöka vidare. Har dessutom testat FW-kort och ljudkort i en gammal dator utan framgång.

Firewire är ju "hot-pluggable" men enligt Focusrite ska man undvika detta då det kan skada FW-kretsarna i ljudkortet. Verkar dock inte som någon har erfarenhet av detta.

En sista fråga för den här gången: Spelar det någon roll om det är ett FW-kort med "rätt" kretsar eller ej för att datorn och kortet ska hitta varandra? Provade nämligen att koppla ljudkortet till ett äldre FW-kort (pci) utan framgång.

So long!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

[...]

När det gäller hårdvaran har jag funderat på om det skulle kunna vara en skadad in/ut-anslutning i fw-kortet eller ljudkortet. Skulle dra fram datorn för att komma åt några kablar på baksidan och tänkte inte på att dra ut FW-kabeln från dator/ljudkort. Misstänker att detta resulterade i att det blev en belastning på kontakt/anslutning i firewire-portarna.

Firewire är ju "hot-pluggable" men enligt Focusrite ska man undvika detta då det kan skada FW-kretsarna i ljudkortet. Verkar dock inte som någon har erfarenhet av detta.

En sista fråga för den här gången: Spelar det någon roll om det är ett FW-kort med "rätt" kretsar eller ej för att datorn och kortet ska hitta varandra? Provade nämligen att koppla ljudkortet till ett äldre FW-kort (pci) utan framgång.

Varsegod 🙂

Har du otur är det ljudkortets FireWire-port som fått sig en knäck. Har du mindre otur är det ditt FireWirekort i datorn som fått sig en knäck. Har du minst otur är det din sladd som gått åt pipsvängen då du drog ut din dator.

Vill man undvika problem skall man följa Focusrite, och andras, rekommendation och inte använda sig av "hot-plug" för FireWire.

Detta beror helt på ditt ljudkort och vad det stöder för FireWire-kretsar. Använd Focusrites hemsida/support och leta/fråga där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varsegod 🙂

Har du otur är det ljudkortets FireWire-port som fått sig en knäck. Har du mindre otur är det ditt FireWirekort i datorn som fått sig en knäck. Har du minst otur är det din sladd som gått åt pipsvängen då du drog ut din dator.

Vill man undvika problem skall man följa Focusrite, och andras, rekommendation och inte använda sig av "hot-plug" för FireWire.

Detta beror helt på ditt ljudkort och vad det stöder för FireWire-kretsar. Använd Focusrites hemsida/support och leta/fråga där.

Jag har kommit fram till att kabeln i alla fall är hel. Nu återstår att kolla fw-kortet i datorn med hjälp av en annan fw-enhet (i det här fallet en kamera) som jag ska låna av en kompis. Funkar den att koppla upp mot datorn återstår bara ljudkortet.

Ska skicka ett mail till supporten hos Focusrite om det visar sig vara ljudkortet. Utgår från att jag i så fall måste lämna in det för reparation. Blir det för dyrt blir det nog en investering i ett nytt ljudkort. Hoppas dock på en (hyfsat) rimlig reparationskostnad.

The story goes on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hoppas inte. Bli svart och kom till mig i djungeln så kan vi spela blues =)

Gör oss en stor tjänst och ta den där semestern från forumet som du skulle ta. Vi behöver inga mer utflippade inlägg från dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ljudkortet är numera inlämnat för reparation då FW-kortet i datorn fungerade när jag testade mot en annan FW-produkt. Återstår bara att vänta på besked. Supporten på Focusrite sa att det är en relativ enkel och billig reparation att åtgärda FW-kretsarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag har bytt till USB efter att ha "brännt" FireWire porten 2 gånger på mitt saffire56 ljudkort. Kostade 2500 att få den reparerad hos en ganska långsam och strulig kille i Göteborg dit focusritegrejer verkar skickas enligt serviceavtal för leverantören i Sverige. Fick vänta 3 månader innan den skickades tillbaka. Hoppas det går bättre för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Har nu fått domen! FW-modulen trasig. Reparation, frakt och moms totalt 2.200 kr. Surt, men ett nytt ljudkort utifrån mina behov hade gått på minst 4000. Blir reparation och ytterst försiktigt handhavande i fortsättningen.

That's life...

Link to comment
Dela på andra sajter

ytterst försiktigt handhavande i fortsättningen.

That's life...

Drogs sladden ur medans kortet "läste" eller räcker det med att dra ur firewire utan

att kortet läser eller spelar in för att det ska paja?

eller vad var det som du tror skadade kortet?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Drogs sladden ur medans kortet "läste" eller räcker det med att dra ur firewire utan

att kortet läser eller spelar in för att det ska paja?

eller vad var det som du tror skadade kortet?

usch,har ett pro40 också och jag skulle dö om det gav upp. älskar det kortet!

Skulle vara jätte bra att höra vad det var som orsakade skiten ,så man kan hålla sig borta från det hålet!

Skål!

Tycker också mycket om kortet och vill inte byta ut det, därav reparationen.

Jag skulle dra fram datorn ur ett skåp när både dator och ljudkort var påslagna och tänkte inte på att FW-sladden var kopplad (sladden räcker precis till ljudkortet när datorn står i skåpet.). Sladden åkte ur datorn och inte ur ljudkortet. Blev väl antagligen något överslag eller något i FW-modulen i det ögonblicket. Minns inte exakt men ljudkortet spelade nog inte in/upp något ljud just då. Kommer i fortsättningen att använda en längre FW-sladd samt ALDRIG koppla i/ur kortet påslaget. Slår av både dator och ljudkort i fortsättningen innan jag kopplar upp prylarna.

Redigerat av tlubtu
Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt när det pajar!

Men då har i alla fall jag fått mig en varning och tankeställare om att vara försiktig med att dra ur FW sladdar när dator och ljudkort är igång.

Har en ovana att inte riktigt tänka på sådant.

Har inget Fucusrite kort, men däremot ett MOTU FW kort som jag gärna vill behålla så länge det går 🙂

Så tack för varningen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns inte exakt men ljudkortet spelade nog inte in/upp något ljud just då.

Låter som ett otroligt känsligt system att man inte ska kunna dra ut en sladd när den inte jobbar, inte sådana system man skulle vilja ha i ett flygplan. Borde vara förbjudet att konstruera på det sättet.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ett otroligt känsligt system att man inte ska kunna dra ut en sladd när den inte jobbar, inte sådana system man skulle vilja ha i ett flygplan. Borde vara förbjudet att konstruera på det sättet.. 😲

Focusrite rekommenderar att man aldrig drar ur sladden när systemet är igång. Borde väl kanske läst det i förväg. Enligt återförsäljaren där jag lämnade in ljudkortet är de "billigare" fw-korten känsligare än de dyrare.

Ska även tilläga att det ryckte till ordentligt i sladden när jag drog ut dator ur skåpet. Möjligt att det spelade en viss roll också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...