Jump to content
Annons

Från dator till kassettband?


Rillepaz

Recommended Posts

Hejsan!

Jag är producent som jobbar med hiphop. Jag gör beats från vinyler på NI Maschine och jag spelar in rappare då och då.

I och med att jag skapar beats på datorn får jag inte den dära botten som en vän får på sin mpc och analoga processer.

Jag vill inte gå ifrån Maschine, jag har haft den i två år och att bli begränsad på det sättet som på en mpc känns bara ovärt.

Som titel på tråden läses så funderar jag på att spela in på kassetter. Alltså att jag samplar in på datorn som vanligt, choppar och proddar som vanligt sen att typ skicka trumbuss till kassett för att överstyra signalen samt få till det lite smutsigare soundet jag inte får till med pluggar, för att sen skicka från kassett till datorn.

Tanken är även att skicka hela beats till kassett och sen tillbaka igen.

Så frågan är om det är värt det, jag har inte mycket pengar så om man kan få till det på typ en typ Teac a-400 (den ända jag känner till, den är rätt billig i andrahand va?) eller om jag helt enkelt ska skita i det. Hur blir soundet i största allmänhet? Tänker jag fel? Jag förstår att det självklart är skillnad på kassettband och rullband men jag vill inte ha en rullbandare för det är för mycket för mig känns det som. Det ska ju bara vara till för att skita ner mixen, dock på ett snyggt och lyssningsbart sätt.

Jag går även i planerna på att köpa en BILLIG kompressor enbart för att överstyra och skägga till mixen. Är det värt det? Hade vart bättre med en api-2500 eller en 1176a lixom, men som sagt, pengar.. Det ska i både processer och bandspelarefallen vara så att det ska skita ner mixen, så att man får ett smutsigt, men fortfarande snyggt resultat. Det är därför jag samplar från vinyler.

Ha det gött!

Rille

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har testat en del, men jag är faktiskt inte ute efter en "enkel" lösning. Jag är ute efter hårdvara lixom. Om det nu verkligen inte är så att jag kan få det samma äktakänslan i pluggar vilket jag inte tror. Jag vill gå över nollan utan digitaldist om du förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Billiga kassettbandspelare hittar du väl på någon loppis eller liknande. Kör du med kassettdäck (som var HiFi på sin tid) är väl risken att ljudet blir för bra, men de har å andra sidan VU-metrar om du vill ha kontroll på hur långt upp på rött du vill ligga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat en del, men jag är faktiskt inte ute efter en "enkel" lösning. Jag är ute efter hårdvara lixom.

Låter som ett kul projekt! För min del vill jag hellre ha enkla lösningar. Å andra sidan har jag onödigt många gitarrer och annan bråte. Återkom gärna med ljudtest hur det blev med hårdvara kontra plugg, skulle vara kul att höra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade in Slates VTM och visst låter det jättefint i deras demovideos, men kan man få det där analoga överstyrda med hjälp av pluggen?

Just nu letar jag kassettbandspelare, men vad ska man titta efter? räcker en tusenlapp? får man samma resultat med nåt för 100? eller ska man gå upp några tusenlappar? jag frågar inte av snålhet utan jag vill inte köpa något som är fruktansvärt dåligt, men samtidigt så har jag en budget lixom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med laban. Tror man får större flexibilitet av tape-saturation plugins än av kassettband. Idén är festlig, men tror man får bättre resultat av det digitala alternativet.

En annan tejp-plugin som inte nämnts ovan är U-he Satin. Riktigt trevlig.

En annan plug du kan titta på, om du vill få till det riktiga hi-fi ljudet, är Nomad Factorys Cosmos. Funkar nästan ännu bättre. Min åsikt.

För att få till det överstyrda ljudet föreslår jag pluggar som efterliknar riktigt gammal hårdvara. Där är gränsen mellan överstyrt och dist inte så kraftig, utan gränsen är mer flytande, gradvis. Waves Redd-17 t.ex. är bra för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska väl vara lite av idèn tror jag.

Okej, fast det känns fel tycker jag. Fast å andra sidan gör jag ju all min musik i Maschine och Logic, alltså allt är digitalt, förutom vinylerna då hehe.

Som sagt vill jag kunna överstyra utan att det fallerar i det digitala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar spela in sång direkt på 1/4 tums band, direkt in i bandarn. Sen tar jag ut det och editerar i Logic.

Köp en bandare runt tusenlappen, se till att den inte svajar för mycket.

Alltså de kan vara gamla och det kan bli pitchändring på bandarna om den inte är kalibrerad.

Den kanske snurrar för sakta och då blir det sänkt pitch.

Svinbra tapedelay kan man få till oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar spela in sång direkt på 1/4 tums band, direkt in i bandarn. Sen tar jag ut det och editerar i Logic.

Köp en bandare runt tusenlappen, se till att den inte svajar för mycket.

Alltså de kan vara gamla och det kan bli pitchändring på bandarna om den inte är kalibrerad.

Den kanske snurrar för sakta och då blir det sänkt pitch.

Svinbra tapedelay kan man få till oxå.

Vad kul! har du något du kan dela med dig? Har du något tips på vart man kan köpa en bandare någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annat plugg exempel: Nomad sålde sin Magnetic II för $19 här om dan. Kanske fortfarande gäller.

http://www.nomadfact...ts/magnetic_II/

Jo, här är Nomad Factorys Magnetic II för kanonpriset $19 - ingen dongle behövs.

har kostat åtminstone $99 så det blir väl 80% off!

http://store.dontcra...products_id=897

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tycker det kan bli skitfett att köra över till kassett. Skriv på fejsburk bara och fråga om någon har en gammal bandspelare liggande som du kan testa med. Då kan du utan kostnad bilda dig en uppfattning om vad det är du behöver och om det är något att jobba vidare på så att säga. Det kluriga kan väl vara om du ska köra över bara trumpaketet t ex, och sen få det synkat med resten i din DAW. De svajar ju en del i tempo. Men då är väl alternativet att choppa upp det lite igen, att göra det innan du choppar upp det eller att synka projektet till dina kassettrummor med någon typ av beat-detektor. Jag säger go for it, och bry dig inte om pluggar! Vi har en gammal kassettporta i studion vi ofta använde för detta förr. Händer inte så ofta nuförtiden när vi har lite olika rullbandare att tillgå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul! har du något du kan dela med dig? Har du något tips på vart man kan köpa en bandare någonstans?

Det är inte släppt än. Men snart kommer en ep med bandet Karpov som all sång är inspelad direkt i bandarn. Ska köra en lead sång genom bandarn ikväll på en mix. Kanske kan lägga ut det en snabbis sen.

Jag köpte min på blocket. En Akai 4000ds för 1200 tror jag det var. Det finns massor med rullbandare. Vill man ha riktigt skitigt så kan man använda ett gammalt band från 60-70 talet. Det kan läcka in lite från andra inspelningar, därför använder jag nyköpta.

Redigerat av Dewho
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...