Jump to content
Annons

Doft frÄn elektronik


JJMusik

Recommended Posts

Hej! Jag har mÀrkt sedan jag köpte mitt C600 i somras att det har en lite frÀn stickande doft. Hela "ytan" i sig luktar tycker jag men det Àr nÄgot starkare vid in- och utgÄngarna. Det luktar lika mycket nÀr det Àr avstÀngt, blir alltsÄ inte vÀrre av att det Àr igÄng... NÄgon som har ett sÄdant och kan sÀga samma om sitt? Àr det alltsÄ serien i sig eller Àr det bara mitt som luktar? Vad kan det vara? NÄgot farligt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej! Intressant! SÄ det Àr alltsÄ denna modellen - kan du lokalisera om det Àr plasten eller om du tycker det luktar frÄn elektroniken inuti?

Ni som kan elektronik - vad skulle det kunna vara som luktar? Jag tÀnker att typ elektrolyt frÄn kondingar eller ozon kanske inte Àr sÄ bra att sitta och sniffa in...?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bor du i GĂ€vle, sĂ„ Ă„k ivĂ€g och lukta pĂ„ gĂ€vlebocken. Den Ă€r drĂ€nkt i flamskyddsmedel i Ă„r. Se om den luktar samma 😉

Han fĂ„r dock snabba sig innan den brinner upp 😛

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej,

Jag postade en trÄd hÀromdagen angÄende en konstig doft frÄn mitt c600. I sniffandet efter denna doften upptÀckte jag att min Eleven Rack har en ganska tydlig "elektronikdoft" frÄn sina ventilationshÄl pÄ sidorna.

Jag kom att tÀnka pÄ det dÀr med elektronikdoft - vad Àr det egentligen? Det luktar ju typ som ozon/ny bil/

Lite stickande men Ă€ndĂ„ inte obehaglig doft... Är det typ kretskort och kondensatorer som luktar eller vad Ă€r det?

Är det nĂ„got farligt? Kanske inte sĂ„ hĂ€lsosamt att sniffa rundor pĂ„?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

OcksÄ funderat över det ibland. Tycker det luktar .. ja inte direkt gott, men ger en positiv kÀnsla pÄ nÄt skumt sÀtt. Ska bli kul o höra om nÄn har nÄgra pÄtagliga idéer.

SjÀlv skulle man gissa att det Àr vÀrmen frÄn elektroniken som frigör dofter, typ lite lim, lite uppvÀrmda metallskenor, kanske frÄn plast o kisel i kretskorten .. typ. Tror inte det Àr farligt att dra i sig.

Konstigt nog luktar aldrig datorer sÄdÀr. Det Àr mest rackenheter o slutsteg o sÄnt. FastÀn det Àr en hel del kretsar i datorer med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

You smell that? Do you smell that? Brom, son. Nothing else in the world smells like that. I love the smell of BROMERADE FLAMSKYDDSMEDEL in the morning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

You smell that? Do you smell that? Brom, son. Nothing else in the world smells like that. I love the smell of BROMERADE FLAMSKYDDSMEDEL in the morning.

It smells like...victory 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jao det luktar inte direkt Àckligt - det kan jag inte pÄstÄ. Vet inte varför men man fÄr bara för sig att det liksom Àr en giftig doft. SÄ av rent intresse började fundera pÄ vad det Àr som lukt nÀr man pratar om elektroniska prylar som luktar... Finns mÄnga som Àr duktiga pÄ elektronik sÄ jag tÀnkte att jag stÀller frÄgan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men va! Andra gĂ„ngen pĂ„ 1 vecka jag fĂ„r sĂ€ga samma sak.. Det doftar flamskyddsmedel! Precis som PME pĂ„pekade tidigare i sitt inlĂ€gg (lite omciterat angĂ„ende napalm) 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svar

Okej sĂ„ det Ă€r kanske flamskyddsmed... Är det nĂ„got som Ă€r giftigt att sniffa pĂ„ dĂ„? Fick ju sĂ€tta nĂ€san vid ventilationsgallret pĂ„ sidan och sniffa lite för att lokalisera doften...

Tyckte ÀndÄ jag lÀst att anvÀndningen av flamskyddsmedel Àr förÀndrad jÀmfört med förr?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...