Jump to content
Annons

Maag Eq4


Anders F

Recommended Posts

Annons

Varför blir du provocerad? Är det på grund av att vi bara höra upp till ca 20khz? Då får du inte glömma övertonerna. Earthworks mikrofoner tar upp ljud ända till 50khz eller hur högt det nu är, kommer inte ihåg på rak arm.

Antar det är därför du har ett airfilter som går över 20 khz.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blir du provocerad? Är det på grund av att vi bara höra upp till ca 20khz? Då får du inte glömma övertonerna. Earthworks mikrofoner tar upp ljud ända till 50khz eller hur högt det nu är, kommer inte ihåg på rak arm.

Antar det är därför du har ett airfilter som går över 20 khz.

MVH

Anders

Men övertonerna slutar väl för oss på 20 khz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattat det hela rätt så påverkar övertoner över 20Khz även det vi hör i spannet mellan 20hz-20Khz. Jag är dock inte helt hundra på teorin där, utan går på hur det låter och jag hör skillnad även om jag boostar vid 40khz på air-filtret 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag fattat det hela rätt så påverkar övertoner över 20Khz även det vi hör i spannet mellan 20hz-20Khz. Jag är dock inte helt hundra på teorin där, utan går på hur det låter och jag hör skillnad även om jag boostar vid 40khz på air-filtret 🙂

Det är nog för att filtret på 40khz börjar vid 5khz och går uppåt därirån

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog för att filtret på 40khz börjar vid 5khz och går uppåt därirån

Verkar ju finnas olika teorier om det om man kollar runt lite...alltså det att vi upplever skillnad på ljud med innehåll över 20 khz. Inte vart filtret började ifrån 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju finnas olika teorier om det om man kollar runt lite...alltså det att vi upplever skillnad på ljud med innehåll över 20 khz. Inte vart filtret började ifrån 🙂

Vissa menar att frekvenser som vi inte kan höra påverkar hur vi hör de lägre hörbara.

Rupert: OK, Fletch, pin your ears back...back in 1977, just after I had sold the company, George Martin called me to say that Air Studios had taken delivery of a Neve Console which did not seem to be giving satisfaction to Geoff Emmerick. In fact, he said that Geoff is unhappy.... engineers from the company, bear in mind that at this point I was not primarily involved, had visited the studio and reported that nothing was wrong. They said that the customer is mad and that the problem will go away if we ignore it long enough.

Well I visited the studio and after careful listening with Geoff, I agreed with him that three panels on this 48 panel console sounded slightly different. We discovered that there was a 3 dB peak at 54kHz Geoff's golden ears had perceived that there was a difference. We found that 3 transformers had been incorrectly wired and it was a matter of minutes to correct this. After which Geoff was happy. And I mean that he relaxed and there was a big smile on his face.

As you can imagine a lot of theories were put forward, but even today I couldn't tell you how an experienced listener can perceive frequencies of the normal range of hearing.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast i det digitala systemet finns inte över 20.000hz så en digital plugg över 20khz är ju inte helt logiskt. Jag vet inte med teorin om undertoner. Men då ska du ha en helt analog rigg för att kunna höra det om det inte hade kommit med undertoner till mikrofonen då förståss

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte med. Nu kanske jag e dum. Men klarar inte alltså ett daw att återge frekvenser över 20 kHz? Vart ligger den begränsningen?

Det innebär att det inte är någon ide att spela in EW mickarna i ett daw.

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Inget digitalt (standard) system klarar av att spela upp över 20000hz

teorin om undertoner kan ju vara sann, jag vet inte. Men då sker den iaf innan den kommer in i dawen, i analoga luften. Säg att en underton på 2000hz bildas, då tar ju en mikrofon upp det.

Angående mickar som går över är det för att få en rakare respons upp till 20, om den dör precis på 20 blir det oftast någon rolloff på kanske 17-18? jag vet inte men det blir krokigt iaf! haha

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nu hänger jag inte med. Nu kanske jag e dum. Men klarar inte alltså ett daw att återge frekvenser över 20 kHz? Vart ligger den begränsningen?

Det innebär att det inte är någon ide att spela in EW mickarna i ett daw.

Mvh

Anders

Om man ska vara petig så säger nyqvist teoremet att det är tillräckligt med dubbla samplingsfrekvensen för att korrekt återge signalen i sin helhet. Den säger inget annat. Det finns ganska mycket trixande i området. Fast det handlar mest om radio. Skär man även i det lägre frekvenserna så får man ett bandpass område. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Undersampling.

Nu brukar man se till att ha filter så att den signalen man tar in verkligen är bandbreddsbegränsad. Men i en daw kan man sampla upp i efterhand och göra saker i frekvensområden som ligger utanför nyqvist frekvensen. Lägger man sedan på olinjära funktioner så kan det bli hörbara effekter

efter en nersamplning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan kvarstår dock: varför kan inget digitalt standardsystem hantera detta? Tycker personligen det låter lite konstigt. Om det stämmer skulle jag gärna vilja se någon form av underlägg för detta.

Jag är inte insatt i digital teknik. Jag tror instinktivt att det går, det skulle ju vara ett konstigt sammanträffande att det satte stopp efter 20khz, som är vår högsta gräns.

Därav anledningen.

Det tar mer plats att lagra filer med högre khz. Men tekniken utvecklas ju, så det kanske kommer i framtiden, dock vet vi inte om billiga mekaniska högtalare utvecklas lika snabbt, som brukar sluta vid 10-15khz

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte insatt i digital teknik. Jag tror instinktivt att det går, det skulle ju vara ett konstigt sammanträffande att det satte stopp efter 20khz, som är vår högsta gräns.

Därav anledningen.

Var har du fått informationen ifrån? Ett digitalt system kan lagra den information den är specad för. En vanlig DAW klarar åtminstone av att återge ljud i 96 kHz samplingsfrekvens.

Det tar mer plats att lagra filer med högre khz. Men tekniken utvecklas ju, så det kanske kommer i framtiden, dock vet vi inte om billiga mekaniska högtalare utvecklas lika snabbt, som brukar sluta vid 10-15khz

Förrvirrande. Ett flervägs högtalarsystem har kunnat spelat någorlunda rakt upp till 20 kHz, åtminstone sedan 60-talet. Hur de spelar ovanför det vet vi inte så mycket om av den enklar anledningen att människans hörsel antas inte kunna uppfatta ljud ovanför, även om mikrofoner och högtalare kan återge dessa.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Men övertonerna slutar väl för oss på 20 khz?

Om jag fattat det hela rätt så påverkar övertoner över 20Khz även det vi hör i spannet mellan 20hz-20Khz. Jag är dock inte helt hundra på teorin där, utan går på hur det låter och jag hör skillnad även om jag boostar vid 40khz på air-filtret 🙂

Syftet med Air band är inte alls relaterat till ljud över 20 kHz. Det handlar om hur det påverkar frekvenserna nedanför.

Ett high shelving filter som boostar från 12 kHz och uppåt blir inte jättemjukt oavsett q-värdet.

Om du däremot sätter en extremt bred puckel centrerad över 40 kHz... så bred att puckeln fortsätter att rulla av ända ner till 12 kHz 🙂

Resultatet blir fortfarande en diskanthöjning men annorlunda. Snyggare boost och ska ha mindre fasfel. Därför hör du skillnad på 10 kHz-frekvenser fast puckeln står på 40 kHz. Den breda puckeln boostar även frekvenserna över 40 kHz, absolut, men det har ju ännu mindre betydelse eftersom vi ändå bara bryr oss om hur den vänstra delen av puckeln påverkar 10-20 kHz.

Skriver jag förståeligt, eller borde jag gå och lägga mig nu? 😛

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej

Vi har nu då fastställt att digitala system inte är begränsade till 20khz som någon övre gräns. Det med faserna Lundin tycker jag också låter rimligt.

Dock kvarstår nu då frågan där de lärda verkar ha delade meningar. Finns det viktigt information i ljudet över 20khz? Påverkar dessa frekvenser vår upplevelse av ett ljud utan att vi för den skull verkligen behöver höra frekvenserna?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin?? 😛

Jag ser inte det minsta behov av information över 18 kHz.

Upplever du följande två exempel olika?

44,1 kHz:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air1.wav

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air2.wav

EDIT: Samma exempel i 88,2 kHz och ännu mer högfrekvent brus.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air3.wav

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air4.wav

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...