Anders F Postat 30 november 2013 Anmäl Dela Postat 30 november 2013 har testat lite av maag eq4 nu. mmmmmmm va gott den smakade. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 30 november 2013 Anmäl Dela Postat 30 november 2013 har testat lite av maag eq4 nu. mmmmmmm va gott den smakade. 🙂 Är AIR-bandet så bra som det sägs? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 30 november 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Svårt för mig att säga då jag inte vet vad som sägs ellerhur jag ska kunna jämföra det. Men jag testade det på ett sångspår och det lätt mumma med airbandet! Det kan jag säga iaf. Kan lägga upp lite före efter om du vill? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 30 november 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Liten test av air-filtret då https://db.tt/cgGGtgRh MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 30 november 2013 Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Liten test av air-filtret då https://db.tt/cgGGtgRh MVH Anders Tackar för detta! 🙂 Ska kolla in det när jag har tid över i studion. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 30 november 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Inga problem. hoppas det kommer till nytta. Och bara för att vara extra tydlig. Detta är pluggen och inte hårdvaran. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 30 november 2013 Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Jag blir lite provocerad av en eq som går upp till 40khz som air eq:n Kan någon förklara? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 30 november 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Varför blir du provocerad? Är det på grund av att vi bara höra upp till ca 20khz? Då får du inte glömma övertonerna. Earthworks mikrofoner tar upp ljud ända till 50khz eller hur högt det nu är, kommer inte ihåg på rak arm. Antar det är därför du har ett airfilter som går över 20 khz. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 30 november 2013 Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Varför blir du provocerad? Är det på grund av att vi bara höra upp till ca 20khz? Då får du inte glömma övertonerna. Earthworks mikrofoner tar upp ljud ända till 50khz eller hur högt det nu är, kommer inte ihåg på rak arm. Antar det är därför du har ett airfilter som går över 20 khz. MVH Anders Men övertonerna slutar väl för oss på 20 khz? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 30 november 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Om jag fattat det hela rätt så påverkar övertoner över 20Khz även det vi hör i spannet mellan 20hz-20Khz. Jag är dock inte helt hundra på teorin där, utan går på hur det låter och jag hör skillnad även om jag boostar vid 40khz på air-filtret 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 30 november 2013 Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Om jag fattat det hela rätt så påverkar övertoner över 20Khz även det vi hör i spannet mellan 20hz-20Khz. Jag är dock inte helt hundra på teorin där, utan går på hur det låter och jag hör skillnad även om jag boostar vid 40khz på air-filtret 🙂 Det är nog för att filtret på 40khz börjar vid 5khz och går uppåt därirån Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 30 november 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Det är nog för att filtret på 40khz börjar vid 5khz och går uppåt därirån Verkar ju finnas olika teorier om det om man kollar runt lite...alltså det att vi upplever skillnad på ljud med innehåll över 20 khz. Inte vart filtret började ifrån 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
vmbr Postat 30 november 2013 Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Verkar ju finnas olika teorier om det om man kollar runt lite...alltså det att vi upplever skillnad på ljud med innehåll över 20 khz. Inte vart filtret började ifrån 🙂 Vissa menar att frekvenser som vi inte kan höra påverkar hur vi hör de lägre hörbara. Rupert: OK, Fletch, pin your ears back...back in 1977, just after I had sold the company, George Martin called me to say that Air Studios had taken delivery of a Neve Console which did not seem to be giving satisfaction to Geoff Emmerick. In fact, he said that Geoff is unhappy.... engineers from the company, bear in mind that at this point I was not primarily involved, had visited the studio and reported that nothing was wrong. They said that the customer is mad and that the problem will go away if we ignore it long enough. Well I visited the studio and after careful listening with Geoff, I agreed with him that three panels on this 48 panel console sounded slightly different. We discovered that there was a 3 dB peak at 54kHz Geoff's golden ears had perceived that there was a difference. We found that 3 transformers had been incorrectly wired and it was a matter of minutes to correct this. After which Geoff was happy. And I mean that he relaxed and there was a big smile on his face. As you can imagine a lot of theories were put forward, but even today I couldn't tell you how an experienced listener can perceive frequencies of the normal range of hearing. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 30 november 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 30 november 2013 Tack vmbr, va ju så jag menade att formulera mig. Intressant historia också du hade där 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 1 december 2013 Anmäl Dela Postat 1 december 2013 Fast i det digitala systemet finns inte över 20.000hz så en digital plugg över 20khz är ju inte helt logiskt. Jag vet inte med teorin om undertoner. Men då ska du ha en helt analog rigg för att kunna höra det om det inte hade kommit med undertoner till mikrofonen då förståss Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 1 december 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 1 december 2013 (redigerat) Nu hänger jag inte med. Nu kanske jag e dum. Men klarar inte alltså ett daw att återge frekvenser över 20 kHz? Vart ligger den begränsningen? Det innebär att det inte är någon ide att spela in EW mickarna i ett daw. Mvh Anders Redigerat 1 december 2013 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 1 december 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 1 december 2013 Delade ämnet från black friday tråden då vi började komma ifrån ämnet lite. Dock ser jag gärna denna diskussion fortsätta här då det är väldigt intressant att diskutera detta. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 1 december 2013 Anmäl Dela Postat 1 december 2013 Inget digitalt (standard) system klarar av att spela upp över 20000hz teorin om undertoner kan ju vara sann, jag vet inte. Men då sker den iaf innan den kommer in i dawen, i analoga luften. Säg att en underton på 2000hz bildas, då tar ju en mikrofon upp det. Angående mickar som går över är det för att få en rakare respons upp till 20, om den dör precis på 20 blir det oftast någon rolloff på kanske 17-18? jag vet inte men det blir krokigt iaf! haha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KlasVonKlas Postat 1 december 2013 Anmäl Dela Postat 1 december 2013 Frågan kvarstår dock: varför kan inget digitalt standardsystem hantera detta? Tycker personligen det låter lite konstigt. Om det stämmer skulle jag gärna vilja se någon form av underlägg för detta. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 1 december 2013 Anmäl Dela Postat 1 december 2013 Nu hänger jag inte med. Nu kanske jag e dum. Men klarar inte alltså ett daw att återge frekvenser över 20 kHz? Vart ligger den begränsningen? Det innebär att det inte är någon ide att spela in EW mickarna i ett daw. Mvh Anders Om man ska vara petig så säger nyqvist teoremet att det är tillräckligt med dubbla samplingsfrekvensen för att korrekt återge signalen i sin helhet. Den säger inget annat. Det finns ganska mycket trixande i området. Fast det handlar mest om radio. Skär man även i det lägre frekvenserna så får man ett bandpass område. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Undersampling.Nu brukar man se till att ha filter så att den signalen man tar in verkligen är bandbreddsbegränsad. Men i en daw kan man sampla upp i efterhand och göra saker i frekvensområden som ligger utanför nyqvist frekvensen. Lägger man sedan på olinjära funktioner så kan det bli hörbara effekter efter en nersamplning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 1 december 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 1 december 2013 Jo, Nyqvist känner jag ju till och det är ju därför cd:n fick 44.1 kHz. Men det jag blev väldigt förvånad över va att ett digitalt media inte kan återge över 20khz som jag fattade det förut i tråden. Mvh Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 1 december 2013 Anmäl Dela Postat 1 december 2013 Helt plötsligt insåg hela världen att allt digitalt måste slängas på soptunnan? 🤪 Går det inte att lagra analoga ljud på nåt annat vis än med rullbandspelare o vinyler? Att redigera med eq mm går ju bra analogt.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 1 december 2013 Anmäl Dela Postat 1 december 2013 Frågan kvarstår dock: varför kan inget digitalt standardsystem hantera detta? Tycker personligen det låter lite konstigt. Om det stämmer skulle jag gärna vilja se någon form av underlägg för detta. Jag är inte insatt i digital teknik. Jag tror instinktivt att det går, det skulle ju vara ett konstigt sammanträffande att det satte stopp efter 20khz, som är vår högsta gräns. Därav anledningen. Det tar mer plats att lagra filer med högre khz. Men tekniken utvecklas ju, så det kanske kommer i framtiden, dock vet vi inte om billiga mekaniska högtalare utvecklas lika snabbt, som brukar sluta vid 10-15khz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 1 december 2013 Anmäl Dela Postat 1 december 2013 (redigerat) Jag är inte insatt i digital teknik. Jag tror instinktivt att det går, det skulle ju vara ett konstigt sammanträffande att det satte stopp efter 20khz, som är vår högsta gräns. Därav anledningen. Var har du fått informationen ifrån? Ett digitalt system kan lagra den information den är specad för. En vanlig DAW klarar åtminstone av att återge ljud i 96 kHz samplingsfrekvens. Det tar mer plats att lagra filer med högre khz. Men tekniken utvecklas ju, så det kanske kommer i framtiden, dock vet vi inte om billiga mekaniska högtalare utvecklas lika snabbt, som brukar sluta vid 10-15khz Förrvirrande. Ett flervägs högtalarsystem har kunnat spelat någorlunda rakt upp till 20 kHz, åtminstone sedan 60-talet. Hur de spelar ovanför det vet vi inte så mycket om av den enklar anledningen att människans hörsel antas inte kunna uppfatta ljud ovanför, även om mikrofoner och högtalare kan återge dessa. Redigerat 1 december 2013 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KlasVonKlas Postat 1 december 2013 Anmäl Dela Postat 1 december 2013 Som joachime säger, det beror på inställningen av samplingsfrekvensen. Skulle det inte vara helt onödigt att köra i t.ex 96kHz om programmet ändå skulle klippa bort allt över 20kHz. Eller tänker jag fel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 1 december 2013 Anmäl Dela Postat 1 december 2013 (redigerat) Men övertonerna slutar väl för oss på 20 khz? Om jag fattat det hela rätt så påverkar övertoner över 20Khz även det vi hör i spannet mellan 20hz-20Khz. Jag är dock inte helt hundra på teorin där, utan går på hur det låter och jag hör skillnad även om jag boostar vid 40khz på air-filtret 🙂 Syftet med Air band är inte alls relaterat till ljud över 20 kHz. Det handlar om hur det påverkar frekvenserna nedanför. Ett high shelving filter som boostar från 12 kHz och uppåt blir inte jättemjukt oavsett q-värdet. Om du däremot sätter en extremt bred puckel centrerad över 40 kHz... så bred att puckeln fortsätter att rulla av ända ner till 12 kHz 🙂 Resultatet blir fortfarande en diskanthöjning men annorlunda. Snyggare boost och ska ha mindre fasfel. Därför hör du skillnad på 10 kHz-frekvenser fast puckeln står på 40 kHz. Den breda puckeln boostar även frekvenserna över 40 kHz, absolut, men det har ju ännu mindre betydelse eftersom vi ändå bara bryr oss om hur den vänstra delen av puckeln påverkar 10-20 kHz. Skriver jag förståeligt, eller borde jag gå och lägga mig nu? 😛 Redigerat 1 december 2013 av Linus 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 2 december 2013 Anmäl Dela Postat 2 december 2013 Ok, jag har kanske inte helt koll på max hz. Men det är ju nästan ingen som i praktiken lyssnar på filer över 20khz Det om fas låter rimligt som lundin säger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 2 december 2013 Trådstartare Anmäl Dela Postat 2 december 2013 Okej Vi har nu då fastställt att digitala system inte är begränsade till 20khz som någon övre gräns. Det med faserna Lundin tycker jag också låter rimligt. Dock kvarstår nu då frågan där de lärda verkar ha delade meningar. Finns det viktigt information i ljudet över 20khz? Påverkar dessa frekvenser vår upplevelse av ett ljud utan att vi för den skull verkligen behöver höra frekvenserna? MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 2 december 2013 Anmäl Dela Postat 2 december 2013 (redigerat) Lundin?? 😛 Jag ser inte det minsta behov av information över 18 kHz. Upplever du följande två exempel olika? 44,1 kHz: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air1.wav https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air2.wav EDIT: Samma exempel i 88,2 kHz och ännu mer högfrekvent brus. https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air3.wav https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air4.wav Redigerat 2 december 2013 av Linus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 2 december 2013 Anmäl Dela Postat 2 december 2013 Oj, Linus förståss... haha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.