Jump to content
Annons

Hur byter jag ljud


Håkan Ekberg

Recommended Posts

Alltså, jag skriver normalt in mina låtar i NWC och där anger jag vilket ljud (GM) som jag vill använda. Sen exporterar jag låten i MIDI-format och tar in i Cubasis.

USM-ljuden är ju inte alltid så kul, men vissa kan vara bra ibland, och Edirol super quartet ställer ibland tillbaka sig på det ursprungliga siffervärdet/ljudet, vilket inte är kul om jag vill testa något annat ljud.

Så hur byter jag?

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ditt problem är ju inte hur du byter ljud, utan hur du hindrar datorn att byta ljud. 🙂

Så jag förtydligar frågan lite mer...

Hur plockar jag bort "Program Change" och andra CC-kommandon ur mina midispår?

På den gamla goda tiden innan mjukvarusyntar petade jag CC-kommandon i List Editor i Cakewalk. Och tyvärr är jag själv ingen Cubasis/Cubase-anhängare - än - så jag kan inte svara specifikt... Men nån här borde säkert veta var list editorn finns i Cubase. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det funkade att byta val1 på program ch raden i listeditorn. Fast det hade ju varit lättare ifall det bytte automagiskt när jag bytte ljud i tex super quartet.

Jag hittar bara 'reset on stop' och den är inte markerad.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det funkade att byta val1 på program ch raden i listeditorn. Fast det hade ju varit lättare ifall det bytte automagiskt när jag bytte ljud i tex super quartet.

Om du plockar bort program change från list editorn, så spelas automatiskt det valda ljudet i det anslutna vsti:t upp. Har jag fattat rätt så är det det du vill åt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det funkade att byta val1 på program ch raden i listeditorn. Fast det hade ju varit lättare ifall det bytte automagiskt när jag bytte ljud i tex super quartet.

Om du plockar bort program change från list editorn, så spelas automatiskt det valda ljudet i det anslutna vsti:t upp. Har jag fattat rätt så är det det du vill åt.

Tack!

Det gick ju fint att deleta den raden, och det vill jag ju ibland, men hur gör jag om jag ångrar mig då?

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det funkade att byta val1 på program ch raden i listeditorn. Fast det hade ju varit lättare ifall det bytte automagiskt när jag bytte ljud i tex super quartet.

Om du plockar bort program change från list editorn, så spelas automatiskt det valda ljudet i det anslutna vsti:t upp. Har jag fattat rätt så är det det du vill åt.

Tack!

Det gick ju fint att deleta den raden, och det vill jag ju ibland, men hur gör jag om jag ångrar mig då?

Håkan

Man skall aldrig ångra sig... 😉

Men om man gör det, så är det bara att byta i vst-instrumentet igen, inställningarna sparas ju med ditt projekt. Hoppas att jag har förstått din fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det funkade att byta val1 på program ch raden i listeditorn. Fast det hade ju varit lättare ifall det bytte automagiskt när jag bytte ljud i tex super quartet.

Om du plockar bort program change från list editorn, så spelas automatiskt det valda ljudet i det anslutna vsti:t upp. Har jag fattat rätt så är det det du vill åt.

Tack!

Det gick ju fint att deleta den raden, och det vill jag ju ibland, men hur gör jag om jag ångrar mig då?

Håkan

Man skall aldrig ångra sig... 😏

Men om man gör det, så är det bara att byta i vst-instrumentet igen, inställningarna sparas ju med ditt projekt. Hoppas att jag har förstått din fråga.

Får försöka låta bli att ångra mig. 🙂

Det jag menar är hur får jag tillbaka/sätter dit raden i listeditorn där 'Program Ch.' stod?

Alltså kan man lägga till rader i listeditorn och välja vilken 'Event Type'man vill ha?

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är hur får jag tillbaka/sätter dit raden i listeditorn där 'Program Ch.' stod?

Alltså kan man lägga till rader i listeditorn och välja vilken 'Event Type'man vill ha?

Det kan man (gå in i listeditorn och ändra Insert-rutan från "Note" till "Program Change"), men vad skulle poängen vara? Är det inte lättare att välja ljud i Cubase-inspectorn, eller i vsti-GUIt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menar är hur får jag tillbaka/sätter dit raden i listeditorn där 'Program Ch.' stod?

Alltså kan man lägga till rader i listeditorn och välja vilken 'Event Type'man vill ha?

Det kan man (gå in i listeditorn och ändra Insert-rutan från "Note" till "Program Change"), men vad skulle poängen vara? Är det inte lättare att välja ljud i Cubase-inspectorn, eller i vsti-GUIt? 😆

Ok, får testa det vid tillfälle.

Jo,helt klart är som du skriver lättare att ändra direkt, men det verkar inte fungera med USM, och just nu har jag inte täckning (i övriga VSTi:er) för vissa ljud/instrument som jag vill kunna använda. Hade varit trevligt med något VSTi som klarar alla GM-instrument men som låter bättre än USM, men ändå inte kostar alldeles för många skjortor. 🙂

Tack för hjälpen!

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...