Jump to content
Annons

Mixning/Mastring


PeakLimiter

Recommended Posts

ok, det här går kanske för folk som gör elektronisk musik eftersom jag själv bara hänger med på den fronten. Jag lyssnar och producerar själv Psy Trance, har gjort i ett antal år nu och jag stör mig som fan på att folk inte bryr sig om att mixa sina låtar. Sitter hemma och kör i massa ljud... antingen eq:ar dom ingenting eller eq:ar för mycket och så går det me alla pluggar som körs... Jag har inte förstått riktigt hur man kan lyssna på en låt där man inte hör nåt som helst ljud för sig självt.

Jag kanske verkar väldigt fladdrig i käften nu men jag får panik när jag hör att 85-90% av scenen suger och resterande 10% som är israeler äger hela skiten...

Handlar det om disciplin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
plastocid (oregistrerad)

Jag gör själv mer sajtrans än jag lyssnar på så jag vet inte riktigt, men jag har inte precis märkt av det du pratar om. Men det kanske mest är för att jag hör sån musik när jag är ute och dansar.

Men då är det ju upp till bevis. Om alla nu är så dåliga borde ju du kunna slå dig fram i branchen lekande lätt. Lägg upp ett par låtar här så man får lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, det här går kanske för folk som gör elektronisk musik eftersom jag själv bara hänger med på den fronten. Jag lyssnar och producerar själv Psy Trance, har gjort i ett antal år nu och jag stör mig som fan på att folk inte bryr sig om att mixa sina låtar. Sitter hemma och kör i massa ljud... antingen eq:ar dom ingenting eller eq:ar för mycket och så går det me alla pluggar som körs... Jag har inte förstått riktigt hur man kan lyssna på en låt där man inte hör nåt som helst ljud för sig självt.

Jag kanske verkar väldigt fladdrig i käften nu men jag får panik när jag hör att 85-90% av scenen suger och resterande 10% som är israeler äger hela skiten...

Handlar det om disciplin?

Det finns självklart en substans i det du säger, jag tror däremot att folk 'inte kan mixa' för att de:

1. Inte har lyssnat in sig på sina hörlurar / monitorer / högtalare

2. Inte kan översätta det de hör till användbar info

3. Att det är en relativt svår inlärningskurva när det kommer till förståelse för tekniken: EQ, kompressor, effekter m.m. ...se bara på alla frågor i detta forumet.

4. Inte orkar sätta sig in i tekniken bakom

5. Inte vet var och hur man börjar.

6. Inte bryr sig utan resonerar: "ähh.. det fixar vi i mastringen"

Det finns säkert massor med andra anledningar, men det första som sker är kanske inte tekniskt relaterat när musik blir till utan mer att personen i fråga får en idé och tycker det är kul att göra musik...

..sen om personen i fråga hävdar att " detta är det bästa ni hört era jon".. kan man ju börja diskutera 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns självklart en substans i det du säger, jag tror däremot att folk 'inte kan mixa' för att de:

2. Inte kan översätta det de hör till användbar info

3. Att det är en relativt svår inlärningskurva när det kommer till förståelse för tekniken: EQ, kompressor, effekter m.m. ...se bara på alla frågor i detta forumet.

4. Inte orkar sätta sig in i tekniken bakom

5. Inte vet var och hur man börjar.

6. Inte bryr sig utan resonerar: "ähh.. det fixar vi i mastringen"

Jag är nog själv i själva "inlärningsfasen" och upplever det j-vligt frustrerande att det inte finns någon bra hands-on exempel på hur man skall gå tillväga. Det känns som att det inte räcker med bara teori.. man vill lixom se / höra skillnaden det oxå, för att få en klarare bild.

Kan ingen slänga upp en liten tutorial med *ljudexempel*? Eller ännu bättre.. en omixad låt, som man steg för steg går igenom. Det vore GULD värt för en lärande..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ah, men såna som e fortfarande i grundfasen förstår jag.. men folk som hållt på i 10 år som fortfarande inte har en susning av ljudkvalité e jävligt irriterande.. Eller ja, det e väl oxå en smaksak som allt annat... hehehe... vet inte. Kanske bara e jag ...

edit: Jag är självlärd kan jag tillägga. lärt mig enbart av att lyssna på dom bästa. Som jag tror studio oxå har tipsat folk att göra.

Redigerat av PeakLimiter
Link to comment
Dela på andra sajter

Här e fyra snuttar. Dom e lite längre än på hemsidan och i bättre bitrate.

Håller på me dom fortfarande så dom e inte helt klara ifall ni undrar varför vissa ljud inte e helt i sync me resten.. Cheers

www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Claustrophobic Booth[short].mp3

www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Inspiration_Drainer[short].mp3

www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Pop_Up[short].mp3

www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Primetime_All_The_Time[short].mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Ååh, men varför luta sig tillbaks och tänka att mastringen ska sköta allt.. Dom e inga trollkarl heller... heheh...

Jodå, jag ska äga scenen... Lägger upp länkar senare så ni får höra själva 😉

Jag tog upp 6 möjliga tänkbara orsaker...jag sa inte att det är så, fast man hört den frasen " det fixar vi i masteringen" 100 tals gånger av både bill och bull..

Tror du inte att något av det jag skrev har någon som helst relevans?

Ska bli kul o lyssna på dina låtar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på mixar om ett par rocklåtar. Gitarrerna är väldigt dåligt inspelade. Va tycker ni jag ska göra för att få upp dom ? få dom MYCKET skarpare utan att spräcka ljudet. känns som vad jag än gör så låter den som den e 10 mil härifrån... Nån som kanske gjort det här förr kan säga på ett ungefär hur jag ska EQ:a gitarren..Det är alltså vanliga riff me dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något snipp du kan länka till så man hör hur musiken låter där du har mixat in gitarren? Jag tror att det är en smaksak hur mycket värme det ska vara kvar i botten respektive hur mycket mid ljudbilden kräver.. personligen gillar jag mer mid än botten i alla fall...

Smileys är bra att forma tvetydiga inlägg med.... fråga mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...jag stör mig som fan på att folk inte bryr sig om att mixa sina låtar...

Gör inte det. För många (inkl mig själv) är låtskrivandet det viktigaste. Nu pysslar jag själv inte med Trance så jag borde väl inte kommentera det, men jag ville komplettera demoniqus inlägg. Som aktiv musiker sedan mer än 20 år har jag nog spelat in i mer än 25 olika studios, allt från små 4-kanalsportas på bonnvischan till dubbla 8-kanalsrullbandare med mixerbord stora som hangarverktyg. Poängen är att förr var 10-15 personer inblandade. En trummis, en basist, två gitarrister, en keyboardist, en sångare/sångerska, ett par stycken på kör, en producent, en inspelningstekniker plus ett par "tyckare". Ovanpå detta kom boysen på mastringen och slutligen de som bestämde, d v s bolaget som släppte materialet.

Att sadla om från detta arbetssätt, att gå från (i mitt fall) bassist/ låtskrivare som en del av ett maskineri till en klanderfri producent är omöjligt. Att göra allt på egen hand som för 15 år sedan krävde minst 10 pers är ganska svårt. Bortsett från ett "main instrument" även hantera 3-4 andra (och helst bra) och briljera med snygg sångröst, skriva texter och lägga upp melodier samt stämmor. Dessutom ska allting spelas in, mixas och mastras. För vissa (mig själv) blir det för bra.

Jag gissar på att många prioriterar själva låtskrivandet och med glatt hjärta lämnar mix och mastring till folk som kan den biten.

Jag lägger gärna bas till dig om du mixar åt mig (kanske läge att flytta tråden till "samarbetsavdelningen" ). 🙂

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

slaptap:

Jag menar just att dom som gör elektronisk musik och inte kan mastra stör mig. För där sköter du alla bitar själv. Rock förstår jag att det e lite annan sak och då kräver jag inte att rockare ska kunna hela biten själv.

Om jag ska va ärlig så tycker jag bas e det svåraste att hålla på me i elektronisk musik. Eller basslines ska jag kanske säga för basen i sig får man ju till.

En fet bassline och bastrumma gör ju hela låten i princip. Därifrån är det enkelt att fortsätta. 😉

Redigerat av PeakLimiter
Link to comment
Dela på andra sajter

...och då kräver jag inte att rockare ska kunna hela biten själv.

[O/T]

:rolleyes: aj..den satt som en miketysonhandske i mellangärdet..

Om man läser mellan raderna kan man förledas att tro att du menar att rockare har lägre intelligens 😉

[End O/T]

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att kunna mixa och mastra är inte så lätt fast främst tycker jag att man måste lära sig spela in ordentligt först. Jag vet inte hur många gånger jag slitit mitt hår över saker som bara inte GÅR att fixa till.. och när man är total nybörjare tror man att det är ens eget fel också. Skit in skit ut som dom säger.

Jag brukar ha som filosofi att man ska kunna ställa en hyfsad grundmix endast med volymreglarna. Då vet man att det är shysst inspelning och kan börja finlira. Mastring ska bara vara den absoluta finputsningen, den kan inte lösa något grovt...

Link to comment
Dela på andra sajter

6. Inte bryr sig utan resonerar: "ähh.. det fixar vi i mastringen"

Apropå skillnaden elektronika/rock; rockvärldens motsvarighet är väl: "ähh.. det fixar vi i mixen" 😄

För övrigt är det ganska roligt att musik baserad på elektriska gitarrer inte räknas som elektronisk musik. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Vad är det för skillnad på mixning och mastring? :rolleyes:

mixning = Eq, effekter, nivåer och redigering

mastring ( egen teori 😄 ) = i vilken ordning låtarna ska ligga på skivan, nivåerna mellan låtarna, övergångar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för skillnad på mixning och mastring? :rolleyes:

mixning = Eq, effekter, nivåer och redigering

mastring ( egen teori 😄 ) = i vilken ordning låtarna ska ligga på skivan, nivåerna mellan låtarna, övergångar

Min tumregel: för mixning har man många kanaler, för mastring har man två (höger-vänster).

Men jag är ändå dålig på båda. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska jag vara riktigt ärlig tycker jag att peaklimiter kan lägga up en guide på hur man mixar och mastrar elektronisk musik, eftersom det verkar som om han är über-kung på miwning själv..

varför bli arg för att de är nybörjare? Det är sin att bli arg på en stackars hundvalp som man säger "sitt" till för första gången och den inte lyder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...