Jump to content
Annons

Inspelning med pedalbord.


frallec

Recommended Posts

Hade tänkt köpa en digitech rp1000 och koppla in den till datorn för att kunna spela in gitarren,(http://www.digitech.com/en-US/products/rp1000).

Min förstärkare har dock inget jättebra ljud så att spela in från den vill jag helst inte, så jag undrar om man kan koppla in pedalbordet direkt till datorn på något sätt och spela in så och om man i så fall måste ha ett bra ljudkort i datorn.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se bara till att du har hi-z på dina ingångar på ljudkortet

Nej det stämmer inte att du måste ha hi-z när du kopplar från pedalbordet... 🤪 Men däremot vet jag inte om du behöver ett ljudkort. Jag tror att pedalbordet fungerar som ett ljudkort oxå. Bara att koppla in via usb och köra..(?) 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det stämmer inte att du måste ha hi-z när du kopplar från pedalbordet... 🤪 Men däremot vet jag inte om du behöver ett ljudkort. Jag tror att pedalbordet fungerar som ett ljudkort oxå. Bara att koppla in via usb och köra..(?) 😕

Ja, kolla om du kan köra via USB.

Hur vet du att han inte behöver HI-Z, har du kollat ut-impedansen?

Link to comment
Dela på andra sajter

@frallec; här har du manualen; tröska igenom den vet ja 🙂

Vänligen,

CHAE

.

Tack så mycket!

"The USB jack connects the RP1000 to a computer and provides two purposes. First it is used to

provide communication between the RP1000 and the X-Edit editor librarian software. Second,

it is used to stream four channels of audio (2 up / 2 back) to and from the computer when using

the RP1000 to record via the included Cubase® LE4 recording software or any DAW recording application."

Betyder detta att man inte behöver ett ljudkort?

Och vad är impendans?

Redigerat av frallec
Link to comment
Dela på andra sajter

.

Tack så mycket!

"The USB jack connects the RP1000 to a computer and provides two purposes. First it is used to

provide communication between the RP1000 and the X-Edit editor librarian software. Second,

it is used to stream four channels of audio (2 up / 2 back) to and from the computer when using

the RP1000 to record via the included Cubase® LE4 recording software or any DAW recording application."

Betyder detta att man inte behöver ett ljudkort?

Och vad är impendans?

Hi-Z betyder hög impedans = högt motstånd vad gäller växelström.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej man behöver in inte Hi-z in om det är line-ut från en instrument effect.

det är redan hi-z in där man pluggar in gitarren.

Visst, utgångsimpedansen från line out är 1kOhm här, och line in är typiskt 10kOhm, klart line out måste passa till line-in, vore konstigt annars när man tänker på det. Hi-Z är typiskt ca 1MOhm och behövs inte här.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har man redan ett OK ljudkort så är det oftast mest praktiskt att använda det. Cubase kan inte använda flera ljudkort hur som helst. (Jag antar att du kör cubase eftersom det ingår i produkten) Så om ditt ljudkort redan är kopplat till monitorer/mixer/hörlurar så behöver du inte koppla om dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...