Jump to content
Annons

Hur får man "mjukare" sång i inspelning med hjälp av effekter?


MajaNOfficial (oregistrerad)

Recommended Posts

MajaNOfficial (oregistrerad)

Är 17-årig låtskrivare/musikproducent, och har Aspergers Syndrom.

Jag har hållit på med musik i datorn sen jag var väldigt liten men har på senare år lärt mig utan min pappa hur man mixar och går även i musikestet på gymnasiet.

Jag brukar mixa själv utifrån vad jag tycker är bäst men har ibland problem med sång, att det ibland blir hårda ljud.

Använder Logic Platinum 5.5 från 2003 och DeEsser hjälper inte alltid. Är inte proffs på EQ. Nåt tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använder en kondensatormikrofon med filter framför.

Ja det är ju en bra början, men som du säkert vet finns det en uppsjö av mikrofoner. Vad jag försöker säga är att: Innan du börjar tänka på vilka effekter du ska använda för att "rätta till sången" så är det viktigt att ta reda på vad som händer innan ljudet ens kommer in i datorn. Det kanske visar sig att allt du behöver är en ny mick, eller kanske ett annat rum, eller en annan sångteknik eller ett annat avstånd (längre ifrån, närmre), en annan vinkel på micken - Ja du förstår säkert vart jag vill komma?

Men ja, annars är det de-esser som man vanligen använder för att plocka bort störande s-ljud och i vissa fall konsonanter som sticker ut. (Om man inte väljer att editera manuellt, vilket ofta kan ge ett naturliga resultat)

Eq och kompressor kan också hjälpa för att tämja peakarna, men där får du testa dig fram, finns inga generella knep.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon sorts kompressor som du kopplar mellan mick och dator kan vara bra för att få bort de mesta stötarna innan det spelas in. Då kan man sitta o testa att sjunga samtidigt som man skruvar på kompressorn. Line Audio RNC (heter så va real nice kompressor?) är verkligt bra för pengarna.

Speciellt till sångpålägg har nog de flesta studios en specie ll kompressorburk. Sen komprimerar man lite till i datorn vid mix.

Välkommen till forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

MajaNOfficial (oregistrerad)

Använder CME Matrix ljudkort och har ofta max volym på input:en, står en bit ifrån. Om jag har för låg input måste jag använda s.k. " gainer" för att öka volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in och kapa sången i de lägsta frekvenserna, kanske runt 150 Hz. Eller det som passar.

Om du spelar in hemma så finns det frekvenser i rummet som resonerar, alltså inte funderar 😉

Men använd en EQ, välj en Bell-EQ.

Ta "gain" och höj den till max, svep igenom frekvensspektrumet 20-20000 hz väldigt sakta, så kommer du höra frekvenser som låter rent dåligt, öronen klarar inte av dem, de är jobbiga och låter rent skit.

Sänk dem, fortfarande med en smal bandbredd, efter behag. Men det kan vara mer än 10 dB.

Ta en kompressor, ställ in en ganska snabb attack, 5-15 ms ungefär. En längre releasetid.

Det brukar man få lyssna sig till, men ofta längre än de är inställda på när du sätter igång pluggen med en preset för sång. Alltså de förinställda inställningarna för sång på en komp.

Skicka sången till ett reverb, helst bara lite ambience. Bara så sången får lite mer rumskänsla.

Skicka sången till ett annat reverb med som är längre eller större efter behag.

Du kan även ta ett delay. Ställ in det på 16/4, alltså sexton fjärdedelar.

Sänk feedbacken på delayet till kanske 5-15 %.

Det blir ett mindre slap-delay som kan göra sången mjukare.

Om inte detta funkar så måste du nog experimentera dig fram.

Byt rum, en ny mikrofon, stå längre ifrån eller närmare.. allt möjligt.

Hoppas det gav nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...