Jump to content
Annons

hur sätta upp överhängsmickar och inte misslyckas för mycket.


rockstone

Recommended Posts

Ska eventuellt testa att sätta upp några mickar och spela in trumsettet i replokalen, det blir antagligen 4-5 mickar. 1 på virvel, 1 på bakaggen och en rumsmick kanske.......Och så det svåraste, 2 överhängsmickar.

Hur skall man sätta upp överhängsmickarna på bästa sätt utan att få fasfel, och även få med alla pukor,hihat och ................ja allt lagom mycket? skall man försöka med x/y mickning eller skall man sätta upp dom någon meter isär?

Hur gör jag enklast? Finns det någon som har nån länk med nån bild?

Eller nån som kan förklara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

XY funkar och är bäst för att undslippa fasfel. Dock kan stereobredden bli lidande. Sätter du dem i A/B-konfiguration är det tvärtom. Bredden kan bli avsevärt bättre, men med större risk för fasfel. Sikta på att ha kaggen och snare i mitten och båda mickarna på samma avstånd från virveln. Du kan med fördel medtaga tumstock. Utsättningen behöver nödvändigtvis inte vara till höger/vänster om setet heller för att få kagge/snare i mitten. Vanligtvis sitter ju snare något till vänster så hela OH-paketet kan vinklas för att få kick/snare centrerat. Sedan finns även Glyn Johns sätt, där du har en OH-mick på vänster sida (vid traditionell kitsättning) och en längre ner vid golvpukan till höger om dig, riktad lite uppåt. Kan också bli väldigt bra. Tänk på att ha pukmickarna i linje med varandra och även på att få upp cymbalerna mer från kitet för att dra ner läckaget om du har pukmickar. Om ej det sistnämnda så se bara till att få upp mickarna en lagom bit.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väldigt på hur trumsetet ser ut. Svårt är det om det sitter ljudstarka crashar på höga stativ upp, då hamnar ju de närmar OH än allt annat.

Har du möjlighet att testa två lågflygande omni OH gör det. Jag gillar det som fan.

Med lågflygande OH menar jag en omni nånstans ganska nära golvpukan som i Glyn Johns method, den andra på liknade sätt vid hängpukan. Kanske värdelöst om det är fler pukor, men med bara två så tar de här upp både pukor, hihat o cymbaler mkt fint.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör x/y tycker jag nu i början iaf när du är osäker. Experimentera med hur när trummisen de ska vara eller hur nära cymbalerna de ska vara så du får ett så balanserat kit som möjligt.

Lycka till!

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör x/y tycker jag nu i början iaf när du är osäker. Experimentera med hur när trummisen de ska vara eller hur nära cymbalerna de ska vara så du får ett så balanserat kit som möjligt.

Lycka till!

Mvh

Anders

+1

När du känner för att experimentera lite, kan du ju testa Recorderman också. En Glyn John's avart.

ORTF skall visst funka bra också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt en enmeters tumstock mitt på virveln vifta runt med den på golvpukssidan så du hittar ett ställe där den kommer ungf lila långt från både pukor o cymbaler på den sidan, se upp så inte mån crash hamnar fär nära.

Sen gör du lika på hihatsidan, där blir det att micken hamnar längre fram. Att det blir samma avstånd från virvelns slagskinn är bra, men det kan funka även om det inte är det.

Det kan ju vara mer eller mindre än en meter oxå.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt alltid upp överhänsmickarna så att det som ska va centerat i mono hamnar i mitten.

Sätter man upp så här, som folk tyvärr oftast gör, så har man olika avstånd till virvel och Bastrumma. Både bastrumma och virvel ligger förycket åt höger.

Kit%2012.gif

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rätt är så här då man har samma avstånd till bastrumma och virvel till båda mickarna. övriga mickar som hamnar till höger eller vänster om centrumlinje panoreras H/V.

Och rumsmickar placeras också på centrumlinjen.

även pukor som hamnar på centrumlinjen är i centrum/mono.

Andra bilden visar hur stereobilden blir när man pnorerar fullt L/R och så pnoreras även närmickar som på bilden.

Kit%208.gif

Läs mer här:

http://johnlsayers.c...rding_Drums.htm

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

XY funkar och är bäst för att undslippa fasfel. Dock kan stereobredden bli lidande. Sätter du dem i A/B-konfiguration är det tvärtom. Bredden kan bli avsevärt bättre, men med större risk för fasfel. Sikta på att ha kaggen och snare i mitten och båda mickarna på samma avstånd från virveln. Du kan med fördel medtaga tumstock. Utsättningen behöver nödvändigtvis inte vara till höger/vänster om setet heller för att få kagge/snare i mitten. Vanligtvis sitter ju snare något till vänster så hela OH-paketet kan vinklas för att få kick/snare centrerat. Sedan finns även Glyn Johns sätt, där du har en OH-mick på vänster sida (vid traditionell kitsättning) och en längre ner vid golvpukan till höger om dig, riktad lite uppåt. Kan också bli väldigt bra. Tänk på att ha pukmickarna i linje med varandra och även på att få upp cymbalerna mer från kitet för att dra ner läckaget om du har pukmickar. Om ej det sistnämnda så se bara till att få upp mickarna en lagom bit.

Om jag ska ha kagge och virvel i mitten så måste jag ju sätta xy mickningen precis emellan kagge och virvel och då kommer ju den ena micken lite längre ifrån virveln änn den andre......

säkert en dum fråga men blir det inte så? om jag ska ha exakt samma avstånd från virveln med mickarna så måste jag ju sätta dom precis över virveln? Hjälp mig att fatta

Eller sätter man xy mickningen rätt över centrumlinjen, som visas på bilden?blir ju inte samma avstånd från virveln då heller men

Redigerat av rockstone
Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt alltid upp överhänsmickarna så att det som ska va centerat i mono hamnar i mitten.

Sätter man upp så här, som folk tyvärr oftast gör, så har man olika avstånd till virvel och Bastrumma. Både bastrumma och virvel ligger förycket åt höger.

Kit%2012.gif

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rätt är så här då man har samma avstånd till bastrumma och virvel till båda mickarna. övriga mickar som hamnar till höger eller vänster om centrumlinje panoreras H/V.

Och rumsmickar placeras också på centrumlinjen.

även pukor som hamnar på centrumlinjen är i centrum/mono.

Andra bilden visar hur stereobilden blir när man pnorerar fullt L/R och så pnoreras även närmickar som på bilden.

Kit%208.gif

Läs mer här:

http://johnlsayers.c...rding_Drums.htm

Om man sätter upp mickarna så som dom har gjort på bilden här, hur är det då med höjden på mickarna? skall dom va exakt lika höga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatar sådana här svar men, sätt upp två mickar och be trummisen spela och lyssna... fan alla rum är olika, mickar är olika, trumset är olika osv håll koll på att kick och virvel har samma nivå in i bägge, dvs att dom är centrerade. Eller kör recorderman

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...