Jump to content
Annons

26 kvadrat lokal - för litet för att bygga bås?


VBax

Recommended Posts

Kör just nu min studio i en lokal på ca 26 kvadrat meter - problemet är att det är en replokal från början och när banden i lokalerna brevid repar så är det omöjligt att spela in.

Just nu kör jag med ett SE Electronic Reflextion filer i ett hörn, men tänkte om man skulle bygga ett sångbås och ljudisolera detta helt för att lösa problemet, men frågan är om utrymmet är för litet?

I princip det enda som jag kommer spela in i båset är sång, framförallt rapvocals - hur stort bör ett bås vara avsett för detta ändamål?

Och resten av ytan - är det tillräckligt för kontrollrum eller kommer ljudet att dö ut för mycket? Monitorerna är ett par KRK Rokit 10-3or. Jag vill dels använda det för inspelningen/produktion men även för mixning.

Tacksam för svar, tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur saftiga väggar med rockwool eller liknande måste man ha i sångbåset för att det ska bli tillräckligt tyst om ett punkband med en garderobsstor basrigg repar i rummet bredvid? Bastoner brukar ju vara nästan omöjliga att få stopp på....?

Skulle tro att basen går igenom det mesta. det är ju skillnad på att isolera invändigt i rummet för bättre akustik gentemot att isolera för att stänga ute/inne ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lättast är väl att göra sångpåläggen när de andra banden sover... Helt tyst är nog nästan omöjligt att få, o svindyrt blir det isåfall...

Sitter du nära monitorerna räcker nog ljudet väl, man ska ju ge fan i att spela högt... Med ett par bra lurar att växla med går det att få till bra mixar även om akustiken är halvtaskig.

Ska man ha allt perfekt blir det orimligt dyrt, det går att få till det bra ändå, huvudsaken att låtarna har nåy speciellt...

När de andra väsnas kanske du kan jobba med trumprogrammering o skriva texter mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jo men om man dessutom ska ta betalt för inspelningen, så är det pinsamt om det inte går att spela in pga bandens oförutsägbara rep.

Ska mäta och fixa en ritning över rummet när jag kommer dit imorgon. tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är flytande konstruktion som gäller.

Skulle till och med hävda att du bör köra sångbåset helt tätt.

Alltså utan ventilation och köra kortare pass.

Inget jag testat själv och jag vet att det låter orimligt men luften bör räcka till 10 minuter utan obehag.

Viktigaste är att du får vibrationshämmande isolering från golvet och de resonanser som kan bildas i ditt bås pga utomsående ljud.

Och ja, det kommer bli dyrt!

Bör inte vara några problem om din avsikt är att bedriva det kommersiellt.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...